Gå till innehåll

Stor vattentunna


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Jag kör med jäshinkar som man tillverkar öl och vin i. De är helt kanon. Det är livsmedelsklassad plast samt visar antal liter på ett smidigt sätt. Det är bara att fylla på vatten ca 30 liter och så vet du exakt hur mycket salt du ska blanda med. En liten tunze nano med magnetfäste sätter jag sedan längst ner vid botten för cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köper plastbackar får du vara riktigt säker på att plasten håller för den vikten... Jag hade plastbackar tidigare varav en sprack men som tur var bara högst upp och ca 8 cm ner på sidan. Tänk också på att vara säker på att plasten inte släpper ut gifter för då tror jag nästan att det hade varit bättre med rent kranvatten direkt i karet än att förvara vattnet i giftutsläppande plast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köper plastbackar får du vara riktigt säker på att plasten håller för den vikten... Jag hade plastbackar tidigare varav en sprack men som tur var bara högst upp och ca 8 cm ner på sidan. Tänk också på att vara säker på att plasten inte släpper ut gifter för då tror jag nästan att det hade varit bättre med rent kranvatten direkt i karet än att förvara vattnet i giftutsläppande plast.

Jo som sagt är det ev gifter jag vill undvika. Har du någon länk till jäshinkarna? De verkat intressanta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en hink sedan tidigare och har köpt en ny. Den nya köpte jag för 99:- hos en lokal butik som säljer alla prylar som behövs för egen tillverkning av öl vin etc. När jag bodde i Uppsala för typ 12 år sedan fanns det en sådan affär som hette Essensspesialisten på Vaksalagatan där jag köpte min gamla hink. Om den finns kvar skulle jag ha kollat där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den hinken såg lite för komplicerad och otymplig ut. Den måste vara enkel att hantera och hålla ren etc. Det måste finnas billigare. Leta upp en lokal handlare någonstans. Kanske till och med att det finns på Gränby centrum. Jag såg att de sålde vinsatser t.ex. på Willys i Alingsås. Ibland kan det finnas där man minst anar. Nu bara för att vi snackar om jäshinkar blev jag riktigt sugen på att tillverka egen cider :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådana finns på bl.a. Citygross i Lund, så antagligen på större matvaruaffärer om man letar på rätt avdelning.

Har själv slutat leta nu och bestämt mig för 2 sådana, enklare att hantera också än en tunna på 60-80 liter full med vatten. :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilka material ska man se upp med, och vilka är ok att tunnan/behållaren är av?

Om du har gaffel och glas symbolen på så är den ju livsmedelgodkänd och alltså helt säker. Man bör komma ihåg att vissa saker bryr dem sig inte att livsmedelsgodkänna eftersom dem inte är menade att ha mat men det betyder inte att det är farlig plast.

PVC som vi har i rören är ju egentligen en giftig plast som inte är livsmedelsgodkänd (tror jag) men det löser sig inte i vatten så det är därför ofarligt att ha i akvarium. Bäst att kolla med någon som kan lite kemi om man hanterar icke livsmedelsgodkänd plast

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...