Gå till innehåll

Refugium med DSB


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Hej,

Tänker göra en sump till mitt RSM 130 och undrar om någon kör med refugium och Deep Sand Bed?

Har läst på en del, men vill höra era erfarenheter och tankar kring detta.

Refugiumdelen blir på ca 25 liter där jag tänkte ha DSB och Caulerpa.

Vattenståndet blir ca 30 cm.

Vilken sand och vilket djup på bädden?

Någon speciell Caulerpa som är bättre än någon annan? Annan makroalg?

Andra tips?

/Jan-Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte heller någon erfarenhet av DSB eller Caulerpa.

Vad är målet med ditt refugium?

Näringsexport? (Sk Macroalgsfilter, kräver hyggligt med ljus)

Fristad för smådjur? (Refugium, kräver lite ljus)

Båda?

Hursomhelst så har jag svårt att se att något slår en Chaetomorpha-boll i båda aspekterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte heller någon erfarenhet av DSB eller Caulerpa.

Vad är målet med ditt refugium?

Näringsexport? (Sk Macroalgsfilter, kräver hyggligt med ljus)

Fristad för smådjur? (Refugium, kräver lite ljus)

Båda?

Hursomhelst så har jag svårt att se att något slår en Chaetomorpha-boll i båda aspekterna.

Jag har läst på lite om det och det verkar vara en bra idé, men det kanske är främst i USA man kör men det, så därför kanske inte så många i Sverige har erfarenhet av det.

På vilket sätt är Chaetomorpha bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om Chaeto är _bättre_ egentligen, för jag har ingen erfarenhet av någon av macroalgerna. Bara det jag läst när jag funderat på refugium har lett mig till följande fördelar för Chaeto-bollar framför allt annat:

Den kan inte börja föröka sig sexuellt i akvariet tex.

Sättet den växer på gör att den inte behöver något substrat utan kan växa ihop som en boll & i den bollen frodas smålivet.

Då den inte behöver substrat är det lätt att städa ut detritus i refugiet.

Effektiv på att suga ut näring. Ingen aning om den är mer effektiv än Caulerpa.

Ja, det är väll lite synpunkter och funderingar från en som aldrig haft refugium och endast har teoretiska kunskaper men i väntan på att DSB/Refugie-folket ska vakna så ... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om Chaeto är _bättre_ egentligen, för jag har ingen erfarenhet av någon av macroalgerna. Bara det jag läst när jag funderat på refugium har lett mig till följande fördelar för Chaeto-bollar framför allt annat:

Den kan inte börja föröka sig sexuellt i akvariet tex.

Sättet den växer på gör att den inte behöver något substrat utan kan växa ihop som en boll & i den bollen frodas smålivet.

Då den inte behöver substrat är det lätt att städa ut detritus i refugiet.

Effektiv på att suga ut näring. Ingen aning om den är mer effektiv än Caulerpa.

Ja, det är väll lite synpunkter och funderingar från en som aldrig haft refugium och endast har teoretiska kunskaper men i väntan på att DSB/Refugie-folket ska vakna så ... ;)

Jag har inte heller någon erfarenhet av DSB och man får ju olika svar beroende på vem man frågar, men så är det med mycket.

Det verkar dock vettigt, så jag skall nog prova.

Jag tror inte man behöver någon för Caulerpa att växa på.

Klart man blir lite nervös när någon börjar prata om att det kanske kan krascha ........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitsen med en separat djup sandbädd är just att man skall kunna koppla från den och städa när det behövs.

Finkornig sand och minst 12 cm tjock är vad som gäller.

Mer eller mindre rött ljus är det som gäller för algodling: Se ATS trådarna.

Tack Stig!

Det tar ju tid innan den fungerar som den skall, har jag förstått.

Hur vet man när det är dags att göra rent den?

Någon växtbelysning borde ju vara bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte heller någon erfarenhet av DSB och man får ju olika svar beroende på vem man frågar, men så är det med mycket.

Det verkar dock vettigt, så jag skall nog prova.

Jag tror inte man behöver något substrat för Caulerpa att växa på.

Klart man blir lite nervös när någon börjar prata om att det kanske kan krascha ........

Blev lite fel..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har kört två djupa sandbäddar i sump.

Båda funkade kanon men reagerade helt olika.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41592-Remote-deep-sandbed

Här en tråd om min första.

Båda med plenum (alltså ett mellanrum mellan botten och sanden) och rör ner till plenum (helst ska du ha två rör ner).

Den första kom igång efter kort tid men den andra var mycke drygare att fåigång. Ja tycker att du ska testa.

Det finns en massa småkul att grunna på i en sådan bädd, t.e.x ska den vara kemiskt driven med t.e.x Co2 eller ska den vara biologiskt driven (läs anaerob) med kolhydrater.

Vilken makroalg är lämplig?? Har bara testat "vanlig" Caulerpa, men har nu en mera bladig variant ja fått från PeterGG. Den senare har ett betydligt mera utpräglat rotsystem.

Sen är det ju extra nimnt om du gör den så att den kan bli helt frikopplad från övrigt vatten så att du kan som Stig nämner rengöra bädden utan påverka resten av karet.

Det finns några varningsfinger att höja dock, ska du köra med Kolhydrater i en anaerob bädd så är det farligt att överdosera VÄS.

Det är nämnligen lätt att få svavelväte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har kört två djupa sandbäddar i sump.

Båda funkade kanon men reagerade helt olika.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41592-Remote-deep-sandbed

Här en tråd om min första.

Båda med plenum (alltså ett mellanrum mellan botten och sanden) och rör ner till plenum (helst ska du ha två rör ner).

Den första kom igång efter kort tid men den andra var mycke drygare att fåigång. Ja tycker att du ska testa.

Det finns en massa småkul att grunna på i en sådan bädd, t.e.x ska den vara kemiskt driven med t.e.x Co2 eller ska den vara biologiskt driven (läs anaerob) med kolhydrater.

Vilken makroalg är lämplig?? Har bara testat "vanlig" Caulerpa, men har nu en mera bladig variant ja fått från PeterGG. Den senare har ett betydligt mera utpräglat rotsystem.

Sen är det ju extra nimnt om du gör den så att den kan bli helt frikopplad från övrigt vatten så att du kan som Stig nämner rengöra bädden utan påverka resten av karet.

Det finns några varningsfinger att höja dock, ska du köra med Kolhydrater i en anaerob bädd så är det farligt att överdosera VÄS.

Det är nämnligen lätt att få svavelväte.

Tack, Larry!

Jag läste din tråd och det verkar väldigt komplicerat....

Skall jag köra så blir det en 15 cm djup bädd med korallsand 0.8-1.2 och Caulerpa och inget mer.

Vad är VÄS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dålig glasmästare. Borra själv.

De bygger mycket akvarium och borrar många hål, så det borde vara större chans att det går bra om de gör det.

De ville väl bara påpeka att det KAN spricka och då tar de inget ansvar.

Tycker dock att det är väldigt dyrt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De bygger mycket akvarium och borrar många hål, så det borde vara större chans att det går bra om de gör det.

De ville väl bara påpeka att det KAN spricka och då tar de inget ansvar.

Tycker dock att det är väldigt dyrt!

Varför tar de då högre summa för ett större hål om de inte tar ansvar? Fånigt och dålig service enligt mig. Gör det själv, det borde gå finfint :)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför tar de då högre summa för ett större hål om de inte tar ansvar? Fånigt och dålig service enligt mig. Gör det själv, det borde gå finfint :)

Sent from my IPhone

Frågan är ju vår man får tag i glasborrar. Har googlat, men hittar inga i Sverige, bara från Kina.

Satt ut en köpesannons också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mina från ebay, kina. Funkade finfint. Det viktigaste är ju att se till att det är vattenbad när man borrar. Jag har en slags lera/massa/putty som jag bygger en vall med runt där jag ska borra, fyller vatten, borrar. Klockrent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mina från ebay, kina. Funkade finfint. Det viktigaste är ju att se till att det är vattenbad när man borrar. Jag har en slags lera/massa/putty som jag bygger en vall med runt där jag ska borra, fyller vatten, borrar. Klockrent.

Jo, jag har sett att man kan köpa från Kina, men jag vill helst inte vänta upp till en månad innan jag kan borra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...