Gå till innehåll

Omvänd osmos?


lovebugstarsky

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har nyligen införskaffat ett begagnat RO-system. Dock har jag ingen aning hur allting ska sitta ihop och det följde inte med några instruktioner. Har tänkt koppla osmosen direkt på blandaren i duschen då jag kommer bara behöva max 100L vatten i månaden. Får försöka hitta kopplingar som passar, tips?

Bara de två blåa patronerna är märkta (taste & odor reduction + dirt & sand reduction), resten har jag ingen vad de gör. Öppnade det stora vita huset med blått lock och där i var det fullt med rostfärgad gegga; järnavlagringar antar jag (förfilter?).

Så jag har alltså två frågor. Vilka komponenter/steg består mitt system av (tänkte beställa nya fräscha filter), och i vilken ordning ska jag koppla ihop allting?

Här har ni bilderna:

http://i.imgur.com/ZC8Snmq.jpg

http://i.imgur.com/hHpVYNw.jpg

Stort tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har två stycken Osmos filter där på bilden. Det är de helvita behållarna. De blå är förfilter, den vita med blått lock är högst troligtvis ett silikatfilter.

Det ska kopplas såhär: Kranvatten in genom förfilter 1 och 2, sedan till osmos filtret och till slut till silikat filtret.

Silikat filtret är dökraftigt och renar superbra. Men det förbrukas fort och mediat blir dyrt om man kopplar det direkt på kranvatten därför kör man det sist. Förfiltren tar hand om det värsta så att osmos filtret inte får skräp i sig och får lasten underlättad.

Vetikatten varför du fick med två stycken osmos filter dock. Du behöver bara en. Kan en vara i sämre skick än det andra eller så? Det går även seriekoppla osmos filter, då får man bättre verkningsgrad men då måste man även ha högt tryck på sitt vatten.

Osmos filtren i sig har tre in och utgångar. En ingång på toppen av locket. I botten har den två utgångar. En för slaskvatten och en för vatten som då genomgått omvänd osmos. Normalt har man den blå slangen till renat vatten och röd slang till slaskvatten. Men man märker fort vilken som är vilket, det kommer komma mycket mer slaskvatten än renat vatten.

Vill man seriekoppla osmos filtren så kopplar man nästa osmos filter på slaskvattenutgången från första i så fall.

Ta gärna någon bild på innehållet från huset med blått lock. Så att det verkligen är ett silikat filter, för det är lite underligt att det ser ut att varit kopplat först. Det är inte korrekt, inte för plånboken. Det skulle kunna vara ett kolfilter med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två osmosfilter?! Det var inte dåligt för 200kr.

Mysigt innehåll:

http://i.imgur.com/7KicDmH.jpg

http://i.imgur.com/WpVPon7.jpg

Men då tror jag att jag förstår.. har ritat en liten skiss utifrån det du skrev, ser det bra ut? Skippar att seriekoppla osmosfiltren då jag antar att trycket från blandaren inte kommer räcka till!

http://i.imgur.com/UtJW004.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din skiss ser bra ut. Men ditt mysiga innehåll där blir jag inte klok på. Det ser inte ut som silikatmedia i den. Silikatmedia ser ut som små rostbruna plastpärlor ungefär. Det där ser ut att vara någon sörja :-)

Jag hade struntat i den. Silikatfilter är bra, men inget måste. Osmosfiltret i sig lär rena väldigt bra så länge det inte är utslitet så skippa det sista filtret där så länge och komplettera upp med ett nytt silikatfilter om du önskar.

Någon klok människa som inte är mig kanske kan gissa eller berätta vad det okända filtret kan vara för något :-)

Kalk i vattnet tar främst osmosfiltret hand om. Lite kanske försvinner i förfiltren med men inte mycket. Har man abnormt mycket kalk i vattnet kan det hända att man får kika på någon form av borttagning av kalket utöver osmos filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog och gjorde rent både filter och filterhus. Det var mycket skit som satt hårt så jag fick gå åt med ätpinnar och skrapa. Men hur går snacket, ska man desinficera före användning (klorin?) eller räcker det med varmt vatten och diskmedel? Tänker på att det här är ett begagnat system som verkar inte ha skötts så jättebra och förmodligen stått ett tag. Har bara använt diskmedel än så länge.

http://i.imgur.com/D891K5K.jpg

http://i.imgur.com/3fludXx.jpg

Här kanske man ser bättre vad det kan vara för nåt. Kolfilter kanske? Eller är det ett partikelfilter som hindrar större partiklar från att ta sig genom systemet? Är det ett partikelfilter så bör det väl kopplas in som ett första steg istället för nu där jag har det som sista steg?

Sen körde jag igång.. fullt tryck men tyvärr kom det aldrig något renat vatten. Det verkar vara stopp i andra förfiltret som heter AIC-2 (taste & odor reduction), så det får bli ett nytt sånt. Hoppas bara osmosmembranet är okej!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att köra osmos filtren löst. För att pröva de ordentligt så bör man ha en TDS mätare. Men man kan göra ett enkelt test med för att se om de är någorlunda ok iaf. Har du ett KH test så kan du köra det på det renade vattnet. Det ska slå om på första droppen, du ska altså ha 0 i KH efter osmos filtret. Då vet du att det gör något iaf :-)

Kalkfilter kan vara otäcka grejer, de kan ge godkänt dricksvatten men det är inte säkert att de fungerar för akvarieinvånarna. Speciellt ryggradslösa djur... Kör istället ett vanligt förfilter och kolfilter för akvarier. Som på Oceanakvarium där, 70 kr styck är inte någon större summa.

Kul att du fick det andra filtret så rent! Se till att skölja riktigt ordentligt bara så att alla rester av diskmedel försvinner. Du behöver inte desinficera. Om det inte var någon form av media i filtret så är det nog bara ett partikelfilter som du gissar, isf kör du det först ja. Men vilken bedrövlig vattenledning han som hade filtret innan måste haft...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner inte till det du länkade till men förfilter brukar inte kosta så mycket så man tjänar på att importera dem, oceanakvarium.se har tex bra priser på dem: http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/zprislista&page=filter%20mm

70kr styck var inte illa, tack för länken! Tog kontakt med han som har butiken och tydligen ska man byta båda förfiltren samtidigt. Ska nog köpa ny slang också.

Testa att köra osmos filtren löst. För att pröva de ordentligt så bör man ha en TDS mätare. Men man kan göra ett enkelt test med för att se om de är någorlunda ok iaf. Har du ett KH test så kan du köra det på det renade vattnet. Det ska slå om på första droppen, du ska altså ha 0 i KH efter osmos filtret. Då vet du att det gör något iaf :-)

Kalkfilter kan vara otäcka grejer, de kan ge godkänt dricksvatten men det är inte säkert att de fungerar för akvarieinvånarna. Speciellt ryggradslösa djur... Kör istället ett vanligt förfilter och kolfilter för akvarier. Som på Oceanakvarium där, 70 kr styck är inte någon större summa.

Kul att du fick det andra filtret så rent! Se till att skölja riktigt ordentligt bara så att alla rester av diskmedel försvinner. Du behöver inte desinficera. Om det inte var någon form av media i filtret så är det nog bara ett partikelfilter som du gissar, isf kör du det först ja. Men vilken bedrövlig vattenledning han som hade filtret innan måste haft...

TDS-mätare var ett bra tips, får köpa en sån! Finns det billiga KH-test på zoobutiker? Ska vattnet som har körts genom enbart osmosfiltret också visa 0 på TDS-mätaren? Jajjemen, visst blev det stor skillnad! Locket till filterhuset var värst att få rent. Själva filtret sköljde jag bara med varmt vatten, diskmedlet hade jag till filterhuset.

Ah, har glömt nämna vad jag ska ha RO-systemet till. Jag har inget akvarium utan jag har tänkt producera vatten till luftfuktare och andra apparater här hemma som behöver renat vatten. Som jag har förstått det är det främst kalk som kan ställa till det, och vi har ganska hårt vatten (har dock inte mätt än). Har tidigare kört med 5-liters dunkar batterivatten men det blir rätt dyrt i slutändan då jag kommer i alla fall behöva 5 liter per dygn. Reggade mig på det här forumet för att jag såg att många av er som har det här intresset också använder RO-system. Så målet med mitt system är att få vatten som är minst lika rent som batterivatten/avjoniserat vatten. Det skulle jag kunna kolla med TDS-mätaren och jämföra :) Men det kanske är onödigt med ett särskilt kalkfilter då osmosfiltret tar ändå hand om det värsta..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha! Det är det du ska ha filtren till! Jag trodde du var en ond sötvattensakvarist eftersom du var så hemlig av dig med ändamålet ;-)

Ja då lider du nog inte av någon form av kalk eller avhärdningsfilter. Men de är oftast ganska dyra och de flesta har sällan problem med att ha så höga kalkvärden att det behövs. Det brukar ge allsköns bekymmer framför allt med kaffebryggare och liknande så det hade du nog redan vetat om att du skulle behöva i så fall. Har du kommunalt vatten? Du borde kunna kolla upp i så fall vad du har för vattenvärden. Jag hade skippat kalkfilter så länge och kollat om det räcker med osmosen först.

KH test är bland de vanligaste testerna i akvariehobbyn så de bör varje Zoo affär ha. De brukar vara väldigt lätt att använda med, men en TDS mätare är såklart överlägsen som du verkar vara med på :-) Så länge dina filter inte är helt slutkörda så kommer de nog bli bra till ditt andamål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr måste jag göra dig lite besviken. Kalcium har en förmåga att sätta igen membranet på ditt RO-filter så du får räkna med att byta det ganska ofta om du inte tar bort kalciumet först. Kalcium tar du bäst bort genom ett avhärdningsfilter. Men skall du ha det till en luftfuktare så fattar jag inte varför du inte skaffar den snyggaste typen av luftfuktare - ett öppet saltvattensakvarium :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Snyggt försök men har varken tid eller pengar att sköta om de små djuren.. tyvärr ;)

Har kört kH-test som visade på 8 dH. Har också mätt trycket i vattenutkastaren som jag kommer använda och det låg på 3,5 bar. Vad säger ni, är det godkänt för osmos?

Vatten får vi från brunn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig skrev fel - du skall testa gemensamhetshårdheten - GH. KH testen ger bara alkaliniteten men att du har 8 där indikerar att du har mycket kalcium i vattnet såvida inte vattnet går över fält med bikarbonat.... GH:t ger en uppskattning av kalciumhalten och ger resultat i tyska hårdhetsgrader (uttrycks också som dh) Du kan också köpa en kalciumtest för saltvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...