Gå till innehåll

Refugium med DSB


agalychnis

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Vet inte om det bidrar men min uppfattning är att DSB är lite som Zeo när det kommer till nöjda användare, vissa får funktion/effekt andra händer det väldigt lite hos och så har man en grupp som ångrar bitter att dom försökte ;)

Det är lite därav jag låtit bli o ge mig in på DSB, jag ser inte fördelarna som så påtagliga då jag aldrig haft problem med hög nitrat, djurlivet får jag till med ett refugium utan risk för större överraskningar(kör chaeto som alg).

Ifall du skall prova så är det helt upp till dig, du verkar mer vara inne på att det ser ut som en kul grej än att du har identifierat ett problem du vill lösa med den här metoden och det är ju lite därför man har en "hobby".

Jag skulle dock föreslå att om du skall testa så bygg systemet så att du snabbt kan koppla ifrån/plocka ur det ifall det börjar lukta konstigt eller orsaka problem(i regel så behöver man inte säkerhetsfunktionerna när man väl byggt in dom ;)).

Sen kan du titta runt på kar du ser som du gillar (med DSB), sen bör du kolla upp hur dom sköter sitt kar och bädden(många olika skolor på den punkten).

Ta även i beaktande belastning och matningsrutiner, med biologiska system så kan för lite belastning/mat vara lika illa som för mycket.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Niklas, för ditt utförliga svar!

Jag har som sagt hört både bra och dåliga erfarenheter av DSB och har försökt att hitta så mycket info som möjligt i ämnet.

Jag är nybörjare inom salt och håller på och skall starta upp mitt första kar, så jag borde kanske stå över DSB, vänta och se om det kan vara ett alternativ att prova längre fram, om jag får problem med vattenvärdena.

Man vill ju helst få klara besked som nybörjare (även senare!) om hur man bäst sköter ett kar, men det finns så många olika sätt som funkar, så det är nästan omöjligt!

Borde kanske nöja mig med ett refugium utan sand......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag för min del brukar avråda från allt extra första året med salt.

Salt i vattnet (helst osmos), ljus, cirkulation och levande eller "väckt" död sten i starten.

Sedan fosfatremover, manuell Balling i takt med att man blir van med testandet. Och kanske sand efter några månader.

Efter ett år när man fått en trygghet i vardagen med karet kan man börja med extra lull-lull som refugium ,ATS eller näringsreduktion.

Men först tycker jag man skall ha vana med att se hur djuren mår och stabila resultat i testandet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag för min del brukar avråda från allt extra första året med salt.

Salt i vattnet (helst osmos), ljus, cirkulation och levande eller "väckt" död sten i starten.

Sedan fosfatremover, manuell Balling i takt med att man blir van med testandet. Och kanske sand efter några månader.

Efter ett år när man fått en trygghet i vardagen med karet kan man börja med extra lull-lull som refugium ,ATS eller näringsreduktion.

Men först tycker jag man skall ha vana med att se hur djuren mår och stabila resultat i testandet.

Låter som kloka råd, Stig!

Sump med refugium (Caulerpa + LS) skall jag iallafall ha, men jag börjar vackla angående DSB.......

Förslag på alternativ till LS i ett refugium? Biobollar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför caulerpa, till skillnad från chaeto så kan den få för sig att krascha eller föröka sig sexuellt vilket innebär att den släpper från sig elände tillbaka till karet.

Biobollar flyter i regel vilket gör det lite svårt för algerna som gärna vill ha ljus ;)

Alternativ till LS har du några o välja mellan, vanligast är makaroner eller liknande.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför caulerpa, till skillnad från chaeto så kan den få för sig att krascha eller föröka sig sexuellt vilket innebär att den släpper från sig elände tillbaka till karet.

Biobollar flyter i regel vilket gör det lite svårt för algerna som gärna vill ha ljus ;)

Alternativ till LS har du några o välja mellan, vanligast är makaroner eller liknande.

//NiXoN

Ja de flyter nog, tänkte inte på det.....:-)

Man kan kanske lägga ett galler på dem, eller så?

Har startat en tråd i forumet "Alger",

Chaetomorpha vs Caulerpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde en DSB i över ett år, det funka kanon för bra, nitrat 0 så fick tillsätta salpeter hela tiden... nu kör jag utan DSB och då slipper jag salpetern, om jag var du så¨skulle jag skippa DSB och köra med macro alg + en reaktor för fosfat remover , göra det så simpelt som möjligt

vh gordan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...