Gå till innehåll

Eländes elände... Korallerna klappar ihop.


Rekommenderade inlägg

Någonting mycket mystiskt har hänt i mitt kar. På bara några dagar har koraller och anemoner dragit ihop sig och tappat färgen. Alla firrar (bla imperator, neonkirurg, rävhuvud, friedmans dvärgabborre, olika clowner, filfisk, engineer goby, stjärnmuräna mm) verkar helt opåverkade och är precis lika aktiva och pigga som vanligt. Detsamma gäller räkor och sjöstjärnor.

Här är med lite bilder som bättre beskriver situationen.

Först lite bilder tagna för en knapp vecka sedan:

post-7086-14468933225219_thumb.jpg

Sedan några bilder som visar hur det ser ut idag :( :

post-7086-14468933224992_thumb.jpg

Jag har mätt olika parametrar och fått följande resultat:

pH 8,0

KH 7

Nitrat 20mg/l

Fosfat 0,1 mg/l

Ca 460

Mg 1240

Cu Ej mätbart

Akvariet är på ca 650liter, Belysningen har inte ändrats (2x 250W 14000K MH).

Det jag har gjort är att jag har startat lite biopellets (ca 1,5 dl) i en hemmagjord reaktor + fosfatremover i en filterstrumpa i ett innerfilter. Vattnet har blivit lite grumligt av pelletsen precis så som det har beskrivits att det skall bli.

Jag står helt handfallen. Någon som har en idé om vad som kan ha gått snett?

post-7086-14468933222923_thumb.jpg

post-7086-14468933223203_thumb.jpg

post-7086-14468933223518_thumb.jpg

post-7086-1446893322388_thumb.jpg

post-7086-14468933224116_thumb.jpg

post-7086-1446893322432_thumb.jpg

post-7086-14468933224551_thumb.jpg

post-7086-14468933224761_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren och tipsen.

Temp 25 grader

Fosfatremovern är Fauna Marin Ultra-Phos (aluminiumbaserad alltså)

När detta började så gjorde jag ett stort vattenbyta på ca en tredjedel. Ser dock ingen skillnad på djuren.

Mina värden har legat på dessa nivåer även för två veckor sedan, då jag mätte senast. Fosfaten var en smula högre då i övrigt samma.

Jag kör i en stor påse kol så får vi se vad som händer.

Jag tror även att jag blandar lite nytt vatten och flyttar över det som ser deppigt ut till det vattnet.

Jag har förresten kastat ut några knappar (Protopalythoa) som även de såg väldigt deppiga ut. Kan de kanske ha någonting med detta att göra?

Än en gång. Tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Började du med biopelletsen och fosfatremovern före eller efter besvären? Dina nitrat och fosfatvärden är för låga enligt mitt sätt och se för att de skall vara orsaken till de allmänna besvär du har. det verkar snarare som någon förgiftning som Manne påpekar. Gjorde du det stora vattenbytet efter besvären började?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DIY reaktorn, vad har du använt för material till den?

Grumlingen är bakterier, dessa förökar sig snabbt och binder näring. De konsumerar också syre. För att metoden ska funka måste man få ut bakterierna från karet på ngt vis, vanligen genom skumning...skumning som också syresätter vattnet. Så frågan är om du har tillräcklig skumning och har skumningen förändrats ngt såsom färg, mängd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla kloka inlägg och personliga meddelanden. Jag har hållit på med akvarier, främst ciklider, i ganska stor omfattning i över 30 år men är ganska oerfaren i saltvattensvärlden så det är väldigt värdefullt med era åsikter.

Problemen har nog, när jag riktigt rannsakar mitt minne, kommit smygande en tid. Jag har inte sett något direkt samband med vattenbyten.

De enda "icke-akvarie säkrade" materialen i min DIY-reaktor är en PET-flaska och en bit VP-rör på ca 20cm. Detta rör har använts i saltkar tidigare utan att jag märkt ngt. Reaktorn mynnar precis vid skummarens intag och skumproduktionen har ökat ganska betydligt - ungefär en knapp fördubbling skulle jag tro.

En faktor som jag nu inser att jag borde ha nämnt (sorry) är att jag använde "red slime remover" för en tid sedan - ca en månad sedan skulle jag tro. Kanske det gift de döda cyanobakterierna frigjorde kan ligga bakom detta? Kan det dessutom kanske sekundärt ha påverkat mina knappar, som har sett deppiga ut en längre tid, så att de släppt ut mer elände i vattnet?

En annan teori som dyker upp är att den slang jag använder till att fylla tunnan vid saltblandningar kanske inte är helt revsäker? Jag skall byta ut den mot någonting annat och fram till dess är det rena hinkar som gäller.

Det jag gjorde igår kväll är att jag lade i två rejäla kolstrumpor och baske mig börjar inte min favoritkorall (en rejäl Lobophyton) visa lite polyper igen. Långt ifrån toppform men ett klart trendbrott i alla fall.

Jag har fyllt ett 200 liters kar med nyblandat vatten som skall få snurra till sig tills imorgon. Min plan är att flytta över de värst drabbade korallerna plus anemonerna dit imorgon och låta firrar och en del annat vara kvar med kraftig kolfiltrering. Jag lämnar en del knappar som "bioindikatorer" på situationen i karet och kör en period med stora och täta vattenbyten för att späda ut halten av det okända giftet. När allt verkar bra igen så får korallerna flytta tillbaka.

Jag kanske aldrig får veta vad som skett men vad tror ni om denna plan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappast något kemiskt krig mellan korallerna då det är för få.

Ett så litet VP rör och dess mjukgörare är inget som läcker ur på en vecka och får dina koraller att må dåligt.

Jag tycker att dina före bilder och efter bilder skiljer sig åt.

Före bilderna är vattnet klart och efter bilderna lite mjölkvitt vatten,stämmer det?

Kan va mina ögon som inte hänger med efter drickat i påsk.

Mitt tipps är en snabb närings sänkning och det kommer bli bra när korallerna vant sig.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar lite över grumligheten, biopelletsreaktorn har ju knappt varit igång. Det brukar iaf minnas att biopellets behöver några veckor på sig för att komma igång/innan bakterierna populerar rekatorn. Tror också på någon form av utsläpp av icke önskvärt ämne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anv aldrig aluminium baserad remover då det sänker fosfat halten för fort och för effektivt. Järnbaserad är att föredra. Att du även börjat med bp gör ju att du får en förändring i nitrat samt fosfat och jag tror det är det dina koraller reagerade på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

först antog jag att ja behövde järnbaserad remover..sen antog jag att jag behövde alu baserad remover..sen antog jag att jag inte behöver något= summan av kardemumman ingen skillnad.what so ever!.i filterstrumpa dock..efter ha läst nixons blogg kan nog en reaktor göra skillnad?Om jag vore i din kläder skulle jag göra massiva vattenbyten under en vecka medans du funderar på vad som är fel..kol tror jag på som standard alltid--sen har du ju en kanske för hög belasting av fisk? Bara imperatorn o stjärnmureana drar väl runt karet själva med smuts..just belastningen av fisk tror jag stjälper många korallkar över kanten typ...som sagt massiva delvattenbyten sen sköt veckobytena= mycket fisk= mer literbyten

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var en av de första som använde Red Slime remover. Efter lite bakslag på framförallt mjukkoraller (skivor och knappar) kör jag inte den längre (har inte behövt heller). Tror inte som sagt att dina besvär har med näringshalter (låga, höga eller snabbt svängande) att göra alls. Tror heller inte att VP röret har någon betydelse. de koraller som reagerat hos dig brukar "skita" i näringsvärdena. Vattenbyten och kol eller ozon skulle jag gå efter. RSR kan mycket väl orsakat detta

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har också erfarenhet av red slime remover. Använde 1/3 av föreslagen dosering. Skummaren arbetade hårt, sedan vattenbyte på det. Behandlade 2-3 dagar har jag för mig. Läderkorallen reagerade negativt men hämtade sig efter några dagar. Jag hade rätt lite cyanobakterier jämförelsevis med andra utbrott jag sett. Undrar över mängd cyano samt giftighet? Vattenfärgen ser som sagt konstig ut. Från klart till grå/vit? Kan det vara en utfällning av något slag? Bakterieblommning? Alla mindre djur verkade helt opåverkade under behandlingstiden i mitt akvarium.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Som sagt, tack för alla svar.

Det hela har slutat riktigt lyckligt. Jag flyttade ut alla flyttbara koraller till ett annat kar och körde riktigt stora mängder kol i strumpor. Vad det än var för substans som ställde till det så har det i alla fall gått över nu.

Mitt vatten har jag testat med olika tester (bland annat salifert) just för att kunna vara relativt säker på resultatet.

De skivanemoner jag lämnade kvar slog ut igen och piggnade till och så även en Condylactis gigantea som jag inte fick loss från sin sten innan. Detta gjorde att jag kände mig ganska lugn och har nu flyttat tillbaka allt som jag lyfte ut. Redan efter ngn timme slog mjukkorallerna ut sina polyper och Euphyllia likaså.

En märklig sak är att kräftdjur och fiskar har varit helt oberörda hela tiden.

Jag kommer förmodligen aldrig att få reda på vad som skedde - fast jag lutar nog åt att mitt användande av RSR ändå är starkt misstänkt. Nästa gång skall jag leva efter den gamla kloka regeln "Bekämpa orsaken - inte symtomen". :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu doserar rsr..har inte använt det själv...de varnar för ph dropp själva.men läst att det är bäst att dosera när ph är som högst typ em/kväll..och möta upp ev(troligtvisa) ph-fall med buffer? Vet inte hur det står i bruksanvisningen men efter verksam effekt är det inte nödvändigt med ett större vattenbyte då? eller på ren svenska:hur upplever koraller ett dramatiskt ph-fall...mätte du ph under doseringen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...