Gå till innehåll

Linnex Bygger


Linnex

Rekommenderade inlägg

Veckan har rullat på.

Hyllor lär behövas. Satt upp hyllskenor. Kan bli tunga grejor på så de har placerats tätt.

post-1380-1446893454679_thumb.jpg

För att få ramen till sumpen rätt så tog jag fram krysslasern, mätte in och kilade upp ramen.

post-1380-14468934546966_thumb.jpg

Jag skruvade fast några tillfälliga stöttor vände sedan på ramen och la på några 300 ml tuber karosserimassa som härdar till gummi på 40 shore (hårdhet). Då jag la plast under så fastnar det inte i golvet. Det fastnar inte heller på plasten utan plasten kommer att kunna dras av som papper på en klisterlapp.

post-1380-14468934547022_thumb.jpg

post-1380-14468934546845_thumb.jpg

post-1380-14468934546912_thumb.jpg

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regelverket på väggen är målad. Lägger ett fyrkantsrör 40*40*4 fram som stötta för hyllplanen som refugium och karantänskaret kommer stå på.

post-1380-14468934547088_thumb.jpg

Tyvärr blir det nu ett ofrivilligt bygguppehåll till efter jul. Jag har fått operationstid för axel nu i mitten av november. Stora grabben har just köpt sin första bil som han vill att pappa hjälper till att fixa på. Husvagnen måste fixas och ställas in för vintern samt bilarna behöver sig en omgång.

M a o blir det några fulla veckor på annat innan kniven skall fram med påföljande ett antal veckors sjukskrivning.

Förhoppningsvis kommer jag igång igen under julledigheten och då lär ramen för sumpen ha härdat färdigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regelverket på väggen är målad. Lägger ett fyrkantsrör 40*40*4 fram som stötta för hyllplanen som refugium och karantänskaret kommer stå på.

[ATTACH=CONFIG]120245[/ATTACH]

Tyvärr blir det nu ett ofrivilligt bygguppehåll till efter jul. Jag har fått operationstid för axel nu i mitten av november. Stora grabben har just köpt sin första bil som han vill att pappa hjälper till att fixa på. Husvagnen måste fixas och ställas in för vintern samt bilarna behöver sig en omgång.

M a o blir det några fulla veckor på annat innan kniven skall fram med påföljande ett antal veckors sjukskrivning.

Förhoppningsvis kommer jag igång igen under julledigheten och då lär ramen för sumpen ha härdat färdigt...

Kännde att du höll på att dra ifrån i vyggandet, kanske vlir färdig före ändå....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kännde att du höll på att dra ifrån i vyggandet, kanske vlir färdig före ändå....

Jag skyndar långsamt så du har tid....

Målet är att teknikrummet skall stå färdig i Mars. Sedan bryter jag ett halvår när cykelsäsongen börjar. Jag är relativt aktiv cykelmotionär och drar bla i slutet av april till spanien för en veckas träning…

Ett 112 liters FOWLR startas även under vintern i lill grabbens rum.

Först nästa höst ger jag mig på de två visningskaren som skall kopplas på teknikrummet. Hörnakvariet samt TV bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Axeloperationen blev inställd. Läkaren som skulle operera gjorde ny bedömning och vi kör en ny omgång sprutor piller.

Under tiden har jag konstaterat att jag behöver bygga tre kar. Två till teknikrummet och ett till TV-rummet. Tyvärr blev det ett brake i bygget och jag tappade farten. Har nu gått ner i slöfart och budgeterat om.

Cyklar skall till våren få sig en större uppgradering och knycker en stor del av hobbybudgeten. De tre karen jag skall bygga blir byggt bla i epoxi och det vill jag göra utomhus till sommaren... så det kommer inte hända så mycket mer förrän till september nästa år då jag avslutar cykelsäsongen.

Som viss känd person sa "I'll be back" :smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Då var det slutet av september 2015. Cykelsäsongen närmar sig sitt slut och jag börjar fundera på mitt bygge igen.

Teknikrummet har stått orörd ett tag och tanken var förra året att jag skulle dra igång det igen vid denna. Men jag har beslutat mig att avvakta tills jag har renoverat tvättstugan som gränsar. Det då jag kommer där jobba med tätskickt och färg som innehåller antimögel. Känns inte bra att göra det runt fungerande akvariesystem

I vilket fall så ser det ut så här idag. Dörren är på plats. Sumpen är på plats. Tredje bild så överst - refugium, mitten - karens/vattenbyte. Nederst - fraggkar.

Vi får se hur det artar sig under höst och vinter. Kommer skynda långsamt och slänger upp bild och information då och då.:kaffe:

post-1380-14468936452241_thumb.jpg

post-1380-14468936451599_thumb.jpg

post-1380-14468936451931_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Belysning köpt till Hörnakvariet. Det blir ett DIY projekt med 8 st 41 watt LED-chip från Reef Led Lab. http://reefll.com

Ledchip med 12 leds på 7 kanaler.

Jag hade funderingar att satsa på Ecotec Radion men valde att köpa ett ledkit från Popovs nerlagda projekt.

Är ju lite trixigt att få till optimal belysning i ett hörnakvarium och blir förhoppningsvis bästa lösningen med möjlighet att placera 8 spottar fritt efter önskan.

Paketet blir dock liggande orörd tills december någon gång. Kommer då flytta ut akvarium och möbel i garaget för ombyggnad och belysningsbyggnad.

Det som nu står närmast på schemat i projektet är att om 3 veckor dra igång 112 liters karet i lillgrabbens rum. 3 veckor är vad jag satt som krav där han skall bevisa att han kan håller ordning i sitt nystädade rum.

post-1380-14468936507794_thumb.jpg

post-1380-14468936508049_thumb.png

post-1380-14468936508267_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Blir lite lappkast här.

Har de två senaste veckorna planerat den nya huven på hörnakvariet. Konstruktionen börjar sätta sig och det kommer bli elektriskt höj och sänkbart likt höj och sänkbara skrivbord. Men innan huven blir klar så kommer jag inte kunna bygga belysningen.

Efter familjemöte bestämdes det att nu f_n är det dax att få igång något här hemma. Så tanken blev att starta upp det planerade enkla 112 liters fowlr karet. Men genast stämde lillpojken upp och säger att han visst vill ha koraller... Jaja några mjukisar skall det väl kunna bli… Så vi åkte iväg och handlade lite grejor för att kunna få igång hans kar. BTN, Reef bond, fosfatremover och sådana där typiska komma igång grejor.

Men när vi var och handlade så fick vi rådet att skulle vi ha mer än par clownfiskar så bör vi sätta in en nano skummare.:rules

Ok...hem och mäta på den gamla Juwel 112 liter. Mja… den var inte direkt gjord för att få in en skummare. Är även T8 system.

Nytt familjeråd. Beslutet - det blir uppgradering. Närmaste motsvarande är dagens Juwels 125. Den är med T5 och går att få i en intern skummare….men för några ynka 100 lappar till så får man 180:an istället. Så får det bli.

post-1380-14468936634995_thumb.jpg

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men nu började pappa skruva på sig.

112 liters karet var tänkt att varje gång jag skulle byta vatten i det stora systemet så skulle jag byta 20-25 liter på det fristående lilla. Men lat som man är så började jag fundera på hur det skulle kunna göras smidigast nu när det blev ett större kar. Och det slutgiltliga svaret blev att smidigast är givetvis att även koppla grabbens till det blivande teknikrummet. Så vi skiter i den interna skummaren. Det blir att borra. Dra rören genom i garderoben, ner i krypgrunden och vidare till det blivande teknikrummet.

Som sagt… lappkast. Hörnakvariet för vänta. Nu färdigställer vi först grabbens kar och sedan under mellandagarna drar jag rören till teknikrummet och färdigställer sumpen.

Sista för dagen var att plocka bort Juwels interna filterbox. Ingen anledning ha den kvar. Nu blir det att försöka få akvariet borrat under veckan.

post-1380-14468936635758_thumb.jpg

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...