Gå till innehåll

Är det dags för jakt?


jflod

Rekommenderade inlägg

Tycker jag har en liten burk som jag borde känna varje vrå av snart två år sen start. har inte lagt till något utifrån på ett år.

Så dyker detta monster upp.

Antar det är en plattmask? Har inte haft något spår av sådan förr.

be3ame2u.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft dåliga erfarenheter av bristleworms. Dom har tagit både fiskar och tridacnas för mig. Jag köpte begagnad levande sten till ett av mina första saltkar och fick en invasion av borstmaskar. På nätterna kunde jag räkna till flera hundra som krälade omkring på stenarna så till slut var det bara att dumpa stenen och köpa ny. Största masken jag hittade var ca 40 cm lång och lika tjock som ett finger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan vara rovgiriga. För några veckor sedan så tog en hispidus en Chelmon rostratus som inte såg upp när den åt fryst mysis.

Var inte rostratusen i dåligt skick då möjligtvis, har svårt att tänka mig att de skulle göra det annars. I allafall i min burk, där gör de inte en borstmask förnär ens, tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig har jag aldrig sett att de gett sig på annat, iofs har jag inte sett dem ta bristleworms heller men jag har haft stora populationer av bristleworms i två kar - dessa har minskat till ett fåtal större när jag introducerat boxarräkan. Jah har de senaste 5 åren alltid haf en hispidus i mina kar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, har också haft räkan. De har fångat en liten clown en gång, men den lyckades ta sig loss.

Har gott om bristelworms i mitt akvarium. Den enda gången de gett sig på andra i akvariet, så har det varit döende koraller. Annars fungerar de som utmärkta städare (hos mig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, har också haft räkan. De har fångat en liten clown en gång, men den lyckades ta sig loss.

Har gott om bristelworms i mitt akvarium. Den enda gången de gett sig på andra i akvariet, så har det varit döende koraller. Annars fungerar de som utmärkta städare (hos mig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...