Gå till innehåll

Hjälp med buffa


Johan

Rekommenderade inlägg

Har en fundering,

har nu i 4mån buffrat med en doser maskin, samt genomfört regelbundna Vattenbyte på 60l var 10e dag(450l kar)

KH samt CA får jag dagligen buffra 28 resp 4 ml medan jag alltid har höga värden MG, varför förbrukas inte det? och är det normalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade lågt magnesium när jag äntligen fick tummen ur och började mäta..bra tillväxt..men nu är det precis som ts upplevelse sen jag började mäta.och doserade upp Mg.hög förbrukning kh sen ca men lite mg förbrukning..hur många dagar är brukligt att vänta med att mäta mg så man ser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mellan 31/7 till 13/9 har det kh pendlat mellan 7,7 till 8,2 dvs 0,5 skillnad CA har pendlat mellan 420 till 470 dvs 0,5 skillnad MG har legat 1320 till 1470 ,

är detta konstiga värden? Pendlar det för mycket?

Min koraller växer inte och en milka samt en hydropora har lämnat in, dock lever min millipora

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mellan 31/7 till 13/9 har det kh pendlat mellan 7,7 till 8,2 dvs 0,5 skillnad CA har pendlat mellan 420 till 470 dvs 0,5 skillnad MG har legat 1320 till 1470 ,

är detta konstiga värden? Pendlar det för mycket?

Min koraller växer inte och en milka samt en hydropora har lämnat in, dock lever min millipora

Nej det är ingen fara vad jag kan se om det är drygt en månads tidsperiod, jag har nog större fluktuationer i mitt nano än så, och det funkar fint (manuell skvätta-i-då-och-då balling). Mg brukar variera väldigt... man får mäta helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan väl finnas många orsaker varför koraller inte växer, men den enda gång jag sett min "milka" må dåligt är när nitrat = "0", så du kanske måste kolla nitrat.

Jocke

Hej

och tack för svaret.

Enligt mitt salifert test så har jag ett nitrat mellan 1-2,när man ser igenom teströret och inte via botten,

Har haft en milka, en hysterix samt en calendarium som dött från basen och utåt, milkan dör fläckvis.

vad kan det vara för fel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är långt ifrån någon expert men om om allt annat (som du inte beskrivit) varit konstant. Då menar jag korallbelastning, ljus, pH och temperatur så ser jag två möjligheter. antingen kan det vara en brist, typ jod eller kalium (baserat på egna erfarenheter), men det kan ju vara andra ämnen. Eller att du har problem med dina tester (bör använda någon kompis test eller köpa nya (också egen erfarenhet). Jag skulle börja kolla om dina tester är ok och pH. Sen börja kolla/tillsätta spårämnen eller vad man nu skall kalla andra grundämnen som våra koraller behöver.

Mg tillsätter jag nästan aldrig men det beror nog på mitt salt just nu...

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är långt ifrån någon expert men om om allt annat (som du inte beskrivit) varit konstant. Då menar jag korallbelastning, ljus, pH och temperatur så ser jag två möjligheter. antingen kan det vara en brist, typ jod eller kalium (baserat på egna erfarenheter), men det kan ju vara andra ämnen. Eller att du har problem med dina tester (bör använda någon kompis test eller köpa nya (också egen erfarenhet). Jag skulle börja kolla om dina tester är ok och pH. Sen börja kolla/tillsätta spårämnen eller vad man nu skall kalla andra grundämnen som våra koraller behöver.

Mg tillsätter jag nästan aldrig men det beror nog på mitt salt just nu...

Jocke

Kan det var att jag har fått en batch med dåligt salt, jsg fick det tipset av Hans på drakfisken,

är det någon därute som har råkat ut för det? Och hur tar det sig i uttryck?

snälla hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit problem med TM-pro som du kan kolla upp här på SG. Hade själv problem med lågt kH och K vilket resulterade i vävnadsdöd. Har bytt salt efter det men har också hört av andra att saltet är ok. Jag löste det genom att tillsätta K och extra Natriumbikarbonat.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok , jag har nu kört med TM i snart 3 mån och det börjar kännas som om jag har hittat felet, har nu köpt nytt salt, hoppas det hinner ändra på sig.

lyckades du buffra upp K = kalium, en del har ej lyckats med det. Vilket märke använde du!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...