Gå till innehåll

Köra med eller utan bakgrund?


Schelander

Rekommenderade inlägg

Personligen föredrar jag helblått eller helsvart bakgrund.

Man kan nog köra något som BTN.

Det man ska tänka på är att det kan bli mycket kalkalger I ett moget och friskt saltkar, vilket är bra, men det kommer så klart täcka över alla glasrutor som inte rengörs regelbundet.

Kan komma set ut så här(lila/rosa beläggningen på bakrutan).

reeftank09-29-07.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ber om ursäkt här men slimline måste vara det fulaste man kan stoppa ner i en saltburk. Borde förbjudas;)

Visst, främsta målgruppen för dessa är väl snarare akvarister med afrikanska ciklider, men det är också den målgruppen jag ursprungligen kommer ifrån (liksom mina akvarier med bakgrunder, som hängt med sedan dess.). Det tilltalar såklart inte alla saltvattensakvarister. Jag har själv aldrig gillat den typiska neutralblåa bakrutemålningen/planschen, den skriker sterilitet och akvariebutik. Passar dock bättre i saltvattensakvarium än sötvattensdito.

Men i alla fall, ha så kul med att hålla rent en hel långsida extra... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fulaste bakgrunden måste ändå vara när man ser tapeten genom akvariet. Vad som helst är bättre än det. Sen beror det ju på, vad vill man göra, ett rev, en sandstrand, en tångskog? Det är liksom ingen poäng att säga att nåt är bäst utan att också säga nåt om vad man vill göra.

Fast en sak kan man faktiskt säga, vill man ha rejält med ljus så är det bättre att ha bakgrund bakom bakrutan. En hel del ljus reflekteras då tillbaka in i burken, skillnaden är klart mätbar. Vill man ha en blå bakruta finns det alltså en poäng i att måla på utsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det beror på storleken på karet !

Är det ett litet så tycker jag svart eller blå blir snyggast !

Börjar man komma upp i storlek tycker jag revkeramik på bakruta+sidor ! Är nog jobb skrapa 2,5 m framruta ,så att hålla rent 6,6m lockar inte mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fulaste bakgrunden måste ändå vara när man ser tapeten genom akvariet. Vad som helst är bättre än det. Sen beror det ju på, vad vill man göra, ett rev, en sandstrand, en tångskog? Det är liksom ingen poäng att säga att nåt är bäst utan att också säga nåt om vad man vill göra.

Fast en sak kan man faktiskt säga, vill man ha rejält med ljus så är det bättre att ha bakgrund bakom bakrutan. En hel del ljus reflekteras då tillbaka in i burken, skillnaden är klart mätbar. Vill man ha en blå bakruta finns det alltså en poäng i att måla på utsidan.

Just tapet är en styggelse tycker jag med..man häpnar ibland på jättefina kar som man glömt denna "lilla" detalj på..ang måla annars visst! men det finns alternativ iform av bakgrundsplanscher typ blå..direkt mycket smidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tapet och dessa onaturligt fula på metervara.. men som sagt ett friskt kar får med tiden en finbakgrund av kalkalger o sedan kan man limma dit olika koraller o små stenbitar blir snyggt men tar lång tid att få det fint

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...