Mr_Ewing Postat 16 februari 2015 Dela Postat 16 februari 2015 Nu är det fredag!! [ATTACH=CONFIG]124662[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]124663[/ATTACH]/ DavidBörjar ju nästan se fullt ut! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 16 februari 2015 Författare Dela Postat 16 februari 2015 Ja, vissa delar är rätt så fullknökade Men snart hoppas jag kunna uppdatera ljuset vilket gör att vi kan få in fler koraller i de djupare delarna. Har även massa död LS som går och gottar till sig i ett akvarium på baksidan. Tänkte få i den i detta akvariet snart vilket kommer ge lite mer plats att fästa koraller. Inte helt nöjd med akvariet sett framifrån, vår hemmagjorda plastbergvägg är inte så fin.. Så hoppas kunna täcka den bättre med sten och koraller. Men uppifrån är det trevligt att se ned / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alexraptor Postat 16 februari 2015 Dela Postat 16 februari 2015 Lite nyfiken på att höra hur det går för fraggarna som ni fick in under höstens korallträff. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 17 februari 2015 Författare Dela Postat 17 februari 2015 Lite nyfiken på att höra hur det går för fraggarna som ni fick in under höstens korallträff. Dom flesta går bra tror jag och sitter i odlingen som är kopplad till trådens akvarium. Tänkte du på någon särskilt? Var det dina färgglada Montipora digitata? / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alexraptor Postat 17 februari 2015 Dela Postat 17 februari 2015 Jodå, det var nog väl den jag främst satt och tänkte på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 17 februari 2015 Författare Dela Postat 17 februari 2015 Jodå, det var nog väl den jag främst satt och tänkte på. Den är lysande ljusgrön och växer på i odlingen. Trodde först den skulle få samma färg som våra gröna men den verkar ha en nyans ljusare färg / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 20 februari 2015 Författare Dela Postat 20 februari 2015 (ändrat) Hej! Jag gör en liten kupp och skriver en förfrågan här om att byta koraller(vi får inte stödja ekomomisk osv så vi kan inte lägga upp i bytes). Hoppas detta är okej med ansvariga, annars kan detta inlägg tas bort. Vi hade gärna bytt till oss lite fler arter av Acropora. Vi söker inga stora kolonier utan en liten fragg funkar kalas. Arterna som är intresanta för oss är de arter som inte hittas i länken nedan, alltså Acropora-arter vi inte har. I detta inlägg kan moderkolonierna till våra koraller som kan tänkas bytas bort ses. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?63592-Acropora-Förslag-på-arter!Följande arter har vi fraggar på som vi kan tänkas oss att byta bort mot någon art vi inte redan har: A, C, D, F, i, L, M och Q. De flesta fraggarna är små(2-6cm) och sitter på plugg för raster. Några sitter på vanlig sten. Kan ta fler bilder om det önskas. Skicka ett pm här eller mail till david.sallstrom@kultur.goteborg.se om ni skulle vara intresserade. Helst i Göteborgstrakten då jag helst sluppit skicka.OBS vi säljer inte koraller. Trevlig helg! / David Ändrat 20 februari 2015 av Sjöfartsmuseet Akvariet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 23 februari 2015 Författare Dela Postat 23 februari 2015 Dagens bild framifrån. Lite murrigt ljus just nu då vi var tvugna att använda ett par gamla MH-lampor, nya på väg, men ändå rätt behagligt / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 16 april 2015 Författare Dela Postat 16 april 2015 Nu var det ett tag sen jag uppdaterade! Akvariet finns kvar, inga stora förändringar gjorda. Ett utbrott med AEFW på en stor brun staghorn gjorde att vi fick ta ut den och dela upp. Detta i sin tur ledde till att vi fick mer plats för nya mindre koraller Nu verkar vi fått hyfsad kontroll över plattmasken efter en period med ganska tråkigt jobb med många dopp(hela vår korallodling är nu kopplad till detta akvarium och hade AEFW också). Ett gäng Pseudocheilinus hexataenia har flyttat in och förhoppningsvis kommer några Macropharyngodon nästa vecka. Ljuset är under uppgradering. Nu är det 2 x 1000W plus några 400W och 3 x keramisk MH, ska ta bort nån lampa och få in en 1000W MH till är tanken. Även sänka ned ljusrampen lite. Sen väntar vi på en prototyp av LED som vi ska testköra också. En trevlig nyhet är att vi fått tag på fler Mirolabrichthys dispar! Så nu börjar det se livat ut. Här kommer några dåliga mobilbilder. / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 16 april 2015 Dela Postat 16 april 2015 Jag kommer bidra med 2ggr olika färger av spathulata samt några olika millepora på lördag! Ses.Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 16 april 2015 Författare Dela Postat 16 april 2015 Jag kommer bidra med 2ggr olika färger av spathulata samt några olika millepora på lördag! Ses.AndreasDet är vi grymt tacksamma för! Ses på lördag Andreas! / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 22 april 2015 Författare Dela Postat 22 april 2015 Lite bilder från veckan. Svårt att få alla Anthias att simma i stim framför kameran, men ser man akvariet live så är det iaf ganska mycket liv och rörelse i det. Vattnet börjar klarna upp efter vi kopplat på ozon igen(väldigt liten dos). / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 6 maj 2015 Författare Dela Postat 6 maj 2015 Nu i dagarna fyller detta akvarium 1 år som korallakvarium Idag kom även två nya fiskar till akvariet, Anampses lineatus. Väldigt fina! Ser ut att tycka om att simma runt och leta smått bland alla stenar. Under inkoppning.Tog några bilder till framifrån, och även några på de små marodörerna Amblyglyphidodon ternatensis som skalar koraller och lägger massa ägg.. / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 22 juli 2015 Författare Dela Postat 22 juli 2015 Längesen jag skrev nåt här! Tog en bild idag, se nedan. Inga stora nyheter annars. Fyllt på med lite staghorn och lagt några bitar Euphyllia på botten. Får bli bättre på att fota.. Ha en fin sommar! / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 22 juli 2015 Dela Postat 22 juli 2015 Jättefint - verkligen! Jag måste komma och kika på nästa träff ser jag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fraggen Postat 3 augusti 2015 Dela Postat 3 augusti 2015 Stängt idag men häromdagen såg det ut så här! Det är bara så snyggt och tack för att ni finns! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fraggen Postat 20 augusti 2015 Dela Postat 20 augusti 2015 Hallå! Har varit på Sjöfartsmueet igen! Det är verkligen fotovänligt! Har ni vägarna förbi så gå in och kolla! Inträdet är i princip gratis kaffe o bullar/mat finns och det finns mycket mer än fisk att titta på! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 23 augusti 2015 Författare Dela Postat 23 augusti 2015 Hallå! Har varit på Sjöfartsmueet igen! Det är verkligen fotovänligt! [ATTACH=CONFIG]128699[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]128700[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]128701[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]128702[/ATTACH] Har ni vägarna förbi så gå in och kolla! Inträdet är i princip gratis kaffe o bullar/mat finns och det finns mycket mer än fisk att titta på!Skönt att se att det ser bra ut! Imorgon är jag tillbaka efter fyra veckor på semester, hoppas hinna med att bli lite mer aktiv här och uppdatera oftare. Tänkte också försöka sortera lite bilder och se om det kan bli ett bildspel över uppstart fram till nu. Kanske dyker upp på nån korallträff eller någon annanstans framöver / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 26 augusti 2015 Författare Dela Postat 26 augusti 2015 Stängde av cirkulationen på ytan och tog några bilder ovanifrån idag. Sommaren har gått fint! / DavidHm, såg att flera hamnade lite snett. Hittade inte hur jag skulle vrida rätt bilderna. Om någon duktig moderator ser detta så får ni gärna vrida rätt dom. Tack! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 26 augusti 2015 Dela Postat 26 augusti 2015 Shit va de växer! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 27 augusti 2015 Författare Dela Postat 27 augusti 2015 Idag flyttar vi in en Acropora sp som växt sig för stor för sitt tidigare akvarium. Det är först när man tar upp korallen man ser hur stor den blivit! Tur att Robin har tränat mycket gym / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 29 augusti 2015 Författare Dela Postat 29 augusti 2015 Acroporan på plats. Ogillar att flytta stora koraller som växt länge på ett visst ställe under vissa förutsättning, så det känns lite nervöst.. / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 25 september 2015 Författare Dela Postat 25 september 2015 Uppdaterad fisklista! Acanthurus olivaceus 6stValenciennea sexguttata 2stSalarias fasciatus 2stZebrasoma desjardinii 1st Amphiprion ocellaris 2stAcreichthys tomenthosus 3stPseudocheilinus hexataenia 4stAnampses lineatus 2stAmblyglyphidodon ternaten 10st (plus en närbesläktad frökenfisk)Cirrhilabrus lubbocki 6stWetmorella nigropinnata 1stGenicanthus melanospilos 1st Ctenochaetus stringosus 4stChelmon rostratus 1stMirolabrichthys dispar ca 40st Pseudanthias squamipinnis 2st (hade smugit in i gruppen M. dispar..)Ptereleotris zebra 4st/ David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 17 november 2015 Författare Dela Postat 17 november 2015 (ändrat) Testar lägga ut några nya bilder. / David Det fungerade! Ändrat 17 november 2015 av Sjöfartsmuseet Akvariet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 17 november 2015 Dela Postat 17 november 2015 Ja det funkade bra Snygga bilder också - det verkar växa på bra! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.