Gå till innehåll

Två Mandariner


Zavius

Rekommenderade inlägg

Mjello!

Jag köpte en mandarin för ett tag sen. En hane. Nu har jag köpt en till som jag trodde (de i affären trodde det också) eftersom ryggfenan är mindre. Eller rättare sagt den "vimpeln" de har är mindre på "henne". Men när jag släppte i den så reste den "gamla" på ryggfenorna och fläkte upp sig rejalt. Sen började de bita varandra vid typ gälarna. Nu har den gamla stuckit och gömt sig. Den värkar vara mycket nervös och jag är mäkta orolig. Den nya är tom mindre...

Vad tror ni? Är det en hane till jag har fått? Den "vimpeln" på ryggfenan är cirka 3-4 mm lång. Den gamlas är betydligt längre och hänger ner längs ryggen när han ligger stilla...

MVH

/ Orolig Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde precis samma sak som du gjort nu för något år sedan. Men jag hade en hona sedan förut och införskaffade en hane. De uppvisade exakt samma beteende, den ursprungliga bet sig fast på sidan av den andra. Jag är övertygad om att de var av olika kön.

Tyvärr så svalt den nya ihjäl efter ett halvår av mobbning så fort den visade sig. Jag vet inte om det var ett naturligt beteende som par visar upp, men jag tänker inte göra ett nytt försök.

Jag tror att om man vill hålla två mandariner i samma kar så skall man införskaffa båda samtidigt. Jag har aldrig hört att de ska vara revirbenägna, men enligt mig så var det just ett sådant beteende den ursprungliga mandarinen visade upp i mitt akvarium.

Nu är det inte säkert att det går så för andra som provar, utan jag delar bara med mig av mina egna erfarenheter. För övrigt så tror jag säkert att du fått två av olika kön, men det är ju svårt att säga utan bild.

Hoppas det löser sig för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har en hane sedan tidigare (c:a 8 månader) och köpte en betydligt mindre hona för c:a två veckor sen och de verkar trivas tillsammans, eller åtminstone så bråkar inte som ni skriver utan simmar lugnt förbi varandra på LS:n i jakt efter mat utan att bråka eller nåt. Så jag tror inte att man behöver introducera ett par samtidigt för att de inte ska bråka med varandra (men kan också vara individuellt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ofta så att man tar och missbedömer så att man tro att det är en hona för att vimplen är mindre men det vanliga är att det är en hane med avbryten vimpel.

Skulle sätta allt på att det är 2 hanar.

Som Max säger rundad ryggfena. Kanske lite vimpel om man har fantasi till att skapa en själv i sitt eget huvud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag ser det bättre ut tycker jag. De simmar båda lungt runt och noppar på stenen. Visst, de håller sig borta från varandra men jag tror detta går.

Laggeman: Ska avakta någon dag till och se hur de agerar. Om jag bestämmer mig för att göra av med en kontaktar jag dig. Addade dig på msn btw.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...