Gå till innehåll

Ammoniak


Guest

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har precis startat "cycling" och undrar var nånstans jag kan köpa ren ammoniak? Jag frågade på ett par apotek men de verkar inte ha ammoniak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hen skall göra en fishless cycling antar jag - något som är väldigt populärt i England men som är väldigt svårt att styra. Det är en kemisk variant av min cykling där jag använder en fisk som ammoniumkälla och matmängden som mängdregulator. Den utgår från att det skall vara plågsamt för fisken att vara pilot - vilket jag inte alls håller med om eftersom själva poängen är att ingen nitrit/ammoniak spik skall uppstå. I saltvatten med detta höga pH är det också inte en bra idé att använda ammoniak som kemikalie eftersom en stor del just stannar vid ammoniak och kommer att riskera att ammoniakförgifta den levande stenen och annat. I sötvatten med pH under ca 7,5 blir mer än 99,5 % direkt ofarlig ammonium men vid pH 8,3 stannar ca 10 % kvar som ammoniak och eftersom det är väldigt lätt att överdosera.

@White Tang: Använd i stället följande metod. Skaffa en fisk som är robust och som gått i affären ett tag, välmatad och i god kondition. Gärna en fisk som är framme och orädd. Släpp i den i akvariet och börja att mata dagen efter. Bara 3-5 st frysta, vuxna artemia. Sedan matar du var tredje dag veckka 1, samma mängd. Vecka 2 matar du varannan dag - samma mängd, vecka 3 varje dag - samma mängd. Efter vecka 3 kan du använda samma mängd och varje dag för att sedan öka upp till normal nivå. skaffar du nya fiskar - ligg kvar på samma matnivå som du haft direkt innan nyförvärvet några dagar innan du anpassar matgivan till det nya antalet fiskar. Under hela inkörningsperioden är det en bra idé att ge någon bakteriekultur. Seras Nitriveck, 20 ml/100 liter varje dag (följ inte deras doseringsanvisning) brukar jag använda även om de själva hävdar att den inte är bra till salt. Efter tre veckor kan du göra ditt första vattenbyte.

Jag skulle inte använda fishless cycling i saltvatten!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er.

Jag körde detta när jag startade mitt senaste:

http://shop.biotedmarin.se/prodibio-start-up-nano-2-ampuller/1808-0

Efter 24 timmar kan man peta i fisk ( inte mer än två ) som är hyffsat tålig alltså de vanligaste sorterna.

Det jag satte i var en Gobidon Citrinus,2 Snäckor,en erremit,en stjänpolypskorall

och det funkade utan problem.

Det finns flera saker från Prodibio att använda som underhåll av Bakterierna.

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...