Gå till innehåll

Fråga till er som är kunniga inom att limma akvarium


Fishtank

Rekommenderade inlägg

Hej!

Köpte mig ett akvarium på blocket som jag fick lov att byta glasskiva på.

Tog bort ena sidan på akvariet med rakblad, rensade bort allt silikon på sidorna och gick sedan efter med sandpapper för ha bort det sista.

Tvättade sedan kanterna som skulle limmas på glaset med Yes diskmedel för att få bort eventuella fettavlagringar och satte sedan igång med limmanet.

Är ett 150 liters akvarium, 6mm tjocka glasskivor som jag tejpade fast tändstickor på för att ge mellanrum mellan glasskivorna innan det skulle börja fästas.

Lät det härda lite och gick sedan och fyllde ihop hålen där tändstickorna var.

Efter att ha stått i ungefär 3 dygn så fyllde jag upp akvariet och kontrollerade så att det inte läcker, och just då kommer jag på att jag glömde ha aceton på kanterna där silikonet ska fästas.

Så kort och gott är min fråga, måste jag börja om helt från början eller finns det dem som har limmat akvarium och enbart gjort rent med Yes diskmedel på glaset?

Det ska ju ta bort fett från matrester osv. Vet att jag gjorde glaset rent grundligt innan jag började.

Cirka 150 liter är det, 95 längd, 40 djup och 44 höjd med 6mm glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du kan vara lugn så länge fogarna är bra limmade och inte går upp pga slarv med limningen, diskmedel används ju ganska flitigt för att få snygga fogar.

Det är inget måste att använda just aceton på skivorna för att få dem rena, huvudsaken att man använder någon form av medel som just tar bort fettrester och liknande för att minska risker att limningen släpper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du kan vara lugn så länge fogarna är bra limmade och inte går upp pga slarv med limningen, diskmedel används ju ganska flitigt för att få snygga fogar.

Det är inget måste att använda just aceton på skivorna för att få dem rena, huvudsaken att man använder någon form av medel som just tar bort fettrester och liknande för att minska risker att limningen släpper.

Okej, det var bra det då!

Nu använde jag inget som tryckte emot glasskivorna mot varandra utan ställde det på en frigolitskiva och gick efter och fyllde på mellanrummet med silikon. Tryckte emot lite med handen bara tills den stod av sig själv för jag har hört att glaset rör på sig vid härdning. I mitt tycke så blev det ett jävligt tjockt lager (som tjockleken av en tändsticka) i jämfört med resten av akvariet som är gjort i fabrik, men det är väl så man går till väga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också det håller men: När man diskar ölglas bör man undvika diskmedel för att skummet stiger inte lika bra i glaset.

Det kanske är en skröna men det kan vara rester av diskmedlet bundet i glasets yta. Det är ju också möjligt att silikonet binder bra ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar silvertejpa ihop sidorna så dom står still, sedan lägger jag några punkter och låter härda tills nästa dag. Dagen efter tar jag bort tejpen och fyller upp resten. Det går att använda sig av tvingar också men det gäller att vara försiktig man får aldrig pressa ihop glasskivorna för då kan man bygga in spänningar som gör att det spricker utan endast fästa så att dom inte ramlar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar silvertejpa ihop sidorna så dom står still, sedan lägger jag några punkter och låter härda tills nästa dag. Dagen efter tar jag bort tejpen och fyller upp resten. Det går att använda sig av tvingar också men det gäller att vara försiktig man får aldrig pressa ihop glasskivorna för då kan man bygga in spänningar som gör att det spricker utan endast fästa så att dom inte ramlar.

Ja, jag vet inte riktigt om jag ska göra om från början eller inte. Skivan har rört på sig, vilket betyder att den sticker ut pyttelite mer på ena sidan än den andra. Dock så är det helt jämnt längst ner på båda hörnen och helt fyllt med silikon. Man kan säga att ju högre upp man kollar på kanten, desto mer går skivan inåt. Skulle gissa på att längst upp i vänstra hörnet så skiljer det 2mm. Dvs att 4mm är limmade uppe mot vänstra hörnet och 6mm på högra

Spelar detta någon större roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också det håller men: När man diskar ölglas bör man undvika diskmedel för att skummet stiger inte lika bra i glaset.

Det kanske är en skröna men det kan vara rester av diskmedlet bundet i glasets yta. Det är ju också möjligt att silikonet binder bra ändå.

Man brukar säja att man inte ska diska ölglas ihop med annan disk som innehåller spår av mjölkprotein (eller dricka mjölk ur ölglaset), för detta går aldrig bort helt, utan man ska diska ölglas för hand. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte vara jätte rädd, föredrar att limma med aceton men har själv limmat kar med "endast" diskmedel. Har dock aldrig haft dem igång längre än 3-5 år. Under den tiden har dem inte läckt.

Man brukar säja att man inte ska diska ölglas ihop med annan disk som innehåller spår av mjölkprotein (eller dricka mjölk ur ölglaset), för detta går aldrig bort helt, utan man ska diska ölglas för hand. :)

Vilket åtgärdas lätt med en ny härlig öl från samma ölglas. Det är ölen efter som tar stryk, öldrickare på kontinenten brukar vara extra känsliga ;)

Att diska ölglas i ölslattar är inte helt ovanligt heller.

Sorry för OT

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...