Gå till innehåll

Blacklight.


jens karlskrona

Rekommenderade inlägg

Någon som har en aning om sån "Blacklight" belysning (rör) som man använder till bla diskobelysning och i barer (blått som förstärker allt vitt) kan det va nått att använda som moonlight??

Sprang på en som var färdigbyggd, bara att plugga in i väggen.

Hann inte kolla upp ljuset och effekt, men det ska vara ett Blacklightrör som jag vill mig minnas gå att använda.

Det här med att allt vitt lyser upp, kan det vara skadligt för vita varelser??

Mvh Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

den är inte skadlig då större delen av strålningen ligger precis utanför vårt synspektra. dvs, precis bortanför actiniskt ljus.

denna ger i intervallet 350-400 nM. synligt ljus är från 380-800 nM.

ett 3w CCFL-rör[till datormodding] ger extremt god fluoroscens-effekt. jag skulle säga att du inte bör ha över 18w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och undersökte idag och dom ligger på 20w vilket kanske är lite väl saftigt även om det är till ett 800l kar...

Han släckte ner och tände belysningen och det såg riktigt häftigt ut.

Om man hänger det en bit ovanför kan det tänkas vara lagom då??

det var ca 40cm långt oxå så det blir ju bra spridning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Classe har en på 4w, men den är nog i klenaste laget till ett 800L, jag satte en sån i tjejens skorpionterarium det var väldigt effektfullt.

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=Eq0q162q610&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache=2005%2D09%2D28+15%3A12%3A48&SelectedWAG=11661&COSID=44DA992D37BC40CE87AC45F0C2C12B6E719082

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag har ett sånt CCFL datorlysrör på 3w från clas ohlson. tände det nu men öppen dator.

2,5 meter bort hänger gardiner med olika färger och mönster. de vita sträcken var självlysande på det avståndet.

tror att du bör hålla dig omkr 5-8w för ett akvarium.

det är krut i dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Jag har ett 36W jag testade ikväll stentufft önskar jag kunde visa men min kamera kan inte fotta det.

Risken är väl att mitt 36W lysrör är för starkt för nattbelysning men som kvällsbelysning vid särskillda tillfällen kanske de åker fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänkte det, man har kännt sig lite trött i ögonen när man hafft den på en hel kväll. Fiskarna såg inte ut att bry sig över huvud taget när jag slog på den men jag antar att de kommer känna samma sak som mig efter ett tag. Anemonen däremot lös upp och blev gröngul som en alien och såg ut att må bra den blåste upp sig och blev större än vanligt.

Men jag fortsätter med min blå 4 diods lampa i stället, men har ni en blaklight hemma så rekomenderar jag er att prova lysa lite över karet, de var en riktigt tuff effekt.

Tack och godnatt Lars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag inhandlade en sådan här på Teknikmagasinet för ett tag sedan, men jag har dock inte börjat använda den än. Den här är ganska precis lagom till mitt 112L, så risken finns väl att den kanske blir lite väl klen i större burkar... Bör kanske kompletteras med 1-2st extra, för att få längd på alltihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
BlackLight är företrädvis UV-A. Ni bör inte utsätta er själva och ev. barn för direktstrålning av dessa under längre tider. Hälsoverkan på lång och kort sikt är omdebatterad.

MVH Lasse

UV-A är 315 till 380 nanometer. det är bara strålning med kort våglängd som är farlig. Blackarna ligger på 350-370 nM. dvs helt ofarligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...