Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 20 oktober 2014 Författare Postat 20 oktober 2014 Till nästa gång borde ni fundera på en kamera och websända föredragen Vi jobbar på att spela in föredragen denna gång. Om tekniken funkar och föredragshållarna tycker det är okej så kommer vi lägga ut dom på nätet i efterhand. / David Citera
petnym Postat 22 oktober 2014 Postat 22 oktober 2014 Fick en plats idag... - Är det några andra från Linköping / Östergötland som vill samåka till mötet i Göteborg? Citera
Henric Postat 23 oktober 2014 Postat 23 oktober 2014 Jag vet att det finns några som inte har fått en plats. Så var snälla och säg till om ni inte kommer på träffen. Tomma stolar på lördag ser illa ut... Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 23 oktober 2014 Författare Postat 23 oktober 2014 Hej allihopa! Vi vill ju gärna samla på oss så många arter stenkoraller vi kan och vi hoppas få stöd av privatpersoner genom gåvor och byten. Jag vet att koraller är dyra och växer långsamt och vi förväntar oss inga stora kolonier. Men en liten gren, 1-3cm, blir kanon. Limma kan vi göra själva. Så kolla in i ert akvarium och se om ni kan ha en liten gren att avvara, och hjälp oss att bli ett ännu bättre och artrikare akvarium! Detta med att få tag på och att odla fler arter och större kolonier ingår i vårt arbete inför ombyggnaden av Akvariet. Inom ett år eller två kommer ombyggnaden att börja och vår plan är bla att bygga ett riktigt stort levande korallrev. Skulle vi köpa in dessa korallkolonier så skulle vi få ganska stora problem att hålla budgeten Så därför vill vi samla på oss så mycket vi kan redan nu och det är därför vi startat ett nytt 10000L akvarium där korallerna kan få växa till sig. Ses på lördag! / David Citera
Kulin Postat 23 oktober 2014 Postat 23 oktober 2014 Ställ fram en "kollekt-burk" där vi akvarister kan stoppa ner en slant eller två till detta ändamål. Citera
Andreas N Postat 23 oktober 2014 Postat 23 oktober 2014 Tycker allt man kan donera ett par fraggar istället. Citera
Alexraptor Postat 23 oktober 2014 Postat 23 oktober 2014 Hej allihopa! Vi vill ju gärna samla på oss så många arter stenkoraller vi kan och vi hoppas få stöd av privatpersoner genom gåvor och byten. Jag vet att koraller är dyra och växer långsamt och vi förväntar oss inga stora kolonier. Men en liten gren, 1-3cm, blir kanon. Limma kan vi göra själva. Så kolla in i ert akvarium och se om ni kan ha en liten gren att avvara, och hjälp oss att bli ett ännu bättre och artrikare akvarium! Detta med att få tag på och att odla fler arter och större kolonier ingår i vårt arbete inför ombyggnaden av Akvariet. Inom ett år eller två kommer ombyggnaden att börja och vår plan är bla att bygga ett riktigt stort levande korallrev. Skulle vi köpa in dessa korallkolonier så skulle vi få ganska stora problem att hålla budgeten Så därför vill vi samla på oss så mycket vi kan redan nu och det är därför vi startat ett nytt 10000L akvarium där korallerna kan få växa till sig. Ses på lördag! / DavidLite nyfiken på om ni kommer att göra en djupgående artbestämmning? Skulle vara väldigt kul att veta exakt vad det är för arter folk har i sina kar. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 23 oktober 2014 Författare Postat 23 oktober 2014 Lite nyfiken på om ni kommer att göra en djupgående artbestämmning? Skulle vara väldigt kul att veta exakt vad det är för arter folk har i sina kar. Jo, vissa arter kan vi kolla redan nu. Eller om de är kloner från samma individ eller inte. Men nu är det brist på tid tyvärr, så det har stått still lite på den fronten. Sen är jag inte helt insatt än, det är min chef Björn som är experten inom DNA och de testerna (Jag hoppas på en tid framöver där akvarierna sköter sig själva och vi har tid för forskning och annat skoj) BTW är jag ledig idag om ni undrar hur jag har tid för att skriva här. / David Citera
Linnex Postat 23 oktober 2014 Postat 23 oktober 2014 Vi gör så här. För att "boka" eventuella platser vid avbokning så maila mig på david.sallstrom@kultur.goteborg.se och skriv att ni är intresserade av plats på föredragen om det dyker upp. Först till kvarn gäller OM platser blir lediga. Jag skickar ett mail OM det blir lediga platser. Vi vill självklart att alla platser används så jag hoppas ni hör av er om ni fått förhinder och inte kan utnyttja er bokade plats. MvhDavidJag har PM'at och mailat David. Jag fick förhinder och kan inte åka till träffen. Två platser blir lediga.Jag hoppas att det är löst så man kommer kunna se inspelade föredragen i efterhand.// Peter Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 23 oktober 2014 Författare Postat 23 oktober 2014 Jag har PM'at och mailat David. Jag fick förhinder och kan inte åka till träffen. Två platser blir lediga.Jag hoppas att det är löst så man kommer kunna se inspelade föredragen i efterhand.// PeterTack för mail Peter. Jag kommer uppdatera bokningarna på museet imorgon och meddela de som står näst på kö till platser att de blivit två lediga. Jag hoppas också det är löst Har blivit lovat av av kollegor som är mer kunniga än jag på teknik att det ska funka på lördag med inspelning. / David Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 24 oktober 2014 Författare Postat 24 oktober 2014 Hej Hej! Nu är det inte långt kvar!! Efter varje föredrag finns det tid för frågor, så ha gärna med en hel drös med frågor till föredragshållarna Jörgen Svärd, Lasse Forsberg och Eshan Dashti så kommer det att bli intressanta diskussioner! / David Citera
Alexraptor Postat 24 oktober 2014 Postat 24 oktober 2014 Jag ville bara fråga och få klart, går det att "byta" små fraggar med Sjöfartsmuseet Akvariet? Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 24 oktober 2014 Författare Postat 24 oktober 2014 Jag ville bara fråga och få klart, går det att "byta" små fraggar med Sjöfartsmuseet Akvariet?Ja, det går utmärkt att byta med oss. Så länge korallen du vill byta in är infört i landet med cites(köpt i seriös butik) osv. / David Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 24 oktober 2014 Författare Postat 24 oktober 2014 Henrik N kolla din vanliga mail tack! MvhDavid Citera
Henric Postat 24 oktober 2014 Postat 24 oktober 2014 Henrik N kolla din vanliga mail tack! MvhDavidYou got mail:)Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Alexraptor Postat 24 oktober 2014 Postat 24 oktober 2014 Ja, det går utmärkt att byta med oss. Så länge korallen du vill byta in är infört i landet med cites(köpt i seriös butik) osv. / DavidÄr det något som måste kunnas påvisas med papper eller kvitto från inköpstillfället? För jag har en moderkoloni som är 3-4 år gammal som sig självt började från en liten 2cm's fragg, dock från seriös butik. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 25 oktober 2014 Författare Postat 25 oktober 2014 Är det något som måste kunnas påvisas med papper eller kvitto från inköpstillfället? För jag har en moderkoloni som är 3-4 år gammal som sig självt började från en liten 2cm's fragg, dock från seriös butik.Nej, går du i god för att den är okej så räcker det för mig. / David Citera
Alexraptor Postat 25 oktober 2014 Postat 25 oktober 2014 Jag får ta och tacka Sjöfartsmusset för än en gång en trevlig dag och ett fantastiskt program, samt tillfället för fraggbyten som erbjöds. Jag ser spännt fram emot vad ni har i kikaren för nästa år. Citera
Mobster Postat 25 oktober 2014 Postat 25 oktober 2014 Tack för en trevlig introduktion till den salta biten inom organiserade akvaristikträffar. Väldigt intressanta föredrag med en del uträtade frågetecken men en hel del nya. Precis som det ska vara. Mycket bra ordnat och ser fram emot fler träffar! Citera
Pasaputte Postat 25 oktober 2014 Postat 25 oktober 2014 Tackar från mig , det var trevligt som vanligt . Citera
herrGreen Postat 25 oktober 2014 Postat 25 oktober 2014 Tack för idag! Väldigt trevlig träff med väldigt trevligt folk Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Andreas N Postat 25 oktober 2014 Postat 25 oktober 2014 Håller med tidigare inlägg. Väldigt bra dag! Citera
petnym Postat 25 oktober 2014 Postat 25 oktober 2014 Kul att ses! Tack Sjöfartsmuseet, föredragshållare, "fraggare" och alla andra som gjorde mötet möjligt! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.