Gå till innehåll

Något som jag saknar?


nelson

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag sitter och funderar om det är något jag kommer att sakna när jag väl startat mitt kar. Undrar om ni kan ge lite förlslag på saker man skulle kunna införskaffa.

Saker man behöver alltså inte onödig lyx.

Min utrustning jag har idag:

Akvariet

Kalkvattenmixer och kalciumhydroxid

Kalkreaktor, CO2-tub, bubbelräknare, granulat

Saltmätare

Nivåvakt

Kylare

Skummare

Cirkulationspumpar

MH-armatur

T8 armatur 2rör för blåljus

Osmos (begagnad)

Doppvärmare

Algskrapor

100kg LS

Karantän kar 4*108liter i ställning

6kg Salt

20 liters dunkar

Magfloat algskrapor

Tillsatser:

KH+

Strontium

Jod

Tester:

Fosfat

Magnesium

KH

Nitrit

Nitrat

Kalcium

Ph

Salt

Iodine

Bok:

The Modern Coralreef aquarium 1

Inköpslista:

Flaskborstar

Ättika

Silikattest

Hemmabyggt silikatfilter (om det behövs)

Avdelare i plexi skall tillverkas

Rakbladsskrapa

Skyddshandskar

Termometer

Gummilister

Ljuddämp-plattor (för underskåp)

UV-C Deltec 20Watt

Tacksam för svar

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltmätare?

Och så skriver du att din osmos är begagnad, kontrollera att membranet inte är torrt för det är inget bra.. Sen bör du även kontrollera den så att den inte är "för" begagnad.

Sen är olika storlekar av flaskborstar kanon för rengöringsändamål samt Ättika, vinäger eller citronsyra för rengöring av t.ex. pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Saltmätaren glömde jag skriva upp.

Tack för de andra råden.

Osmosen har jag funderat på att köpa ny, har kört den sedan i våras till min LS som puttrar i min källare.

Borstar av olika slag och ättika skall köpas in.

Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Ni rekomenderar ett UV-c, jag hade tänkt köpa ett sådant så småningom för jag har satt av ett stick på cirkulationen till detta.

Behöver alla fiskar UV-c? som jag fattat det så har vissa fiskar ett större behov att detta eller?

Jag kommer att ha någon sorts datafläkt för kylning både i över och underskåp och till sommaren kopplar jag in kylaren ut i fall att detta skulle behövas.

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Glömde skriva upp boken jag har köpt. The Modern Coralreef aquarium 1

Silikatfilter har jag funderat på att bygga, får jag tid över kommer jag att göra det. Ett test kommer jag att köpa för att fastställa om jag behöver ett silikatfilter.

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klockströmbrytare (timer) till belysningen. Gärna två st så du kan ha blåljusen tända längre tid än MH.

Några stora hinkar (ca 25 liter) samt slang till vattenbyten och kraftig pump som man både kan blanda saltet med och blåsa rent bland levande stenarna.

En stor tunna (100-200 liter) att samla upp vattnet som kommer från osmosen.

En klisterrems-termometer att sätta på rutan och en digital termometer av bättre kvalitet som man kan använda om man vill kolla mer exakt (t.ex. för att variationen under ett dygn), samt om man av någon anledning ska göra ett stort vattenbyte så att vattenbytarvattnet är av rätt temperatur.

Algskrapor har du redan listat, men en magfloat algmagnet kan vara bra att ha sittandes i akvariet så att man kan göra rent insynsrutorna ofta. Förutom algmagneten är små rakblads algskrapor bra, t.ex. sådana i plast som finns att köpa på färgbutiker som man stoppar i ensidiga klick-rakblad i. Köp sedan ett storpack av klickrakblad och byt blad varje gång du ska använda skrapan.

Gällande borstar så förutom flaskborstar är det även praktiskt att ha en diskborste och en tandborste till hands.

Ett par långärmade vattentäta kraftiga skyddshandskar och en lång gipklo (planteringstång).

En platt skruvmejsel när man ska karva i levande sten.

En ficklampa att lysa in bland stenarna.

Två håvar för fiskfångst (t.ex. åledshåvar), samt en finmaskig håv.

Elkontakter med strömbrytare på, så man slipper dra ut kontakter i onödan och snabbt kan stänga av strömmen om det behövs.

En avdelare (t.ex. i pvc plast) för att kunna dela av akvariet om man t.ex. ska håva upp fiskar.

Ett gäng handdukar.

Finns säkert fler saker, men dessa är exempel på sådant som för mig känns som ett måste, eller i alla fall sådant som man kan ha stor nytta av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Timers och magfloats har jag ett par stycken men glömt att skriva upp.

Jag har en ställning med 4st 108 liters kar för osmos, saltblandning och karantän.

Karftiga pumpar har jag ett par stycken över.

Rakbladsskrapor får jag köpa.

Termometer får köpas.

Avdelare skall tillverkas i Plexi.

Fördelardosor med brytare har jag men ej separat brytning för varje uttag.

Håvar har jag en flock av.

Var kan man köpa långärmade skyddshandskar?

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

> Var kan man köpa långärmade skyddshandskar?

Bra långärmade skyddshandskar finns att köpa t.ex. på ställen där de säljer yrkeskläder (arbetskläder). Här i Kalmar är det en butik som heter PT Kommission. Har ej koll på hur det är på din ort. Köp gärna en modell som har riktigt kraftig konstruktion, så att du klarar dig i princip oavsett vad du tar i eller vad som attackerar dig i akvariet. De ska ju kunna fungera som skydd mot t.ex. sjöborrar, fiskar med gift i fenororna, fiskar som biter, fiskar med skalpeller, borstmaskar, borst från borstmaskar, mantisräkor, vassa kalkrör på levande stenen, kalknålar från mjukkoraller, anemoner med nervgift osv. Samtidigt slipper man också blöta ned händerna och har man något smuts (t.ex. olja) på händerna så skyddas även akvariet från förorening om man använder handskarna (om man vill kan man ha tunna engångshandskar innanför skyddshandskarna så man inte smutsar ned skyddshandskarna). Skyddshandskarna är speciellt bra att ha om man rengör filter, eftersom det ofta hamnar diverse otäcka och vassa saker där. Skyddar även mot kyla om man t.ex. ska spola filterlindor etc i kallvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...