Gå till innehåll

Förhållandet temperatur och relativ fuktighet


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Jag har i dagsläget en fuktstyrd fläkt installerad i utrymmet bakom akvariumet.

I det utrymmet har jag generellt en temperatur på runt 24-26 grader med en RF på mellan 60-65% och fläkten är ställd på minsta möjliga dvs 60%, inte en enda gång har jag hört/sett att den är igång.

Undrar då om fuktsensorn är trasig i den eller om det har med förhållandet temperatur och fukt att göra, varmare luft kan ju hålla mer fukt?

Fläkten är av någon billig clasohlson modell.

Ett alternativ är naturligtvis att sätta in en fläkt som går konstant på låga varv, helst har jag en lösning där det är fuktstyrt.

Är inte helt bekväm med att det kryper upp mot 65% där bakom, och i den värmen är det som gjort för att det ska bildas mögel i framtiden.

Eller är det kanske ingen fara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mögel brukar börja bildas vid en relativ luftfuktighet högre än 75%, så du har ju en marginal.

Hur länge har du kört med denna lösningen? Mögel brukar ju komma rätt fort och om du har haft så här utan ytmögel kan du slappna av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygget blev klart i helgen, och det har varit mycket spring ut och in så dörrar och luckor har stått öppna rätt mycket och därmed haft bra cirkulation på luften, nattetid har det varit helt stängt just för att kontrollera funktionen av fläktar mm. Men det verkar som sagt inte fungera som jag vill.

Ska hålla stängt till utrymmet hela dagen idag, men jag antar att det kommer bli både varmare och fuktigare innan kvällen.

Är även lite orolig för att det eventuellt bildas kondens på väggar och dylikt då dom är något kallare än utrymmet i övrigt.

Aja kanske oroar mig i onödan, känns lite olustigt bara.

Tiden får utvisa huruvida det funkar eller inte med nuvarande lösning, annars får man väl skaffa sig en svindyr PAX passad multi, den lär fylla funktionen fullt ut.

För er som inte följt min byggtråd så ser det ur såhär.

"Insuget" till utrymmet är runt refugiumet (titthålet på luckan fram). och utblåset från fläkten är gallret uppe i högra hörnet.

Ja jag vet bilden på bakutrymmet är av någon anledning på fel håll i datorn, men i tapatalk är den rätt tydligen.

post-2410-14468933458497_thumb.jpg

post-2410-1446893345875_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en noctua datafläkt och monterade i sumpskåpet den går konstant även väldigt tyst vilket är Stort+ för mig mvh Ola.

Hade den funderingen med från början, men vill ha extra backupen som en fuktstyrd fläkt ger, dvs den blåser på rejält om det blir för fuktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Passar på att fråga här om det går bra. Ni som kör med pc-fläktar, vad driver ni dessa med?

Vill ha en så smidig och liten lösning som möjligt för drivning av en 80mm fläkt i sumpskåpet.

En ac/dc omvandlare som sätts i vägguttaget, gärna ställbart mellan åtminstone 12-9v, sen får du ju titta på vad den fläkt du använder kräver för mAh :) min fläkt drar 170mAh, och har då ett 3-12v 380mAh dc, :)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ac/dc omvandlare som sätts i vägguttaget, gärna ställbart mellan åtminstone 12-9v, sen får du ju titta på vad den fläkt du använder kräver för mAh :) min fläkt drar 170mAh, och har då ett 3-12v 380mAh dc, :)

Sent from my IPhone

Aha, så t.ex. en sån här: http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-3-12-volt-p44108 tillsammans med en fläkt som inte överskrider 300mAh.

Sen klipper man och skalar kabeln från adaptern och sätter ihop den med fläkten via en sockerbit eller dylikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, så t.ex. en sån här: http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-3-12-volt-p44108 tillsammans med en fläkt som inte överskrider 300mAh.

Sen klipper man och skalar kabeln från adaptern och sätter ihop den med fläkten via en sockerbit eller dylikt?

Precis! Eller så behåller du dc jacket och sätter en dc hona på din fläkt!

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade den funderingen med från början, men vill ha extra backupen som en fuktstyrd fläkt ger, dvs den blåser på rejält om det blir för fuktigt.

Denna köpte jag och satte i rummet karet står i visst 1200kr men Tyst och funkar klockrent fresh intellivent tror jag den heter gjord i Gemla det mesta brukar vara bra därifrån;)post-6689-14468933462425_thumb.jpg

mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna köpte jag och satte i rummet karet står i visst 1200kr men Tyst och funkar klockrent fresh intellivent tror jag den heter gjord i Gemla det mesta brukar vara bra därifrån;)[ATTACH=CONFIG]115112[/ATTACH]

mvh Ola.

Sån här har vi i vårat lilla badrum, jag skulle inte säga att den är jättetyst, men fungerar klockrent gör den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte när den går på max men jag kör min på kontinuerlig drift på lägsta hastighet sen när fukten kommer drar den igång och helt rätt som du säger hörs den men inte extremt, mvh Ola.

Ah, jo det är ju när den går på fullt som den hörs!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...