Gå till innehåll

Fotografera royal blue?


lexwin

Rekommenderade inlägg

Finns det någon som listat ut en bra metod för att återge akvariet om man kör enbart den blå kanalen? Jag tycker det är så jäkla fräckt hur det får själva vattnet att se intensivt blåfärgat ut samtidigt som korallerna tom lyser upp sin omgivning. Men jag lyckas inte fånga båda dessa aspekter samtidigt.

Exempel:

post-7950-14468933303368_thumb.jpg

Här lyckades jag justera exponeringen och vitbalansen så att jag någorlunda lyckades återge vattenkolumnen som den ser ut i verkligheten men nästan all flourocens har ju fallit bort.

post-7950-14468933303636_thumb.jpg

Här börjar jag ju närma mig att fånga korallernas intensitet fast i verkligheten är de ett snäpp ljusare och de röda färgerna drar sig lite mer orange.

Jag skulle vilja hitta ett sätt att ställa kameran eller post-processa som fångar båda dessa världar. Någon mer som lurat på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nae, först och främst ska vi ha en saftig bildfil att utgå från - helst råformat i så okomprimerat skick som möjligt. Detta för att kunna utvinna så mycket som möjligt ur bilden.

När man arbetar med lager/lagermasker kan man arbeta enskilt med olika objekt (alltså urklipp) ur bilden, du kan exempelvis arbeta lokalt med hur din Trachyphyllia ser ut på bilden utan att redigerandet påverkar någon annan del av bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gimp har tyvärr inte denna funktionen, verkar som nått som de snackat om väldigt länge men inte fått till.

Gimp har visst lagermasker/objekt! Lättaste sättet att göra detta är att markera det objekt du vill redigera, kopiera det, klistra in på plats och sedan klicka på "skapa nytt lager" nu har du ett redigerbart lager som inte påverkar resten av bilden :)

Ett annat sätt är att bara markera och sedan börja redigera genom att använda lager/färgverktyg för att på så sätt nå ditt mål :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, layers har funnits hur länge som helst. Är en extremt grundläggande funktion. Youtuba "Gimp layer mask".

Funktionen jag menar kallas adjustment layers och som jag förstår det är det nått som många önskar från Gimp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men det är inte det du behöver för att göra det du vill i denna tråd.

Nej, börjar inse det. Även om adjustment layers verkar oslagbart smidigt att jobba med efter att ha testat det är de modifieringarna tillgängliga där (levels, curves, saturation, ...) inte de jag behöver (eller åtminstone inte lika lätta att jobba med) som de vid råbildsprocessning (exposure, white balance,...) så vägen frammåt är nog att processa två råbilder och kombinera dem via vanlig lagerhantering. Tyvärr har jag ingen råbild tagen som är tillräckligt bra att lägga ned tid på men skall ge det ett försök imorrn.

Om nån annan gjort nått liknande kan ni gärna dela med er av resultatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, som sagt. Blev rätt nöjd med resultatet i form av verklighetstrohet. Var till stor hjälp att jag ser akvariet från min datorplats. Lite överexponerat på några fläckar i sanden märkte jag försent.

Neutralt processad ser råbilden ut såhär:

post-7950-14468933352494_thumb.jpg

Av detta tog jag fram en lite djupare blåton som bakgrund:

post-7950-14468933352828_thumb.jpg

Och en där jag drog i nästan alla tillgängliga reglage för att få korallerna att matcha verkligheten, de koraller med en mörkare röd i fick jag dra upp ännu mer i efterhand och de är nog faktiskt snäppet ljusare i verkligheten:

post-7950-14468933353131_thumb.jpg

En kul detalj är att alla koraller behövdes ljusas förutom Briareum, den är verkligen en klass för sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...