oualid Postat 7 juli 2014 Postat 7 juli 2014 Vad har ni för tips för att stenkoraller ska trivas bäst?Vilka parametrar ska man lägga mest vikt på, ljus, ström, placering eller spårämnen?Använder ni preparater? Citera
Hermanbrute Postat 7 juli 2014 Postat 7 juli 2014 Bra första tips är att skilja på lås och ses för där är skillnaden som dag och natt. Ses brukar vilja ha gott med flöde och ljus och lås inte fullt så starkt ljus och så kraftigt flöde. Citera
alexochingencarina Postat 7 juli 2014 Postat 7 juli 2014 Ses och Lås?Menar du SPS och LPS Michael? Eller så blev det SÅS av allt=) Citera
oualid Postat 7 juli 2014 Författare Postat 7 juli 2014 Det jag menar i det här fallet är egentligen SPS.Tips? Citera
Hermanbrute Postat 7 juli 2014 Postat 7 juli 2014 Eller så blev det SÅS av allt=)Haha Ny dum telefon som inte lärt sig alla saltvattensord Citera
Hermanbrute Postat 7 juli 2014 Postat 7 juli 2014 En regel som dock inte alltid stämmer är väl att sps vill ha mer flöde än lps och mer fotosyntes. Likna det med att spserna är uppe på revet där det är mer sol och mer flöde. Och lps på botten eller längre ner på revet där det är mindre ljus. Lpserna har ofta större munnar som dem samlar in energi/mat som dem inte får in genom fotosyntes som spserna. Citera
Hermanbrute Postat 7 juli 2014 Postat 7 juli 2014 Sen spåren är viktiga att hålla reda på. Lps vill ofta ha lite mer sikt i vattnet och funkar därmed jättebra med mjuk koraller. Med sps vill man ofta ha lite näringsämnen för att få fram skarpare färger och polyper. Ska du satsa på carport rekommenderar jag bra ljus. Högt flöde dock ej rakt på. Låga näringsämnen. Citera
ormet Postat 7 juli 2014 Postat 7 juli 2014 SPS = Stability Provides Success.Tillräckligt med bra ljus & flöde tillsammans med mycket stabila värden tycker jag är det viktigaste för mina acropora. Citera
blackizzz Postat 7 juli 2014 Postat 7 juli 2014 Använder ni preparater?För att inte behöva göra större vattenbyten hela tiden så bör tillsatser tillsättas, balling. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.