Gå till innehåll

Vattentemp vs tillväxt?


JonasW

Rekommenderade inlägg

I somras när vi hade värmeböljan så låg karet ofta på dryga 28C istället för 25C som karet vanligtvis håller.

Ökade på ballingen allt eftersom för att hålla efter KH:t och trodde att det bara var korallerna som stortrivdes med Ballingen.

Men när värmen försvann och temperaturen sjönk så drog mitt KH iväg så jag fick sänka doseringen lite igen.

Det känns inte som slumpen utan tillväxten måste ju ha ökat med tempen.

Känner någon igen sig i detta och hur högt kan/bör man köra? Man vill ju inte hålla för hög temp med tanke på fiskar, koraller samt elräkningen ;)

Har ökat lite och ligger idag på 25.5-26C beroende på tid på dygnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tempen har betydelse,,,,,, men det är inte riktigt så enkelt. Ljuset måste vara så starkt att korallen har nytta av temp-höjningen. Sen måste vattnet innehålla rätt mängder av diverse.

Samt sen slutligen måste korallen ha tillräcklig strömning runt sig.

Sen har ja en alldeles egen teori om att det inte temp-höjningen som bara triggar utan även själva förändringen i sig som korallen gillar. Men ja dillar nog om den saken:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tempen har betydelse,,,,,, men det är inte riktigt så enkelt. Ljuset måste vara så starkt att korallen har nytta av temp-höjningen. Sen måste vattnet innehålla rätt mängder av diverse.

Samt sen slutligen måste korallen ha tillräcklig strömning runt sig.

Sen har ja en alldeles egen teori om att det inte temp-höjningen som bara triggar utan även själva förändringen i sig som korallen gillar. Men ja dillar nog om den saken:)

Ljusstyrka hoppas jag att jag har tillräckligt av. En grön Acropora växer fint och har då fin polypexpansion 70cm ned i karet :)

Kör ju som sagt Balling och doserar lite av spårämnena i dunkarna samt har bra cirkulation. Så bra som jag vågar köra med tanke på att det är en del mjuka samt LPS:er i karet också. Med bara SPS:er så hade jag kunnat kräma på lite mer....

Intressant teori om förändringen :). Men hade det varit hela sanningen i just mitt kar så borde inte förbrukningen av KH:t sjunkit så snabbt som det gjorde med tempen tycker jag.

Vilken temperatur håller ni i era kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googlade lite och fann den här sidan av R. Shimek: http://www.ronshimek.com/salinity_temperature.html

Ett bit av texten, "The most rapid growth of most corals is generally around 27°C to 29°C (80.6°F to 84.2°F) (Barnes et al., 1995; Clausen and Roth, 1975; Weber and White 1976; Coles and Jokiel, 1977, 1978; Highsmith, 1979a, b; Highsmith, et al., 1983)."

Läser man vidare och ser mätningarna som gjorts på vattentemperaturer så verkar man kunna köra betydligt högre temp än mina 25.5C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte att jag upplevde samma sak. Hade ca 25.5 till 26.5 under sommaren. Har annars haft 24.5. Tyckte även att det verkade mer moget stabilt. Har ett par veckor kört ca 25.5 då jag tyckte att det verkade bli sämre när det blev kallare igen.

Får då även mer stabilt över dygnet.

Kollade om jag kunde hitta något om temperatur på bariärrevet och det verkade kunna bli runt 30 en del av året.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...