Gå till innehåll

Granskning Flödeschema


Iksero

Rekommenderade inlägg

Lånade 1h av arbetsgivare och ritade ihop ett schema och det risk för att bli bannlyst både som cadare & ördragare.

Frågan är ser Ni några "katastrofer" eller kan det vara nå't bygga vidare på.

(Allt ovan akvariet hamnar på andra sidan väggen av akvariet)

/iksero

Några funderingar.

Boxen för ytavrinningen får jag känsla av att den är i propotion för liten. Tänk på att du kommer höja vattennivån både i sump och kar med din konstruktion.

Mitt 500 l med 3500 l pump höjsnivån men ca en cm och då är det 31 cm som det rinner av på.

Pumpen till UV. Om det av någon anledning blir stopp i häverten så kommer pumpen till skummaren sluta fungera. Det gör att även vattnet i facket för pumpen till UV'n kommer bli torr och pumpen gå torr. Betyder även att akvariet kommer få allt vatten från det facket...

Måste du Pumpa från akvariet?

Går det inte att sänka sumpen i nivå under akvariet och använder dig av en vanlig ytavrinningsbox med hävert och låter det då rinna ner i eget fack i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och ja just det. Avdunstningen kommer enbart att sänka nivån i ytavrinningsboxen. Kommer du ha automatisknivåpåfyllning måste den styras där. Om du kommer fylla på själv så är det boxen som buffrar max/min. Räkna med kanske 5/l dygn i avdunstning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wow ser bra ut med din ritning

Men som Linnex skriver kan du ej ha din sump lite lägre på andra sidan väggen så du får ett självfall och pumpar upp vattnet från sumpen istället

Vad är din tanke med att ha ett V på din tillbaka vattenrör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, Det blir bara mer o mer frågor, får väl köpa ett färdigt kar av någon:)

Till saken:

V-formen var menad som ett vattenlås och därmed ett jämt och tyst flöde.

Petrols alternativ känns bäst/lättast MEN tyvärr ett fasligt oljud av pumpen som dessutom kommer ramla ner stup i ett när sugkopparna släpper och att limma dem gör jag inte om, så har jag det och hela rummet vibrerar som en resonanslåda :(

Därför vill jag mycket gärna ha pumpen bredvid.

Automatisk påfylling kan man väl ha i boxen även om bufferten är väl klen.

Det bästa är nog att borra i huvudkaret vilket tyvärr är uteslutet.

Näst sämsta är väl en ytavrinningsbox, men har "massa" stag och förstärkningar på karet så den måste vara c:a 10cm bred och även en sådan kan väl tappa farten och lägga av. Iofs så händer det väl inte så mycket efter det, vilket kanske kan hända i mitt förslag.

Just nu stillestånd...kommer inte längre.

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert missupfattat något.. Men:

Lägger man retur pumpen på botten av karet och någonting händer med returen (någonting fastnar i röret) så tömmer man huvudkaret på vatten.

Hörde om en kille som hade vanlig ytavrinning och en sump under. En trochea snäcka(eller hur de stavas, koniskt skal) klättrade över ytavrinningen och ner i röret till sumpen, med följd av att sumpen torrlades och lite väl mycket vatten i karet / på golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen i botten får bara vara en closed loop till UVC strax ovan vattenytan o sen tillbaka.

Matarpumpen hamnar nu efter nogrant övervägande i huvudkaret för att underlätta automatisk påfyllning o minska översvämningsrisker.

Kan man hänga den i någon form av "gummisnoddar" så man sliper oljud & resonanser?

Vad tror ni om "V:et" på returöret?

Planen är att det skall fungera som vattenlås för att därmed förhoppningsvis skapa ett lugnt och jämt men framförallt tyst flöde. Eller är det bara helt onödigt?

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...