Gå till innehåll

Palett kirurg som bara tackade för sig ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Har haft den i 2 månader nu utan problem, alltid ätit och lekt och aldrig en vit prick.

I fredags så började jag dosera redseas NO3 PO4 remover och då jag har 300L så doserades 3 ml på fredagen,lördagen och söndagen.

I söndags så ändrade jag scapen på stenarna så skiten yrde i burken.

Efter det så började den andas med väldigt hög frekvens, men hon var uppe och simmade och åt.

Och idag så var den likadan men nu kastade den in handduken.

Dom enda tänkbara faktorerna är :

Redseas remover

Eller att jag blandade till nytt saltvatten i torsdags i en plastfodertunna som jag fick på djuraffären.

Jag pratade med affären där jag köpte fisken och han tyckte väl i princip att jag var totalt dum i huvudet som inte körde med uvc för att kunna ha denna fisk.

Så hur ligger det till, ska jag köpa ett uvc för att kunna köpa en ny palett ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, överdosera vette fan, 3 ml på 300 liter vatten. Det enda som jag kan tänka på direkt är att korallerna ser riktigt taskiga ut, kenyaträdet är helgrått.

Och att vattnet är aldeles grumligt, det brukar ju alltid klarna efter 1 dag max efter man har rört omkring.

Skippar deras remover och kör järn oxid baserad istället, vad tror ni ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NO3PO4ex innehåller inte bakterier men jobbar med bakterier som skall skummas ut. Den behöver nitrat och fosfat för att fungera och sänker båda. (mest nitrat).

En järnbaserad fosfatremover sänker fosfat (och mer eller mindre spårämnen) Fosfaten blir bunden i removern och försvinner när man byter remover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag får spekulera så tror jag att det är ett tråkigt sammanträffande att din fisk var i dålig kondition utan att det märktes eller att du hade otur och rörde upp något, (svavelväte t.ex.) när du rotade i akvariet. Jag tror inte att det behöver vara Red Sea no3 po4-x som är boven i sig.

Om man har en sjuk eller känslig fisk/art så då sammanfaller gärna döden med att man rotat runt, stressat eller ändrat något. Lätt att man drar slutsatsen att det man gjorde dödade fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då skippar vi det J*VLA medlet tills vidare. Har någon, något bra doserings tips för faunas ultraphos alu baserad och järn baserad ?

För ditt kar skulle jag dosera 75g om du har reaktor och 150 om du bara kör i strumpa. Kör hälften av den mängden i början och trappa sedan upp. Aluminiumbaserade byts var tionde dag och järn byts en gång i månade

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...