Gå till innehåll

275L Akvastabil Första försöket :)


Strix

Rekommenderade inlägg

Tjena svg!

Tobbe heter jag och bor utanför Karlskrona i Blekinge län.

Efter flera år med sötvatten och trånande efter salt har jag nu bestämt mig för att köra igång ett kar.

Hittade ett Akvastabil Move II av en handlare i Kristianstad, som bara stått uppställt på en mässa till ett bra pris.

Hade haft ögonen på mark II:an några månader men inte riktigt gjort slag i saken. Hur som så fick jag en del saker till karet, som ni gärna får hjälpa mig reda ut, så jag vet vad som ska till för ett fungerande avrinning etc (utan en massa porlande helst) och igångsättning.

Ska redan här säga att jag har ingen brådska att få i fisk och koraller, utan allt får ta den tid det vill och behöver.

Jag har en dotter på 2 och hus och fru osv, ja ni vet ;)

bunedere.jpg

Så ser karet ut, bakgrunden fick jag till, ihop med sand i botten på karet (har som sagt stått på en mässa) sanden har jag lyft ur då jag inte har en aning om vad det va för sand.

Inte bestämt mig för om jag ska behålla bakgrunden, eller göra bakrutan svart.

Till detta medföljde följande:

2yzytyba.jpg

Jag har en instruktion för detta, men jag blir ändå inte riktigt klok på det.

Det tjocka röret (50 mm) är avrinning, men här vill jag ha en kulventil så jag kan ställa flödet. Och varför de ljusare gråa avloppsrören? Känns onödiga. Röret skall ju bara jakt ner i sumpen.

Någon som har en bättre lösning?

Det smala är ju följaktligen retur. Och här vill man väl ha sista biten silikon som jag förstår, för att slippa vibration.

Skall jag behålla filtermaterialet i ytavrinningsboxen? Dvs de tre blå plus biobollar.

För respektive nackdelar?

Sumpen är akvastabils medföljande och ser ut som följer:

y5u4e7y6.jpg

Hur skall denna delas in?

Ytavrinning ner i facket längst till vänster, skummare i mitten och retur till höger?

Tycker facket för skummare isf är aningen litet för de typer av skummare jag tittat på och skulle vilja ha. Kollat på bubbel magus C5 och deltec SC1350/1455.

Eller är det tanken man ska en påhängsskummare i det facket? Typ deltec mc500? Den är ju något smalare, men känns ju ganska begränsande.

Borde jag göra några åtgärder på sumpen? Bubbelfällor etc?

Till detta har jag skaffat en returpump Jebao dc6000. Samt beställde ett BOYO wm-4 streamerset. Tyvärr skickades fel, och sitter istället här med deras wm102 som är på tok för stor för mitt kar. Får väl sälja eller byta tänker jag. Orkar inte skicka tillbaka till fishstreet.

Andra tankar är välkomna samt reflektioner på ovan. Jag anser mig som en total nybörjare igen, trots sötvatten i många år. Så all kritik är bra kritik.

Skall hämta dottern på dagis, så återkommer senare.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattennivån kommer bli väldigt hög i sumpen. Du kommer få köra en ganska svag returpump för annars kommer det komma med tokmycket vatten ner i sumpen när returen stängs av och då kan det flöda över om du har otur. DC 6000 pumpen kommer antagligen få vridas ner i botten.

Normalt har man två rör ner till sumpen. Har man bara ett rör så skulle jag inte sätta på en ventil på det för det blir en väldigt otäck risk att det sätter igen sig vid ventilen. Med ditt stora returfack så kommer väldigt mycket vatten pumpas upp i akvariet i så fall.

Jag hade nog struntat i att använda returröret som retur utan istället satt det som ett andra rör ner till sumpen. Den har ju dessutom en kulventil. Då använder du det som hävert rör och låter det stora 50 röret fungera som evakueringsrör. Så får du dra returledningen utanpå akvariet eller på något annat fiffigt vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har ett Akvastabil 275 och du kan titta lite i min tråd om du vill, står inte så mycket om rördragningen men jag kanske kan spara dig lite gråa hår som jag fick istället.

Jag har dragit rören helt enligt instruktionen och den enda modifieringen är att jag satt en kulventil ner i sumpen för att begränsa flödet. Detta har gjort avrinningen helt knäpptyst. Om detta röret skulle sättas igen så blir det såklart trubbel, precis som mikoto skriver är returfacket väldigt stort och det är mycket vatten som vid stopp pumpas ut i akvariet. Jag körde en ghetto-lösning på detta och satte returpumpen på en tjock filtermatta, så att den står på lite höjd, där blir inte så mycket vatten då som pumpas upp i akvariet utan att pumpen går torr. Returpumpen i fråga är en eheim universal 1200l/h och det snodde jag rakt av från de andra med samma akvarium, den är relativt dyr men är knäpptyst och ska va en riktig arbetshäst som inte ger upp i första taget.

De ljusgråa rören satte jag efter kulventilen, om denna lilla böjen gör att det blir ännu lite mer tyst eller inte vet jag inte, jag provade aldrig utan.

I avrinningsboxen kör jag en filtermatta enbart. Jag använde två först men den längst ner hamnade för nära själva inloppet på det grova röret och min nojja för igensättning på dessa hål gjorde att jag bara kör med en.

Jag använder en BM curve 5 och kan varmt rekommendera denna. Helt tystgående, hör den inte om jag inte sitter med huvudet i skåpet, och är väldigt lätt att ställa in efter önskad skummning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för snabb respons!

Precis som ni säger så har jag med läst mig till om problemen med bara en avrinning. Frågan är ju vad jag bäst kan göra för att säkra upp karet. vill ju helst slippa sätta rör på utsidan om karet nu när jag köpt ett borrat kar.

Vad tror ni om att jag vänder sumpen helt om. skickar ner vattnet i det stora facket, med skummare på detta ställe. sen ner med returen i det minsta facket?

OM jag förstår dig rätt Magnus, så kör du alltså både sump och rör helt enligt anvisningar. dvs avrinning i det minsta fackewt. skummare i nr2 och retur i största?

Kör du biobollar i ytavrinningen, eller bara den ena blåa filtermattan?

OM jag skulle bygga en ytavrinning på utsidan av karet. liknande den Nikson gjort här på forumet: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55646-Nicksons-530l-Akvastabil-med-sump!&highlight=akvastabil

så skulle ju detta funka, men frågan är ju hur det blir med vattnet i avrinningsboxe, om jag sticker ner den byggda avrinningen här. då skulle det ju stå still vatten i botten på boxen som aldrig rinner över ner i sumpen.

Akvastabils avrinning bygger ju på att 50mm röret är "jackat" med små jack en bit ner på röret. på så vis så svämmar ju röret över både underifrån samt från ytan.

Om det är någon därute som vet med sig att dom har bilder på sin rördragning till ett akvastabil så är jag jätteintresserad av att se dessa =)

Eller om det finns i en redan befintlig tråd, jag har kollat igenom alla trådar jag hittat om akvastabils kar på forumet, men finns ju alltid risk att man missat någon =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en snabb bild på min sump. Ingen vacker syn kanske.. ;)

jagyvypa.jpg

Jag använder inte biobollarna. När man rengör filtermattorna så blir det ett moment att hålla på och fånga upp dessa. Ett moment som för mig skulle gjort att jag höll sämre ordning i avrinningen. Sen om det eventuellt skulle bli en detritusfälla med dessa i, med nitratmagnet som följd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det gör jag inte. Hade lite prick på vissa fiskar för ett tag sen så kör de nu lite till och från.

C5:an passar fint där. Den måste stå på nåt dock för att det ska bli rätt vattennivå, en gammal glasslåda löste jag det med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...