Gå till innehåll

är detta vanliga alger i sanden?


sebastianboos

Rekommenderade inlägg

Killen i länken jag postade ovan (http://www.korallenriff.de/alkoholmethode.html) började med 10ml vodka/dag i ett 1000liters kar, vilket då skulle bli 8ml för dig. en dos på 8-12ml/1000l verkar vara rekommendationen att börja med.

Sen ökade han med ca 1ml per dag upp till den maximala dosen av 43ml vodka. Nu underhållsdoserar han med 5ml/dag.

Men samtidigt så hade han förhöjda nitrat och fosfatvärden sen flera månader tillbaka vilket du inte har. Kanske kan du klara dig med mindre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK OK, som jag skrev, prova gärna, här kanske vi har olika approach till vår akvariefilosofi. Min är att jag vill veta vad som händer innan jag gör något, andra testar sig fram. Båda kan ge bra resultat.

Vad gäller nitrat så är det rätt att en del av den ombildas till kvävgas och lämnar systemet, en annan del binds i bakteriernas vävnad då de växer till. Vad gäller fosfaterna så binds allt i vävnaden. (och det är fosfaterna som är orsaken till algerna på sanden).

Den "tjocka" bakteriefilmen är inte tjock i absoluta mått (så att den är tydligt synbar), däremot så blir den tjockare än annars varför jag kallar den "tjock".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför dyr vodka?,de går lika bra med socker,ren kolhydrat.

Är du säker på detta?

Det är inte så att socker skulle kunna användas av de flesta organismer medans etanolen bara kan tas upp och bryts ner av tex. bakterier som har rätt enzymer ex. alkoholdehydrogenas eller liknande? Är inte säker på detta, därav min fråga.

I annat fall borde ju ngt företag lanserat ett druvsockerfilter (kanske finns/funnits?!?) mot nitrat istället för etanolfilter för precis som du säger, kolhydraterna är aningen billigare än etanolen :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vart vänder man sig om man vill köpa Valencienna puellaris i svenska butiker?

Köpte mina 2 förra veckan i Göteborg på MarinAkvariet

I annat fall borde ju ngt företag lanserat ett druvsockerfilter mot nitrat istället för etanolfilter för precis som du säger, kolhydraterna är aningen billigare än etanolen :smiley24:

Va skall man nu köra med E85 i karet ;) bara 7,10kr/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför dyr vodka?,de går lika bra med socker,ren kolhydrat.

Det beror väl på var man köper den :skrattar: Hrmmmm.. Jo jag doserade 5ml ikväll och ska nu fortsätta i några dagar och sedan öka och se om det blir några förbättringar jag var tvungen att ta mig en 5cl själv för det är inte var dag som man festar med sina fiskar :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl på var man köper den :skrattar: Hrmmmm.. Jo jag doserade 5ml ikväll och ska nu fortsätta i några dagar och sedan öka och se om det blir några förbättringar jag var tvungen att ta mig en 5cl själv för det är inte var dag som man festar med sina fiskar :skrattar:

Undra om dom har saltvattensakvarium på AA...? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag har sett den bakteriehinna som klas beskriver ovan.

Nu när jag kört ett tag och fått ner värdena till 0 så bildas en tunn, tunn vit-aktig hinna på glaset om jag doserar etanolen för ofta (inget svårt att få bort).

Med matning var 3-4 dag så håller den sig borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har doserat 5ml i 3 dagar och 6 ml i 3 dagar och ännu har jag inte sett någon förbättring i sanden i alla fall. Ska öka dosen något i morgon. jag provar detta enbart för att jojjen sa att hans bruna alger i sanden försvann jag vet inte anledningen till att de ska dö bort med vodka egentligen för den tyska sidan som länkades stod det inget om att algproblem i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...