Iksero Postat 10 oktober 2005 Postat 10 oktober 2005 Lånade 1h av arbetsgivare och ritade ihop ett schema och det risk för att bli bannlyst både som cadare & ördragare. Frågan är ser Ni några "katastrofer" eller kan det vara nå't bygga vidare på.(Allt ovan akvariet hamnar på andra sidan väggen av akvariet)/ikseroFödesschema.pdf Citera
Linnex Postat 10 oktober 2005 Postat 10 oktober 2005 Lånade 1h av arbetsgivare och ritade ihop ett schema och det risk för att bli bannlyst både som cadare & ördragare. Frågan är ser Ni några "katastrofer" eller kan det vara nå't bygga vidare på.(Allt ovan akvariet hamnar på andra sidan väggen av akvariet)/ikseroNågra funderingar.Boxen för ytavrinningen får jag känsla av att den är i propotion för liten. Tänk på att du kommer höja vattennivån både i sump och kar med din konstruktion.Mitt 500 l med 3500 l pump höjsnivån men ca en cm och då är det 31 cm som det rinner av på.Pumpen till UV. Om det av någon anledning blir stopp i häverten så kommer pumpen till skummaren sluta fungera. Det gör att även vattnet i facket för pumpen till UV'n kommer bli torr och pumpen gå torr. Betyder även att akvariet kommer få allt vatten från det facket...Måste du Pumpa från akvariet?Går det inte att sänka sumpen i nivå under akvariet och använder dig av en vanlig ytavrinningsbox med hävert och låter det då rinna ner i eget fack i sumpen? Citera
Linnex Postat 10 oktober 2005 Postat 10 oktober 2005 Och ja just det. Avdunstningen kommer enbart att sänka nivån i ytavrinningsboxen. Kommer du ha automatisknivåpåfyllning måste den styras där. Om du kommer fylla på själv så är det boxen som buffrar max/min. Räkna med kanske 5/l dygn i avdunstning. Citera
wrang Postat 10 oktober 2005 Postat 10 oktober 2005 wow ser bra ut med din ritningMen som Linnex skriver kan du ej ha din sump lite lägre på andra sidan väggen så du får ett självfall och pumpar upp vattnet från sumpen iställetVad är din tanke med att ha ett V på din tillbaka vattenrör Citera
petrol Postat 10 oktober 2005 Postat 10 oktober 2005 En snabb tanke bara.. 1. Skippa ytavrinningsboxen (även om det nästan är ett "måste"), känns som en felkälla med dagens design.2. Retur röret? V formen?Annars ser det fint ut!! Citera
Iksero Postat 10 oktober 2005 Författare Postat 10 oktober 2005 Hm, Det blir bara mer o mer frågor, får väl köpa ett färdigt kar av någon:)Till saken:V-formen var menad som ett vattenlås och därmed ett jämt och tyst flöde. Petrols alternativ känns bäst/lättast MEN tyvärr ett fasligt oljud av pumpen som dessutom kommer ramla ner stup i ett när sugkopparna släpper och att limma dem gör jag inte om, så har jag det och hela rummet vibrerar som en resonanslåda Därför vill jag mycket gärna ha pumpen bredvid. Automatisk påfylling kan man väl ha i boxen även om bufferten är väl klen.Det bästa är nog att borra i huvudkaret vilket tyvärr är uteslutet.Näst sämsta är väl en ytavrinningsbox, men har "massa" stag och förstärkningar på karet så den måste vara c:a 10cm bred och även en sådan kan väl tappa farten och lägga av. Iofs så händer det väl inte så mycket efter det, vilket kanske kan hända i mitt förslag.Just nu stillestånd...kommer inte längre.//Iksero Citera
greger Postat 10 oktober 2005 Postat 10 oktober 2005 varför inte lägga uv före skummaren så kan du skippa en pump,likaså bör du kanske ha en backventil efter pumpen,så så slipper du översvämmningoch gegg från skummaren i karet vid strömavbrott! Citera
stigigemla Postat 10 oktober 2005 Postat 10 oktober 2005 Så har jag gjort men har ett större UV för att klara flödet.Om jag skulle ha separat loop för UV:t hade jag lagt pumpen på botten i huvudkaret för det är där parasiterna simmar ut. Citera
Iksero Postat 10 oktober 2005 Författare Postat 10 oktober 2005 Bra nu liknazr det nå't.Microjet hamnar i huvudkaret längs ned.Backventil monteras på stigen .Vad kan kan gå fel ? Vi får väl se.Nu är det bara till och vänta på pumpar och annat.//Iksero Citera
petrol Postat 12 oktober 2005 Postat 12 oktober 2005 Säkert missupfattat något.. Men:Lägger man retur pumpen på botten av karet och någonting händer med returen (någonting fastnar i röret) så tömmer man huvudkaret på vatten. Hörde om en kille som hade vanlig ytavrinning och en sump under. En trochea snäcka(eller hur de stavas, koniskt skal) klättrade över ytavrinningen och ner i röret till sumpen, med följd av att sumpen torrlades och lite väl mycket vatten i karet / på golvet. Citera
Iksero Postat 12 oktober 2005 Författare Postat 12 oktober 2005 Pumpen i botten får bara vara en closed loop till UVC strax ovan vattenytan o sen tillbaka.Matarpumpen hamnar nu efter nogrant övervägande i huvudkaret för att underlätta automatisk påfyllning o minska översvämningsrisker.Kan man hänga den i någon form av "gummisnoddar" så man sliper oljud & resonanser?Vad tror ni om "V:et" på returöret?Planen är att det skall fungera som vattenlås för att därmed förhoppningsvis skapa ett lugnt och jämt men framförallt tyst flöde. Eller är det bara helt onödigt?//Iksero Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.