Gå till innehåll

Placering av kar!


osby0479

Rekommenderade inlägg

Ja, och man måste ju kolla vart man ska sätta karet, det är ju det viktigaste ;)

Skulle ha ett annat hus men säljaren ökade på priset med 60% så vi har lagt bud på ett annat, och min fru är lite känslig när det kommer till akvarie och kan jag få upp det på ovanvåningen så har jag ganska mycket vunnet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk hur det ser ut på nedre våningen under där karet ska stå.. Är där någon vägg som hjälper till med att fördela tyngden ? Bjälkarna bör gå precis som Samuel skriver..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara en målad limträbalk av något slag..

Måste säga att det lite "udda" att ha en sådan, antingen kan det va till din fördel, eller så är det att det var för svag konstruktion och man lagt till en förstärkning.

Alltså kan det vara av stor vikt, att kolla ritningarna med 500-600 kg till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ovanvåningen är tillbyggd, stog tom i 3 år innan den kompletterades, huset är byggt 1978.

Frågan är då om konstruktionen blir för klen för att klara vikten av ett akvarium, men ser ju nästan ut till att bli rätt så centrerat över limträet!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tycker man ju, men frågan är vart man ska placera karet, om det nu blir någon drop, vilket jag verkligen vill, men det är som sagt inte byggt ännu, så det finns ju möjlighet att ändra sig!

Det som behövs är ju ett kar och en ny belysning, resten har jag redan!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den balken har troligen kommigt till för att man rivigt en bärande vägg för att öppna upp planlösningen. Därav kompleterat med detta när man byggde ovanvåningen. (Gissning)

jag hade inte varigt orolig för att sätta ett kar där. Om det väger runt 500kg. Då borde man vara orolig för att ha 10 pers på ovanvåningen 1000kg

eller sitta 4-5personer i en soffa och tro att man ramlar genom golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova kan man alltid , men nu är det ju en statisk last på en ganska liten yta i förhållande till en soffa tex.. 125*65.. Men håller delvis med.. 10pers är ju tyngre men "lasten" är bättre fördelad o relativt kortvarigt normalt sätt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man kunna ställa ett kar ut från väggen, på ovanvåningen, karet kommer att bli 125x65 och väger kanske runt 450kg, kanske finns på hus ritningarna!

Men har inte dom så någon som vet hur reglarna ligger i golvet?[ATTACH]115039[/ATTACH]

Kolla med Samhällsbyggnadskontoret / Plan och bygg eller vad det heter nere hos er. Det finns arkiv med varje fastighet hur de ser ut. Jag själv fick detta innan jag köpte huset och kollade vad som gällde men om/till byggnad i området...

men 120cm mellan takstolarna hade man förr. skulle tippa på att golvet (Mellan bjällaget) är cc 60cm

Kan tänka mig att de rivit en vägg längs med hela huset för att få det mer öppet och då sadlar man man med en balk där hjärtväggen stog innan

Kolla detta karet på FB

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.312276712259216.1073741885.150985495055006&type=1

post-736-14468933446748_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det borde ju vara 60 cc mellan reglar och golvskivorna som man fäster i och att 10 pers kan stå och dansa där utan problem..men det är ju inte hundra att det håller för ett kar,som har mycket mindre marginaler..rent spontat tänkt så får karet vara på plan 1..därmed inte sagt att det är starkare golv där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla med Samhällsbyggnadskontoret / Plan och bygg eller vad det heter nere hos er. Det finns arkiv med varje fastighet hur de ser ut. Jag själv fick detta innan jag köpte huset och kollade vad som gällde men om/till byggnad i området...

men 120cm mellan takstolarna hade man förr. skulle tippa på att golvet (Mellan bjällaget) är cc 60cm

Kan tänka mig att de rivit en vägg längs med hela huset för att få det mer öppet och då sadlar man man med en balk där hjärtväggen stog innan

Kolla detta karet på FB

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.312276712259216.1073741885.150985495055006&type=1

[ATTACH=CONFIG]115050[/ATTACH]

Har sett detta och fått mig på andra planer, så jag ska kolla i veckan om dom har börjat bygga mitt drop eller om det står stilla!

Min fru vill ju ha både tv-rum och vardagsrum i samma, så jag är inte helt säker på vart jag ev ska placera karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det borde ju vara 60 cc mellan reglar och golvskivorna som man fäster i och att 10 pers kan stå och dansa där utan problem..men det är ju inte hundra att det håller för ett kar,som har mycket mindre marginaler..rent spontat tänkt så får karet vara på plan 1..därmed inte sagt att det är starkare golv där

Får kolla på ritningarna så kanske man får bättre koll på hur det är konstruerat, men ev ska golvet bytas och ev kan man då förstärka det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får kolla på ritningarna så kanske man får bättre koll på hur det är konstruerat, men ev ska golvet bytas och ev kan man då förstärka det!

Jag byggde nytt hus på 80 talet..eller typ köpte ett nyckelfärdigt..min största issue var om golvet höll för ett 540 hehe...var tveksam när jag kollade ritningar..försäljaren trodde=inga problem...nja du får ta reda på det säkert sa jag..sen rann det ut i sanden..bodde där 2 år med ett 120 liters kar..sen flyttade jag..540 fick stå hos morsan under tiden :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade mitt 750-liters på ovanvåningen, det vägde nog ett ton komplett med kar, möbel och diverse inredning och prylar i sumpen, plus osmostank osv. Det stod med ena kortsidan in mot en vägg som även gick på nedanvåningen, utsidan av karet sviktade ca 5-10mm på 120cm ut från väggen. Ställbara fötter löste den biten och det blev inte mer svikt med tiden heller.

Limträbalken är med största sannolikhet pga borttagna väggar och öppnare planlösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...