Gå till innehåll

Alexraptor's lilla Mandarin Burk - 43 liter.


Alexraptor

Rekommenderade inlägg

Ja det gör den, fast den är en otrolig petig där och kräver nästan perfekta vattenvärden och förhållanden.

Den verkar trivas bäst under riktigt starkt vattenflöde då den var lite kinkig innan jag bytte ut karets cirkulationspump mot en stark Tunze Nanostream 6015.

dr.dator.

Jag tror att det finns mer som händer i mitt kar som testerna inte ger utslag på, troligtvis suger algerna upp mycket av de mätbara näringsämnena.

Däremot ska man också tänka på att det inte finns någon skummare eller filter som tar bort organiskt material från vattnet, och det är mycket möjligt att det förekommer båd zoo och fytoplankton osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja det gör den, fast den är en otrolig petig där och kräver nästan perfekta vattenvärden och förhållanden.

Den verkar trivas bäst under riktigt starkt vattenflöde då den var lite kinkig innan jag bytte ut karets cirkulationspump mot en stark Tunze Nanostream 6015.

Med tanke på ovanstående är en kvalificerad gissning att din enda cirkulationspump är för svag för montiporan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På natten dyker dom mer ljusskygga invånarna upp.

snailsmandarintanknight.jpg

Dom bara svärmar, någon slags mini-turbo.

Inga margarita snäckor, utan dom ser exakt ut som mini-me's av våra stora turbosniglar.

Förökar sig något förvånansvärt bra och snabbt men lever i snitt bara något år eller två.

Är inne på 4:e eller 5:e generationen nu.

Dessa killar verkar frodas i näringsrikt vatten, då jag aldrig har riktigt lyckats få dom att ta sig i revkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Jaha, det här var mindre kul.

Verkar som en av mina alger(ej caulerpan) gick sexuell inatt, och tog kål på min goby.

Men mandarinen verkar ha klarat sig utan men.

Lite konstigt, då just den här algen brukar gå sexuell rätt så ofta, och jag har aldrig förlorat några djur från det förr under årens lopp.

Korallerna brukara vara lite kinkiga på morgonen men sen brukar allt vara bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, fick ta och plocka ut henner ur karet då jag fått stigande Ammonia nivåer.

Så nu sitter on i mit revkars refugium och återhämtar sig.

Tack och lov verkar hon inte ha tappat aptiten.

Så nu får hon sitta där tills hennes kar har återhämtat sig.

Riktigt typiskt, inte caulerpan eller detritus utan någon annan alg som nästan crashar hela skiten.

Och just denna alg är extra lurig eftersom den blir kinkig om KH och Ca inte är som den vill.

Tänker införskaffa en skummare till det karet, inte för att det behövs för att hålla karet rent, men det är en fin förskring ifall detta skulle hända igen.

Särskilt då skummare också hjälper till att ordentligt syresätta vattnet 24 timmar dygnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Lite småkryp I sanden, som har kornstorlek på under 0.5 mm. :)

15332113872_018d0db28a_c.jpg

Och så har jag äntligen lyckas definitivt fastställa att karet kryllar av copepods! Mandariners naturliga föda.

CopePods.jpg

Sen så var min "stora" Asterina sjöstjärna ute och kröp för ett par vekor sedan.

15411703935_dd99318bbe_c.jpg

15408669751_ccddb891bf_c.jpg

Det finns vekligen mycket med liv I den här lilla burken. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Jodå det puttrar på fint, fast som alltid är hon fortfarande rätt så kamera skygg. :)

Min montipora stortrivs till och med fortfarande, och otroligt nog håller sig caulerpan borta från den.

Har faktiskt lite i åtanken i fall man kanske skulle ta och göra en liten uppgradering i år, så att man får plats med en liten livskamrat, men får vänta och se hur det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...