acuario Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 vad är doseringen med 37,5% vodka till 800L vatten? Citera
Vitamin Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 vad är doseringen med 37,5% vodka till 800L vatten?Du hamnar nog runt ca. 8-10 ml... Citera
acuario Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 Ska ta mig en riktig funderare och börja med 6-8ml i sådana fall i 3 dagar och sedan öka lite den 4:de dagen och se vad som händer. Citera
jojjen Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 Killen i länken jag postade ovan (http://www.korallenriff.de/alkoholmethode.html) började med 10ml vodka/dag i ett 1000liters kar, vilket då skulle bli 8ml för dig. en dos på 8-12ml/1000l verkar vara rekommendationen att börja med.Sen ökade han med ca 1ml per dag upp till den maximala dosen av 43ml vodka. Nu underhållsdoserar han med 5ml/dag.Men samtidigt så hade han förhöjda nitrat och fosfatvärden sen flera månader tillbaka vilket du inte har. Kanske kan du klara dig med mindre... Citera
Vitamin Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 Jag kommer också att köra med detta, men jag skall också vara försiktig. Det blir ju lite tryggare då. Jag provar med 5 ml till att börja med. Citera
jojjen Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 Är det någon som har koll på vad ett "schnellfilter" är för ngt? Babelfish har ingen översättning för detta.Det är ngt som de rekommenderar att man kör samtidigt som etanolen. Citera
Klas Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 OK OK, som jag skrev, prova gärna, här kanske vi har olika approach till vår akvariefilosofi. Min är att jag vill veta vad som händer innan jag gör något, andra testar sig fram. Båda kan ge bra resultat.Vad gäller nitrat så är det rätt att en del av den ombildas till kvävgas och lämnar systemet, en annan del binds i bakteriernas vävnad då de växer till. Vad gäller fosfaterna så binds allt i vävnaden. (och det är fosfaterna som är orsaken till algerna på sanden).Den "tjocka" bakteriefilmen är inte tjock i absoluta mått (så att den är tydligt synbar), däremot så blir den tjockare än annars varför jag kallar den "tjock". Citera
Vitamin Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 Är det någon som har koll på vad ett "schnellfilter" är för ngt? Babelfish har ingen översättning för detta.Det är ngt som de rekommenderar att man kör samtidigt som etanolen.Kolla in detta:LÄNK... Citera
sebastianboos Postat 5 oktober 2005 Författare Postat 5 oktober 2005 vart vänder man sig om man vill köpa Astropecten polycanthus, och Valencienna puellaris i svenska butiker? Citera
petrol Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 Jag köpte mina stjärnor i en sånskbutik, firren i danmark. Citera
Guest ernie Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 varför dyr vodka?,de går lika bra med socker,ren kolhydrat. Citera
sebastianboos Postat 5 oktober 2005 Författare Postat 5 oktober 2005 Jag köpte mina stjärnor i en sånskbutik, firren i danmark.hmmmmm.... ;) hehe d.v.s. att affärerna som har lite kontakter kanske kan ta hem det om de "vill" Citera
jojjen Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 varför dyr vodka?,de går lika bra med socker,ren kolhydrat.Är du säker på detta?Det är inte så att socker skulle kunna användas av de flesta organismer medans etanolen bara kan tas upp och bryts ner av tex. bakterier som har rätt enzymer ex. alkoholdehydrogenas eller liknande? Är inte säker på detta, därav min fråga.I annat fall borde ju ngt företag lanserat ett druvsockerfilter (kanske finns/funnits?!?) mot nitrat istället för etanolfilter för precis som du säger, kolhydraterna är aningen billigare än etanolen Citera
wrang Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 vart vänder man sig om man vill köpa Valencienna puellaris i svenska butiker?Köpte mina 2 förra veckan i Göteborg på MarinAkvarietI annat fall borde ju ngt företag lanserat ett druvsockerfilter mot nitrat istället för etanolfilter för precis som du säger, kolhydraterna är aningen billigare än etanolen Va skall man nu köra med E85 i karet bara 7,10kr/l Citera
stigigemla Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 De allra första nitratfiltrena på sjuttiotalet matades med druvsocker. Men efter ett tags körning fick socker lagen för sig att jäsa i förrådsbehållaren med litet lustiga konsekvenser. Citera
crille Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 Valencienna puellaris hade jag två st,intressant fisk,men tyvärr käkade dom räkor för mig,sedan hoppade dom ut ,och dog,en av dom växte fruktansvärt fort. Citera
acuario Postat 5 oktober 2005 Postat 5 oktober 2005 varför dyr vodka?,de går lika bra med socker,ren kolhydrat.Det beror väl på var man köper den Hrmmmm.. Jo jag doserade 5ml ikväll och ska nu fortsätta i några dagar och sedan öka och se om det blir några förbättringar jag var tvungen att ta mig en 5cl själv för det är inte var dag som man festar med sina fiskar Citera
Vitamin Postat 6 oktober 2005 Postat 6 oktober 2005 Det beror väl på var man köper den Hrmmmm.. Jo jag doserade 5ml ikväll och ska nu fortsätta i några dagar och sedan öka och se om det blir några förbättringar jag var tvungen att ta mig en 5cl själv för det är inte var dag som man festar med sina fiskar Undra om dom har saltvattensakvarium på AA...? Citera
Lejonkungen Postat 6 oktober 2005 Postat 6 oktober 2005 Jag tror att redoxpotentialen kommer att sjunka för de som testar med vodka i akvariet. Om det kan innebära något negativt (eller positivt) vet jag inte. Men märker att min redoxpotential stiger när metanolen (i mitt fall) är slut i behållaren. Citera
jojjen Postat 8 oktober 2005 Postat 8 oktober 2005 Jag tror jag har sett den bakteriehinna som klas beskriver ovan. Nu när jag kört ett tag och fått ner värdena till 0 så bildas en tunn, tunn vit-aktig hinna på glaset om jag doserar etanolen för ofta (inget svårt att få bort).Med matning var 3-4 dag så håller den sig borta. Citera
Linnex Postat 10 oktober 2005 Postat 10 oktober 2005 J.Svärd, Vitamin. Har ni startat och sett något resultat ännu? Dosering?Är pigg på att testa men ville höra lite fler erfarenheter först.Denna står på listen inför Bordershop.Boris Jelzin Bag in Box 300 cl. 26,84 Euro Citera
acuario Postat 10 oktober 2005 Postat 10 oktober 2005 Jag har doserat 5ml i 3 dagar och 6 ml i 3 dagar och ännu har jag inte sett någon förbättring i sanden i alla fall. Ska öka dosen något i morgon. jag provar detta enbart för att jojjen sa att hans bruna alger i sanden försvann jag vet inte anledningen till att de ska dö bort med vodka egentligen för den tyska sidan som länkades stod det inget om att algproblem i sanden. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.