Ignörd Postat 6 augusti 2014 Postat 6 augusti 2014 Har precis gjort lite tester här hemma och till min förvåning hade jag fosfat, verkligen inte skyhög men fortf långt över jag hade trott!Testerna säger: Salthalt 1.026 (refraktometer)Nitrat 0 (Red Sea)Fosfat 0.3 (Tropic Marine)Hur stor är chansen att man ligger på 0 i nitrat men har mätbar fosfathalt? Det skall tilläggas att jag kör på vanligt kranvatten.Har inga fiskar, dock en pepparmintsräka (som inte får något annat än att mumsa mina glasrosor), så jag tillsätter inte fosfat i form av mat eller liknande. Citera
petnym Postat 6 augusti 2014 Postat 6 augusti 2014 Med dom mätvärdena skulle jag nog försiktigt försöka höja nitraten (åtminstone till 0,5-1,0 ppm), kanske genom att tillsätta en gnutta Kaliumnitrat... Noll i nitrat och hög fosfat brukar leda till cyano... Citera
stigigemla Postat 6 augusti 2014 Postat 6 augusti 2014 Det som Peter missade: Vi tror på dina mätvärden.Fosfat kan ligga upplagrad i stenen. Citera
Reuben Postat 6 augusti 2014 Postat 6 augusti 2014 Tropicmarines fosfat-test, är det något att hänga i granen? trodde allt utom Hanna var opålitligt? Citera
stigigemla Postat 6 augusti 2014 Postat 6 augusti 2014 Hälften eller det dubbla spelar ingen roll. Det är dags att göra något. Citera
Ignörd Postat 7 augusti 2014 Författare Postat 7 augusti 2014 Tack för svaren! Då får jag ta och höja nitrat värdet, det absolut sista jag vill är att få cyano i karet.Om det är något att hänga i granen Reuben vågar jag verkligen inte svara på, men med tanke på vad det kostar om man jämför med en Hanna checker är det iaf lite riktvärde än om man inte mäter alls. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.