Gå till innehåll

Linnex Bygger


Linnex

Rekommenderade inlägg

37 minuter sedan, wrang sa:

Bara 2 slangar per kar?

/Christian

 

Japp

 

Istället för begränsa flödet från avrinningen med kran kommer jag istället reglera vattennivån i akvariernas avrinningsfacket med höjden på utsläppet i teknikrummet. Då räcker ett rör från avrinningsfacket.

Förmodligen låter jag det i teknikrummet rinna genom droppfilter ner i sumpen.

 

Kommer som säkerhet sitta nivåbrytare i karen som slår av returpumpen samt larmar ifall något sätter sig i rören och vattennivån stiger för högt.

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tv-rummet är ommålat, akvariet står på plats men....

Ett större varsel har lagts på företaget jag arbetar på och i princip har halva förteget varslats. Innan jag vet min framtid drar jag i bromsen och utvecklingen närmaste tiden blir lågbudgeterat. :sorrow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
On 2016-02-23 at 22:31, Linnex sa:

Ett större varsel har lagts på företaget jag arbetar på och i princip har halva förteget varslats. Innan jag vet min framtid drar jag i bromsen och utvecklingen närmaste tiden blir lågbudgeterat. :sorrow:

Satan vad drygt det kan vara. Drygt ett halvår sedan varslet och först nu börjar de komma till skott och kickar ut folk. För 1 år sedan var vi 13 tjänstemän. 6 st får bli kvar. Tydligen så ville de ha kvar mig på både gott som ont. Fördel är ju att inkomsten finns kvar, nackdel är ju att få tiden att räcka till. :uncomfortableness:

Projektet har helt legat på is sedan jag sist skrev. Har lite andra projekt som jag först måste bli klar med innan jag återgår till detta men hoppas vara igång igen innan jul. Är väl egentligen rördragning, belysning och styrning som är kvar innan uppstart i mindre skala. Men om känner jag mig rätt så tar det väl i a f ett år....:sleeping::sorrow: Dygnet skulle ha mer timmar. 

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då kavlar vi upp ärmarna igen. Fr o m helgen kör jag igång projektet igen.

 

Tänkt schema.

Färdigställer teknikrummet.

Förhoppningsvis runt årsskiftet vattenfyller teknikrummet med osmosvatten och i med all sten, filter etc.

Färdigställer rördragning till grabbens kar och kopplar på.

Färdigställer rördragning till Kuben och kopplar på.

När inga läckor är säkerställt och allt fungera som det är tänkt blandas salt och i med startkultur.

Färdigställer belysning i teknikrummet

Färdigställer belysning i Grabbens kar.

Introducerar första levande.

Färdigställer belysning Kuben.

 

Tar det sedan lugnt tempo fram till nästa höst. Under denna tid få igång mer levande. Introducerar lite koraller. Bygger automatisering etc.

 

Nästa höst blir det huvudkaret som står på schemat.

 

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ett steg närmare. Börjat vattenfylla teknikrummet (karen). Tar sin lilla tid. Första gröna 133 liters tog 11,5 h.

Nästa helg blir att kolla att överrinningarna och sumpen fungerar som jag tänkt. Att inget läcker och att stämma av dimensionering på de olika karens tillflöde.

 

IMG161120_1779.JPGIMG161120_1783.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgen gick åt att koppla på grabbens kar till teknikrummet.

Har även under veckan hämtat lite inkörd levande sten som är satt i karantän.

 

Kommer under veckan stämma av att alla limningar är täta. Fugerar allt så blir det till helgen att blanda salt. ÄNTLIGEN !!! efter 9 år på torken.

 

IMG_1797.JPG

IMG_1798.JPGIMG_1799.JPGIMG_1800.JPG

IMG_1802.JPG

 

 

 

IMG_1801.JPG

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testar systemet.

Allt verkar tätt. Kör något dygn eller två från spann. Springer det läck så är det betydligt färre liter som runner ut än om jag matar från sumpen.

 

Under testet så fyller jag direkt i överrinningen för att slippa fylla hela karet.

Målsättning var 150-200 liter i timmen på grabbens kar.

Uppmätt flöde 216 liter/h höjde vattenpelaren med 6 cm i överrinningskammaren så det verkar vara ok dimensionerat.IMG_1808.JPGIMG_1807.JPG

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ha varit torrlagd i 9 år är äntligen salt blandat och startkultur tillsatt. I o f två visningskar kvar att koppla på men en härlig känsla att vara på väg.
Under veckan hämtades första levande som nu går bland stenen i karantänskaret. 4b707612c7aa49e74801be6c82dc8fc5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett fosfattest under lunchen och blev överraskad. Då jag återvunnit min gamla sten så hade jag räknat med massa fosfat. Det har nu gått tre dygn. Men testet (salifert) visade 0. Inte minsta nyans.

Blev då tveksam till testet i sig och gjorde test på karantänskaret. Det med nyköpt levande sten och två clowner. Det visade 1 ppm.

I o f så gick stenen efter jag plockade ut det ur karet i ca 7 år i en vattentunna innan jag "dödade" dem. Gissar då att bakterierna sög ut sista uns näring...

 

Det har nu även gått två dagar sedan jag tillsatte en flaska startkultur och jag börjar nu känna akvariedoft i teknikrummet så flaskan har garanterat gjort nytta.

Som del av gamla skolan så skickade jag samtidigt i två frysta räkor men funderar på om systemet skulle uppskatta en kvälls skål när jag kommer hem. Dvs skicka i en snaps. Systemet är idag på ca 600 liter. det kan väl knappast skada och ge lite mer näring till bakterierna?

Kommer även lägga i en del av levande stenen som ligger i karantän sedan två veckor.

 

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dragit el.

Kopplat lite rör. Fortfarande provisoriskt

20W UVC inkopplad på avrinningen från karantänskaren.

Skummare och Theling Rollermat inkopplad i sumpen. X-antal kg död LS i sumpen.

 

IMG_1841.JPG

 

Automatisk vattenpåfyllning kopplad.

Kör mekaniskt. Flottör och 20 liters vattendunk. Kommer koppla ihop till möjlig 40 liter. Ur samma reservoar finns efter behov möjlighet att tappa RO-vatten till bl a att blanda balling.

IMG_1842.JPG

 

Kopplat belysning på karantänskaren.

IMG_1840.JPG

 

Då den nyskaffade levande stenen gått snart 3 veckor i karantän i separat kar utan jag sett negativt, är nu stenen flyttat till systemets karantänskar. Jag har dock inte UV´t igång då jag inte vill hämma den biologiska utvecklingen.

 

Min filosofi är att försöka få "algexplosionen" i teknikrummet och inte visningskaret. Totalt är det drygt 600 liter vatten i systemet. Bakteriekultur inblandat. Två frysta räkor islängd i systemet sedan en vecka. Från i fredags är clownerna inplanterad i visningskaret och fredag-söndag belyste jag de flyttade stenarna 11 h/dygn och visningskaret 2 h/dygn. Ser en algtillväxt på stenarna och förmodligen cyano. Dvs del gasbubblor bland algerna, vissa lite slemmiga. Dock inget i visningskaret. Funderar på om den tidiga belysningen och timmarna var ett rätt val. I a f har jag nu satt in 10 eremiter bland stenen (10 kg sten). Sänkt belysningen i teknikrummet till 7h/dygn och visningskaret 1h/dygn. Åsikter tas gärna emot. Dagens mätvärden är fosfat 0.1, nitrit 0.01, Nitrat ca 7.5. Ammoniak ej mätt. Skumningen har avstannat.

 

IMG_1835.JPG

 

Förutom inplanteringen av eremiter i teknikrummet ha clownerna i visningskaret idag fått sällskap av en gul kirurg.

IMG_1828.JPG

 

Även några sniglar är anskaffade. Då det finns en del alger i gamla karantänskaret har sniglarna placerats där. Det för att visningskaret än så länge är tomt på alger och jag vill i nuläget hålla isär eremiterna och sniglarna.

IMG_1843.JPG

 

Tanken är nu att nu får systemet att mogna. När algerna och cyanon minskar och förhoppningsvis näst intill försvinner i teknikrummet så lägger jag i gruset i visningskaret. Flyttar även över sniglarna. Eremiterna sist.

 

Nu blir det lugt med projektet till efter jul. Blir lite småpillande i teknikrummet fram till jul. Bl a upp med doserpumpar.

Efter jul blir det att koncentrera sig på att koppla in kuben till teknikrummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna i teknikrummet tog fart under gångna veckan. Kisel och gröna trådalger. Sniglarna flyttade in i början av veckan och i fredags fick de sällskap av en salaris.

Efter helgen undrar jag vad jag egentligen skall ha ermiterna och sniglarna till. Salarisen gick lös på algerna så det stod härliga till. Skummaren presterar märkbart mer och jag funderar på om det är möjligt för en salaris att äta ihjäl sig och som nu fått det föga attraktiva smeknamnet "Hängbukssvinet".

Visningskaret går fortfarande med 1 h belysning per dygn. 0 i påväxt av alger. Rör inte den belysningen. Teknikrummet ligger kvar på 7 timmar men har nu ökat styrkan och kör blått dygnet runt.

 

Edit:

Kh och Ph hade sjunkit drastiskt. Hade slarvat med att ha koll på detta då jag utgick från att det inte skulle vara någon större förbrukning. Har hjälpt upp det en del med kalkvatten och bikarbonat. Har sedan igår startat balling classic.

Fosfatfilter är igång och fått ner det till 0,03 (salifert). Nitraten har gått upp till 25 och jag funderade på att starta igång nitratfiltret. Vill minnas att uppstarten för det tar ca 3 veckor... men även nitriten har ökat lite så därför avvaktar jag.

 

Edit2:

Belysning är beställd till kuben. Blir ett DIY-projekt med komponenter från Reefll. http://reefll.com/

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Småpillat lite i teknikrummet, bytt lysrör i grabbens kar till marint, väntar på att värden skall stabiliseras och systemet mogna. Fokus har därför flyttat sig till nästa del av projektet. Kuben.

Börjar planera min DIY belysning.

Det blir 5 st 40 W Led-chip från Reefll med deras 9-kanaliga wifi styrning.

Led Reefll.png

 

De kommer monteras på en 5 mm aluminium durkplåt. Då plåten inte räcker fullt ut för passivkylning så kommer jag även montera heatsink med fläktar på motsatt sida. Förhoppningsvis kan jag även om jag krämar på köra dessa fläktar på lågt varv och då ganska tyst. Hoppas att plåten hjälper till och kyler bort en hel del passivt.

Det krävs då planing av rylorna på durken och jag tar nytta av snälla arbetskamrater och maskinparken på jobbet. Plåten laserskuren, heatsinken borrad/gängad efter chipens hålbild och plåten planas för heatzinken samt borrad för genomgående skruv..

IMG_1852.JPGIMG_1853.JPG

 

Plåten på plats. Jag har två plåtämnen framskurna. En bearbetad som prototyp och om jag inte blir nöjd med chipens placering så finns det då möjlighet till version två.

Kommer även efter färdigbyggt demontera och skicka iväg på anodisering. Jag står och velar i beslut om jag skall ta det natur eller svart.

IMG_1858.JPG

 

Bild på den välmående "hängbukssvinet". Ljuset är nersläckt förutom blått.

Och jag tycket att algpåväxten har minskat. Inte lika mycket kiselalger så lagom till jul kanske jag kan dra på lite mer ljustimmar i grabbens rum och utvärdera.

IMG_1855.JPG

 

Ja nu tar vi paus för jul och nyår och projektet ligger nere i minst två veckor förutom lite småpill.

 

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Händer inte så mycket. Låter systemet mogna och idag så äntligen visar vattenvärdena på mognad. Fick en liten topp efter jag la i grus i grabbens kar i julas men nu visar Nitrit 0. Nitrat som var uppe i ca 50 är nu nere runt 7-8. Har hela tiden kört fosfatfilter så där har det i princip legat på 0.

Första gången har jag även kunnat mäta Ca förbrukning. Ser även under de två sista veckorna att kalkalgerna på stenen i teknikrummet börjar få klarare färg. Även första lila fläcken på glaset har dykt upp. Påbörjar nu att dosera lösning 1 och 3 på balling. Tidigare hade jag bara behövt dosering från 2:an för Kh.

 

Har fortfarande hög tillväxt av kiselalger. Kan inte ha igång belysningen i grabbens kar mer än 2 h/dygn. Håller på det viset algerna helt borta därifrån och låter den utvecklingen ske i teknikrummet. Ikväll vattenfylldes refugium kar nr 2. Blivande refugium består av ett 133 liters + 112 liters. Där kör vi nu på med belysning och låter snäckor och salarisen tugga bort kiselalgerna.

 

Tyvärr märkta jag idag att jag fått ovälkomna liftare med någon av stenarna. Förmodligen någon art plattmask. De är par tre mm små saker och ljusbeige i fägen. Blir nog inom kort att prova flatworm exit.

 

Belysningen till Kuben har hunnit hem men det tar nog par veckor innan jag går vidare på det projektet. Har först lite kvar att fixa i teknikrummet.

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det går långsamt. Prio är lågt. Chipen till belysningen har kommit hem och jag skulle tro att hade jag bara haft lust så hade jag nog haft igång kuban på två eller max tre veckor... men som sagt....

 

I alla fall så fyller grabben år i morgon och i karantänskaret finns nu tre firrar som väntar.

Karantänsakvariet är inkopplat i systemet med ett 20W UVC efter överrinningen.

 

IMG_1957.JPG.f17858056c71d889f8e5dc6838eab143.JPG

 

För att säkerställa att det inte finns risk med sjukdomsspridning ifall UV't går sönder så är returpumpen till Karantänskaret kopplat på slave till UVC'n. Havererar den så stängs returen av och enbart streamern är igång.

 

IMG_1962.JPG.c4965dc1ae6e67bafc772798d9de5d3a.JPG

 

Firrarna som väntar.

 

IMG_1943.JPG.4a94859e9f0936d769100f98853cbf14.JPGIMG_1942.JPG.d72f1ce4e0d4c327906e9f427fb26a90.JPG

 

För att komma hit.

 

IMG_1964.JPG.59e338564390efad80057a17ab9d0e08.JPG

 

Är det någon som undrar var korallerna är så.... När jag vet att allt alla värden är stabila och inga alger eller cyano. Har inte bråttom.

 

 

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Satt upp en övervakningskamera i teknikrummet som nås fjärr för att kunna hålla koll när man är iväg en längre tid, typ semestertripp.

Kommer då även ha tillfälliga uppsatta mot visningskaren men denna är permanentriggad. Ser skummare, temperatur, vattennivå i sump och påfyllningstank.

Funderar att även sätta en åt andra hållet för att ha koll att ballingdunkarna och doserpumpen ser ok ut.

 

58f2950d65dcf_Skrmavbild2017-04-15kl_23_33_47.png.3b8e654123cd266d95edaa42ddff3ead.png

Ändrat av Linnex
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt köper du en sådan som kan styras så kan man ha fasta punkter på samma kamera å bara väljer typ Balling så flyttar sig kamerabilden dit...


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Ja det hade varit något. Men jag tror att man kommer billigare undan med flera av enklare modell. Denna kostade 345 kr. Inte den bästa upplösningen men den fyller sin funktion.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, kocknick sa:

Var köpte du kameran ifrån? Ska själv bort snart


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Netonnet men den finns lite var stans. Är en D-link DCS 930L.

Billig men skall man köra den på wifi kan jag nog inte råda. Jag fick inte det att funger utan den tappar kontakten och googlar man så är det många som har problem. I teknikrummet så spelar det ingen roll då jag där har den på nätverkskabel.

D-LINK-DCS-930L-4-500x554.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör inget större med systemet utan det får puttat och mogna till hösten. Haft lite problem med Dino och Cyano och vill få ballans innan jag kör på.

Jag har sedan start kört med fosfatfilter och har på salifert testet omätbart fosfat.

Nitrat har sista månaderna leget på 25 ppm och gissar på att jag har lite obalans här. Avvaktar att koppla bort fosfatfiltret utan har valt att starta mitt gamla nitratfilter. Modellen är med svavelkulor. Men det tar ca 3 veckor från start innan den är igång så tar väl i a f någon månad och se om det blir bättre.

 

Blir lite upprepning från tidigare inlägg men här är presentation av teknikrum version 1.3 som nu kommer vara oförändrad något halvår.

 

Bild på de båda fillterna.

 

IMG_2108.JPG.06dd5ae31da9245464c7d56ea8f19715.JPG

 

Bild på teknikdelen av sumpen. De båda filterna, rollermate och skummaren.

 

IMG_2109.JPG.8dca8d758c276ac0979d1d133a663381.JPG

 

Vattenpåfyllning.

 

IMG_2111.JPG.2f20899813e37f0293db162ef12a83d3.JPG

 

Två tankar på 20 l vardera är påkopplad. Har normalt bara den ena på och då klarar dunken ungefär en vecka. Båda kopplas på när man är borta på tex semester.

 

IMG_2123.JPG.7772803f9f5eba686e67d30f601953a8.JPG

 

Dosering av balling. 5 litersdunkar. Kommer förmedlingen öka till 10 liters framöver.

IMG_2126.JPG.ea73c19751098e2f64c5e47a3592dabf.JPG

 

Nystartad refugium. 112 l akvarie.

IMG_2102.JPG.2f9ff12ece74d56ed7634f47ec899e57.JPG

 

Blivande refugium 2. 135 l akvarium. Just nu har jag bara lite sten där.

IMG_2101.JPG.ce8363020caa95380fe8a7cd48a943d8.JPG

 

Karantänsakvarium 135 liter. Ihopkopplat med övriga systemet där avrinningen går genom ett 20W UVC. UVC'n är kopplad med pumpen genom master/slave kontakt. Skulle UVC'n gå sönder stängs pumpen av. Har lillgrabbens gamla nattlampa på en av slaveuttagen så att jag har koll på att den är i funktion.

De två refugium karen går även att koppla avrinningen genom UVC'n (är så nu) och m a o kan jag ha tre separata karantänskar.

IMG_2100.JPG.ce5c7fbbb027a8f077999975fbb058ff.JPG

 

Liten arbetshörna för att göra vattentester, blanda kemi och på sikt fragg. Både belysningen i tak och arbetslampor är 6500K. Det för att komma så nära dagsljus som möjligt vid vattentester.

IMG_2115.JPG.4d500c0df4b0e0475b03ea91ddb24fae.JPG

 

Grabbens kar puttrar på. Skiftar lite sten då och då med teknikrummet för att få liv i den döda stenen. Haft kortare tids belysning för att inte få problem med alger. Har nu ökat för att få fart på kalkalgerna. Snäckorna och salarisen håller borta alla fulalger på sten och bakrund. Är påväxten i gruset som är lite jobbigt. Har skaffat några Nassarius snäckor men får ändå hjälpa att röra runt i gruset någon gång per dag.

När jag slipper det kommer jag sätta in euphyllia. Innan dess vill jag inte för att kunna vid behov dra ner på belysningen.

IMG_2076.JPG.80addd9648f92f3062471b28817bfece.JPG

 

Jag avvaktar till hösten med Kuben. Är väl ca 2-3 veckors pillande för att starta upp men har bestämt mig att först ha det stabilt i systemet och får bukt med Dinos/cyano.

 

 

IMG_2100.JPG

Ändrat av Linnex
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...