lexwin Postat 6 augusti 2014 Postat 6 augusti 2014 http://www.aquaticlog.comär ganska nice, har en clean app för input också. Citera
Christian_N Postat 7 augusti 2014 Författare Postat 7 augusti 2014 Vad är optimal salthalt egentligen? Jag ligger just nu på 1.022. Är det för lågt? Citera
Christian_N Postat 11 augusti 2014 Författare Postat 11 augusti 2014 Så har jag då varit och köpt mig lite koraller och satt i. Dock är Montipora inte fast utan har än så länge bara lagt den på stenen. Men här kommer även lite bilder. Citera
lexwin Postat 12 augusti 2014 Postat 12 augusti 2014 Vad är optimal salthalt egentligen? Jag ligger just nu på 1.022. Är det för lågt?Som jag skrev tidigare så tror jag inte att det är nått fel på den salthalten i sig men däremot kan det vara så att alla andra ämnen i ditt revsalt är balanserade vid en viss mängd så det kan vara bra att ta reda på. Jag har fått för mig att i mitt salt TM pro reef är detta 35 ppt alltså 1.026 men det står faktiskt inte på burken. Citera
Christian_N Postat 12 augusti 2014 Författare Postat 12 augusti 2014 Jag har inte läst på själva paketen med salt om det står något där. Men har nu ökat upp den till 1.023 under några dagar. Tänkte i alla fall komma upp till 1.025. Det tar ju sin lilla tid. Citera
Christian_N Postat 18 augusti 2014 Författare Postat 18 augusti 2014 Nu har det helt plötsligt blivit väldigt mycket alger i akvariet. Är detta normalt eftersom det bara har varit igång i två månader? Eller ska jag börja oroa mig? Citera
Christian_N Postat 24 augusti 2014 Författare Postat 24 augusti 2014 Har nu bytt 10% vatten i akvariet. Helt plötsligt har mitt kar blivit brunt. Först grönt och två dagar senare brunt. Är detta helt normalt för ett som varit igång i två månader? Citera
msen Postat 25 augusti 2014 Postat 25 augusti 2014 Låter som att ditt osmos-filter har gett upp. Testa att byta filter. Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
stigigemla Postat 25 augusti 2014 Postat 25 augusti 2014 Det är inte ovanligt att alger kommer typ efter typ vid uppstarten av ett akvarium.Men det är idé att försöka få igång en ny osmos. Den minskar näringen för alger avsevärt. Citera
lexwin Postat 25 augusti 2014 Postat 25 augusti 2014 Har nu bytt 10% vatten i akvariet. Helt plötsligt har mitt kar blivit brunt. Först grönt och två dagar senare brunt. Är detta helt normalt för ett som varit igång i två månader?Tycker det låter rätt normalt, kiselalgsboom? Lägg upp en bild. Citera
Christian_N Postat 25 augusti 2014 Författare Postat 25 augusti 2014 Här kommer en bild på det så får ni bedöma. Citera
Christian_N Postat 25 augusti 2014 Författare Postat 25 augusti 2014 Jag fick med ett helt paket med kylare och osmos. Men osmosen har nog legat för kallt så den hade frusit sönder. Vad jag behöver är nya filterbehållare. Citera
Christian_N Postat 26 augusti 2014 Författare Postat 26 augusti 2014 Nu har jag roar mig med att justera kammen som sitter i bakre högra hörnet och fick till så att vattnet rinner ner i sumpen istället. Helt plötsligt så blev ytan i karet mycket renare så jag måste ju gjort något rätt Citera
Christian_N Postat 30 augusti 2014 Författare Postat 30 augusti 2014 Äntligen har man fått i dom första fiskarna och en putsarräka! Både clownerna och räkan verkar trivas fint.. Fast räkan sitter helst upp och ner under en sten Citera
Fabhellmyrs Postat 2 september 2014 Postat 2 september 2014 Det gör min räka också han sitter där upp och ner mest hela tiden... Citera
Christian_N Postat 2 september 2014 Författare Postat 2 september 2014 Det var väldigt roligt att se räkan nästan anfalla clownerna när jag matade med artemia! Citera
Christian_N Postat 2 september 2014 Författare Postat 2 september 2014 Här kommer två bilder där man kan se tillväxten på en Euphyllia som jag fick på köpet när jag köpte ett par koraller. Själv tycker jag att det ser ut som den trivs rätt bra! Den såg ganska ledsen ut när jag fick hem den. Citera
Christian_N Postat 10 september 2014 Författare Postat 10 september 2014 Då var originalbelysningen utbytt mot LED istället. Ska försöka få upp en bild på det imorgon! Citera
Christian_N Postat 11 september 2014 Författare Postat 11 september 2014 Här kommer lite bilder på LED-bygget plus en före och en efter bild på hur det ser ut. Själv tycker jag att det blev väldigt mycket blått ljus. Men den kanske ska vara så? Citera
lexwin Postat 11 september 2014 Postat 11 september 2014 LED är mäktigt, vad körde du för ledmix? Och vad kör du för kontroller? Citera
Christian_N Postat 11 september 2014 Författare Postat 11 september 2014 Jag köpte ett fullspectrumkit med 1 röd, 1 grön, 4 UV, 4 cool white och 17 Royal blue. Ingen kontroller alls Citera
bigm82 Postat 13 september 2014 Postat 13 september 2014 Här kommer lite bilder på LED-bygget plus en före och en efter bild på hur det ser ut. Själv tycker jag att det blev väldigt mycket blått ljus. Men den kanske ska vara så?Är det ett retrokit från rapidled du har köpt? isåfall hur svårt va det att få ihop? Har kollar på ett sånt ett tag men tvekat om jag skulle klara av att få ihop det med tanke på att mina elkunskaper är =0 : ) Snyggt blev det iallafall Citera
Christian_N Postat 13 september 2014 Författare Postat 13 september 2014 Japp.. Jag köpte mitt kit på Rapidled.com men sen finns det säkert andra ställen som erbjuder samma kit.jag hade ju inga större problem att få ihop det. Men jag håller ju på med el Det är några timmars arbete men deras beskrivning på hemsidan är väldigt ingående. Är det nåt mer du undrar så skicka mig ett pm så kan jag beskriva mer ingående. QUOTE=bigm82;609051]Är det ett retrokit från rapidled du har köpt? isåfall hur svårt va det att få ihop? Har kollar på ett sånt ett tag men tvekat om jag skulle klara av att få ihop det med tanke på att mina elkunskaper är =0 : ) Snyggt blev det iallafall Citera
Christian_N Postat 23 september 2014 Författare Postat 23 september 2014 Tänkte att jag lägger upp några bilder på mina koraller. Hade ju önskat att dom växte lite snabbare bara Tyvärr blev det ingen jättebra bild på bubbelkorallen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.