Gå till innehåll

Behöver hjälp att hitta ny skummare.


EmilPersson1983

Rekommenderade inlägg

Har suttit och slö tittat på ny skummare nu ett tag. och nu blev de lite lagom lön så får nog bli en ny.

har funderat på antingen tunze doc 9410 och Nyos Quantum 160. Men de finns ju så otroligt många fker att välja på.

Akvariet är nu 300 + 140 liter och kommer så småningom uppgraderas till 720 + 300 så gärna en som passar både nu och efter uppgradering 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer inte hitta något som fungerar för 440L nu och 1020L sen.

Så lite beroende på hur länge du ska vara kvar i 440 tycker jag du ska fundera på två skummare alternativt köpa en som fungerar för dina 1020 kommande liter och använda som syresättare, för skumma särskilt effektivt i 440L tror jag inte den kommer göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För 720 liter bör du nog gå upp till 9430. 9415 räcker gott till 300 liter. De är modernare skummare med lite finesser som överfyllnadsskydd av skumkoppen och strömsnålare motor.

Okey får ta och titta på den.

men Kan inte en http://shop.biotedmarin.se/grotech-hea150-skummare/513-0 fungera till både 300 och 720?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer inte hitta något som fungerar för 440L nu och 1020L sen.

Så lite beroende på hur länge du ska vara kvar i 440 tycker jag du ska fundera på två skummare alternativt köpa en som fungerar för dina 1020 kommande liter och använda som syresättare, för skumma särskilt effektivt i 440L tror jag inte den kommer göra.

Nä jag är lite rädd för de. blir ju lite dubbel köp med 2 skummare. kommer uppgradera så fort jag hittat nytt boende de kan ju ta både en månad och 12 månader :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köper en skummare med styrbar pump så är det lugnt. Ati har en prisvärd skummare. Jag har sett både 200 och 250. Tysta och suger mycket luft. Men du måste ha plats i sumpen.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

man bygger väll sump efter tekniken :P plats finnes i massor sumpen är 100x40x40 :D har kollat på ati powercone 250 då kan man ju uppgradera en gång till sen :D

vad kör du för skummare till ditt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en Kz small. Innan körde jag den till ett kar på 350 och nu till 930. Men aquabee pumpen har jag kastat ut. Ett tag hade jag en styrbar royal Exclusive pump, men nu kör jag den med en Jebao, styrbar. Har sänkt nivån i sumpen och dragit på ordentligt med pumpen. Har mycket luftvi skummaren nu. Men jag vill inte rekommendera skummaren. Gummit krymper och den är trång i toppen vid rengöring.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köper en skummare med styrbar pump så är det lugnt. Ati har en prisvärd skummare. Jag har sett både 200 och 250. Tysta och suger mycket luft. Men du måste ha plats i sumpen.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Nog för att ATI gör bra skummare, men jag vill nog hävda att mer än luft/vattenblandningen avgör huruvida en skummare fungerar för ett visst kar. Tex storlek på kropp & nacke. Biologisk last i karet spelar även det in.

ATI skriver 500-1000L för 200is & 1000-3000L för 250is

Så ja kanske att 200is fungerar i ett 440L med massor med fisk & sedan i 1020L med fiskarna från 440 + lite mer :) Kan vara värt att prova, är nog ganska bra andrahandsvärde på ATI's skummare annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nog för att ATI gör bra skummare, men jag vill nog hävda att mer än luft/vattenblandningen avgör huruvida en skummare fungerar för ett visst kar. Tex storlek på kropp & nacke. Biologisk last i karet spelar även det in.

ATI skriver 500-1000L för 200is & 1000-3000L för 250is

Så ja kanske att 200is fungerar i ett 440L med massor med fisk & sedan i 1020L med fiskarna från 440 + lite mer :) Kan vara värt att prova, är nog ganska bra andrahandsvärde på ATI's skummare annars.

Kika lite på ati skummarna idag dom ser ju ut att kunna fungera iaf 200i får nog bli en sådan tror jag 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden mellan ati 200 och 250 är främst vidden på nacken, det är stoor skillnad. Men det är samma pump, samma höjd etc.

Som ormet är inne på så är det möjligheten att ha mycket reaktionsyta på bubblor som ger resultatet.

200an lär funka i bägge fallen med justeringar i pumpvarvtal osv. För det stora karet får du väl i värsta fall tömma ofta....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...