Gå till innehåll

Bota oodinium direkt i karet


Johan

Rekommenderade inlägg

Hej

hamnade i diskussion med en annan akvarieist om ämnet sjukdom i karet, enligt honom kan man ej bota vita prick i akvariet, utan att använda koppar baserad medicin, jag hävdar att med ozon går det, jag behöver er hjälp!

Stämmer det, och finns det andra sätt att bota sjukdomen,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som Oodinium, sammetsjuka, det. Jag tror ingen påstår att det kan botas med Ozon.

När det gäller vita prick finns det nog ett par som hävdar det. Om det går eller ej låter jag vara osagt då många faktorer spelar in.

Är du intresserad av att läsa mer om Vita Prick så rekommenderar jag helt skamlöst min egna fina tråd här, inte minst för den intressanta diskussion som följer där flera tunga & kunniga personer säger sitt:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57302-Vita-Prick-Behandling-Fakta-amp-Myter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon kan dock inte garantera att man blir av med parasiten, då den har ett tjockt skyddande hölje under ett av sina stadier i livscykeln som i princip skyddar mot allt.

Och det är däför alla "erkända" behandlingsmetoder bygger på karantän och behandling under väldigt lång tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har tagit det med väteperoxid också - med sk oxydator - besväret med väteperoxid är doseringen men med hjälp av en oxydator funkar det. Här är en svensk butik som för oxydatorer - man styr dosen med antalet katalysatorer.

Metoderna med både ozon och oxydator bygger på att med hjälp av aktiva radikaler slå till när parasiterna är som känsligast - dvs det korta frissimmande stadiet (samma verkan har Cu - endast verksam när de simmar) detta innebär att man måste behandla under lång tid om man fått ett utbrott. Hur man doserar måste man avgöra från fall till fall eftersom dosen beror på angreppets storlek. Snabbaste metoden (och effektivaste som jag provat) är att kombinera hinkmetoden med ozon. Hinkmetoden innebär att man plockar ur den drabbade fisken(arna) och därmed minskar man infektionstrycket (inga nya cystor som var och en släpper ut hundratals larver) Ozonet/väteperoxiden får sedan ta hand om de parasiter som kläcks i akvariet. Dosen då - har man en så känslig näsa att man känner ozonlukt så kan man använda den - känner man lukten så ligger man för högt, alternativt inlösningen är dålig. Hur lösa in ozonet - den vanligaste metoden är nog att använda skummaren och luftinsuget där. Locket på de flesta skummare är försedda med hål så att överskottsluften kan passerar där - över dessa hål kan man placera en liten påse med aktivt kol så att man inte får ozon ut i rummet och om man luktar ozon innebär det att den kommer från akvariet - och då är man för högt. ALLA skummare tar stryk av ozon så man får räkna med att man förkortar skummarens liv ordentligt. Ofta sitter också skummaren i sumpen och det innebär att eventuell fri ozon (och syrgas/fria radikaler) verkar i sumpen och inte kommer ut i själva karet så en metod där man använder en powerhead och en diffusor direkt ut i karet kan vara värt att pröva vid ett sjukdomsangrepp.

Man kan också styra ozonet med en redoxmätning men det finns några fällor där. Redox är en parameter som fluktuerar rätt ordentligt i ett vanligt kar så det finns inget "börvärde". Jag brukar inte köra ozon kontinuerligt eftersom det samtidigt är bakteriedödande och därför inte är det lämpligaste om man kör med kolkällometoder eller andra biologiska metoder.

De tillfällen jag kör ozon är när jag vill ta bort gulämnen och när jag introducerar nya fiskar. Jag mäter redox kontinuerligt och kan på kurvan se vilka högsta värden jag har - om jag vill köra ozon för att ta bort gulämnen så lägger jag börvärdet strax över medelvärdet och är det nyintroduktion så lägger jag börvärdet i närheten av högsta naturliga värdet - får jag en ändrad kurva vet jag att ozonet gör effekt för de kemiska reaktionerna och om jag får ett utbrott höjer jag lite till. Metoden med ozon är också lämplig för yttre parasiter med direkt livscykel också samt bakterieinfektioner som sprids från vattnet (utifrån och in). Inre parasiter och inre bakterieinfektioner fungerar den dock inte mot. Se grafen under. Fram till kvällen den 16 körde jag ingen ozon - sedan ett börvärde på ca 230. den 19 fick jag naturliga svängningar som var högre än BV och jag stängde av ozonet - Startade igen den 25 och la det då på 280 mV.

Kring det har det sedan svängt fram till 12/8 då naturliga svängningar gick över börvärdet - den 14/8 var värdet nere under 280 och ozonet började gå igen. Som ni ser på grafen så är redox ingen lättolkat styrparameter men kanske den enda som finns tyvärr. de kraftiga negativa spikarna varje dag är processerna efter matningen. Dessa påverkar redox rätt så ordentligt och sedan tar det en tid för att redoxproben skall ställa in sig - det är ingen metod för snabb reglering

post-2331-14468933933583_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...