Gå till innehåll

Kan man ha doseringspump utan sump?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Oj nu blev det en snitsig rubrik med. Satt och funderade på att köpa eller bygga en doseringspump men så tänkte jag att det kanske inte finns någon mening med det när jag inte har en sump.

Klarar doseringspumparna att pumpa upp vätska 1,5 - 2m ?

Jag hör försök att läsa mig till det men hittar inte den info hos någon av de företag som tillverkar färdiga lösningar.

sen vad är det som skiljer de olika märkena föruton namnet och priset det finns ju en del att välja på.

  • marine magic
  • GHL
  • FishStreet
  • Bubble Magus
  • Baby fish
  • Grotech
  • FM Balling Light doserpump
  • AquaMedic
  • Vertex
  • doseringspumpar från ebay

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, normal gräns för doseringspumpar är ungefär 2 bar - 20m. Det gäller i alla fall de Tyska med Santoprenslang. FM, GHL Grotec och IKS.

Aqua Medic har olika tekniker så där är några modeller säkra. De andra klarar säkert mer än 5 m.

En del av de Kinesiska har krånglat en del så de skulle inte jag rekommendera. Kolla här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fokusera inte bara på priset.. Googla o sök lite o se om det är någon du känner att du kan lita på lite mer än dom andra..

Sen kolla på oceanakvarium (stig) han har en doserpump.. Sen har Pacific Sun kommit med sin Kore5th med lite nytänk i lådan..

Skulle jag välja en av dom på din egna lista så hade grotech vunnit för min del.. Säker o stabil o bara går o går.. Själv kör jag Kore5th för jag var nyfiken på den samt en ghl sedan tidigare..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fokusera inte bara på priset.. Googla o sök lite o se om det är någon du känner att du kan lita på lite mer än dom andra..

Sen kolla på oceanakvarium (stig) han har en doserpump.. Sen har Pacific Sun kommit med sin Kore5th med lite nytänk i lådan..

Skulle jag välja en av dom på din egna lista så hade grotech vunnit för min del.. Säker o stabil o bara går o går.. Själv kör jag Kore5th för jag var nyfiken på den samt en ghl sedan tidigare..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag antar att du menar Revdos 41 - nu blev man lite nyfiken på hur den ser ut och spec_en på den någon som har bilder eller specs på den *tittar på Stig*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du menar Revdos 41 - nu blev man lite nyfiken på hur den ser ut och spec_en på den någon som har bilder eller specs på den *tittar på Stig*

Ja jag tycker stig kan visa upp sitt bygge. :)

Han kan ju sin sak!👍

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För alla er som inte vill leta runt efter hur de oliak doseringspumparna ser ut så har jag skapat en lista på dem med bilder

marine magic:

post-4894-14468933359519_thumb.jpg

GHL:

post-4894-14468933359623_thumb.jpeg

FishStreet:

post-4894-14468933359673_thumb.jpeg

Bubble Magus:

post-4894-14468933359747_thumb.jpg

Baby fish:

post-4894-14468933359803_thumb.jpg

Grotech:

post-4894-144689333602_thumb.jpeg

FM Balling Light doserpump:

post-4894-1446893336024_thumb.jpg

AquaMedic:

post-4894-14468933360342_thumb.jpg

Vertex:

post-4894-14468933360412_thumb.jpeg

Revdos 41:

post-4894-14468933360467_thumb.jpg

Kore5th:

post-4894-14468933360611_thumb.jpg

Jag hoppas att jag har fått med alla.

post-4894-14468933360161_thumb.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ghlen är inte helt rätt.. Du får hitta SA modellen Stand Alone.. , revdos 41 har en display på ovansidan också.. Inte helt rätt där med..

Den lilla bilden längst ner som heter grotech dosing är en ghl..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ghlen är inte helt rätt.. Du får hitta SA modellen Stand Alone.. , revdos 41 har en display på ovansidan också.. Inte helt rätt där med..

Den lilla bilden längst ner som heter grotech dosing är en ghl..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

du har säkert rätt manne. GHL bild ska vara den sista bilden som är efter texten jag hoppas att jag fått med alla vet inte varför det blev så konstigt. revdos41 bilden fick jag från källan personligen efter det att jag bad om det. men det kanske var en gammal bild så det får jag fixa. återkommer med en korrekt bild hoppas jag.

då har vi även Kamoer med i listan:

post-4894-1446893336172_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bestämt vilken du ska satsa på ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nä inte än jag brukar ta väldigt god tid på mig innan jag bestämmer mig. jag försöker ta reda på så mycket som möjligt innan och sen grubbla en massa ;) och sen när jag väl bestämmer mig så vill jag ha det i förrgår :)

men undertiden hoppas jag att denna tråden kanske hjälper någon annan att bestämma sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag kapar din tråd lite, men mitt problem är högst relevant för dig. Jag har ett Aquamedic Blenny 80l utan sump samt en Grotech 3ng. Det är inga problem för pumpen att pumpa upp vätskan till akvariet (ca 60 cm). Problemet kommer när pumpen står standby. Då rinner vätskan sakta tillbaka i slangarna (ca 5ml /dag), dvs pumphuvudet orkar inte hålla emot. Köpte pumpen begagnad och det kan ev bero på gamla pumphuvuden. Vad tror ni?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...