Johan2x Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 HejNu har min 3.e returpump lagt av. Alla har hållt lite mer eller mindre än 2år.1.a en Red Dragon 10kbm2.a en Laguna powerjet 90003.e en Laguna powerjet 7500Orsak? (De har aldrig körts torra)Tips på en ny pump som håller. (De pumpar jag köpt skall ju vara bra kvallite, vad jag läst)/Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 Det låter helt otroligt ju! Antingen har du haft extrem otur eller så är det något "fel" i din setup.På vilket sätt har de gått sönder? Elfel? Eller kan det komma för stora partiklar in i pumpen? Typ grus eller sniglar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 12 augusti 2014 Författare Dela Postat 12 augusti 2014 Det låter helt otroligt ju! Antingen har du haft extrem otur eller så är det något "fel" i din setup.På vilket sätt har de gått sönder? Elfel? Eller kan det komma för stora partiklar in i pumpen? Typ grus eller sniglar? - Kulventil - Till akvariet via T-kors (Allt 32mm)Returpump - Y-kors - - Kulventil - UVC - Tillbaka sump (Allt 32mm)De två Lagunorna låg i sitt skydd/filter.Lagunorna har bara börjat hoppa precis som en linding gått sönder. RD kommer jag inte ihåg men enligt Triton var det lindningen där osså.Kan det vara något med läckström/galvaniska strömmar eller något annat svårtsökt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 Kan det vara något med din elförsörning? Bor du långt ut på landet med luftledningar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 12 augusti 2014 Författare Dela Postat 12 augusti 2014 Kan det vara något med din elförsörning? Bor du långt ut på landet med luftledningar?Bor i ett villaområde. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 Tryckhöjd? Vilken vattennivå har du vid pumpen i sumpen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 12 augusti 2014 Författare Dela Postat 12 augusti 2014 Tryckhöjd? Vilken vattennivå har du vid pumpen i sumpen?pumpen står i 20-25cm. Tryckhöjd till utloppet till akvariet ligger på ca1,6m över pumpen. Samma till UVC.tPumparna suger aldrig i luft. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 Låter ju sim ganska rimligt. Då jobbar se åtminstone normalt.Jag skulle prova att sätta ett nätfilter före nästa pump för att ta bort eventuella tillfälliga spänningsspikar. Kanske orsakas av något annat som går av och på eller im du har utlös nån säkring i huset. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=441843 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 12 augusti 2014 Författare Dela Postat 12 augusti 2014 Tycker att om det skulle vara strömspikar eller annat skit som kommer i nätet så borde andra mer känsliga elektronikprylar lämna in. Har akvarie uppdelat i 3st grupper med egna JFB i egen central matad från min huvudcentral.-Streamers, smått-Retur, skummare, FF-filter-Belysning, småttDen sista gången löste JFB, samt säkringen i min huvudcentral. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 Ja är inne på Blåberts linje. Skaffa ett nätfilter.Det kan vara micron, dammsugarn eller din belysning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 Jag tror att de går varmt. Om man tittar på Royal Excluve så har de en slang som leder in vatten i bak på pumpen för att öka kylningen. Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 Sitter pumpen i eller bredvid sumpen?Har du kranar på in eller utlopp?Har du sumpen i källaren? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 12 augusti 2014 Författare Dela Postat 12 augusti 2014 Sitter pumpen i eller bredvid sumpen?Har du kranar på in eller utlopp?I sumpen men ca 20-25cm vattenhöjd.En kran mellan Y-T och en mellan Y-UVC Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
cheva Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 stryper du poppen på något set Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 12 augusti 2014 Författare Dela Postat 12 augusti 2014 stryper du poppen på något setPoppen eller loppen?Upp till akvariet är det fullt öppet, UVC´t justerar jag ner till mellan 1-2000L/h. Så det fläskar på rätt bra uppe i akvariet så jag tycker det borde inte vara så att de fått jobba med mottryck, mer än höjden isåfall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 Efter som du har satt en undercentral med jfb utgår jag från att du har kunskap inom el.Några orsaker du kan kolla om det har med elen att göra.Kolla så att nollan är spänd i utaget pumpen är inkopplad i så den inte har fått ojämn gång under lång tid.Kolla inkommande/utgående i undercentralen så inget sitter löst.Är det 3 ledar system till undercentralen så kolla överslag mellan faserna så du inte har mer än 225-235v till uttaget. (Kan vara Skadad isolering på nån rk)Vet inte hur kännsliga våra akvarium pumpar är ifall dom klarar funka ett tag med över normala 230v.kontrollmät spänningen över din jfb o och även dina säkringar och även uttaget pumpen sitter i.Bara några tankar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 12 augusti 2014 Författare Dela Postat 12 augusti 2014 Efter som du har satt en undercentral med jfb utgår jag från att du har god kunskap.Några orsaker om det har med elen att göra.Kolla så att nollan är spänd i utaget pumpen är inkopplad i så den inte har fått ojämn gång under lång tid.Kolla inkommande/utgående i undercentralen så inget sitter löst.Är det 3 ledar system till undercentralen så kolla att du har fått rätt med faserna så inte det har överslag mellan faserna så du har mer än 220-230v till uttaget.Bara några tankar.Goda tankar, men god kunskap om el har jag då jag jobbar med det dagligen. Skulle det vara en dåligt spänd nolla skulle mer än de pumparna gå sönder då det sitter mer på den gruppen.Det som sätter griller i huvudet, att det är den kraftigaste pumparna i systemet som lagt av. Inte "klen" elektronik. Har en Aquabee UP2000 och en Maxijett 1000 i sumpen. I akvariet har jag 3st Tunze 6205.Glömt o skriva är att pumparna varit matade från PAB-uttagslist från GHL och är satta att alltid ha spänning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 Okej då kan man i princip utesluta el problem. (Visste inte hur du hade matat olika pumpar från centralen) lös nolla eller liknande är uteslutet då allt är ihoppa kopplat på ett eller annat sätt.Inte något konstigt med just det specifika utaget i listen? Lite långsökt kanske dock. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 En bild på rördragningen hade hjälpt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 12 augusti 2014 Författare Dela Postat 12 augusti 2014 Närmsta böjen är returen från UVC, Y från returpumpen är längst bak till vänster.Returen upp är den röda kranen till vänster. Det som går till höger är till UVC och sen tillbaka till sumpen enligt bild nr1T-Korset är idag förlängt och går ner i ytterhörnorna men en stor böj och sen en 90graders. Returrören stämmer ej heller men de påverkar ju inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 om jag inte missuppfattar dig så suger pumpen genom UVC:t ?kan det vara så att de inte klarar det motståndet på sugsidan är trycker är lågt på trycksidan ? bara en tanke....jag är inte kunnig gällande pumpar, men fläktar kan jag hyffsat och det är nästan samma princip.en fläkt tas ut för ett optimalt driftfall och då ställs bladen in efter detta. detta kommer innebär att fläkten kommer att arbeta för att komma i det driftfallet, även om den inte uppnås. detta påverkar i sin tur ström-förbrukning och fläkten går ojämt (stall). jag har erfarenhet från ett projekt med stora fläktar där fläktarna arbetar mot ett för högt tryck och det resultarerar i höga strömmar i sin tur.antar att de har konfigurerat pumpen så att den ska ge ett högt tryck på trycksidan, men vara nästan frisugande. dessutom kan strömmen bli mycket mycket högre än vad motorn är stämplad för, innan en säkring går.bara en tanke från en fläktnisse, till en pumpnisse ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 Som nike83 skriver så är min känsla att pumpen är på fel sida och aldrig varit med om tidigare att man kopplar pump så utan man pumpar in i uvc i ditt fall. Är det motstånd kaviterar pumpen med sämre förmåga som resultat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 12 augusti 2014 Författare Dela Postat 12 augusti 2014 Nej, pumpen suger fritt i sumpen o trycker genom uvct. Och sugsidan är på andra sidan från inkommande vatten till facket.Filterkorgen börjar jag tro är boven, sen kanske hindrar vattnet att strömma över Pumphuset o kyla det. Troligt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 Tungt belastad, dvs hög ström i lindningen. Kanske lite kavitation så att det vibrerar och tillslut så gnager det hål på lacken på tråden.Kanske skall prova med en lite öberdimensionerad DC-pump som du kan köra på lägre last? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.