Gå till innehåll

Lite tips och hjälp när man börjar med balling.


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Är i startgroparna för att börja, det dök upp ett par saker som jag inte har hundra koll på än.

Det är, hur bör man mäta vad som går åt, en gång om dagen eller med ett par dagars mellanrum ?

Och finns det någon tabell där man kan kolla, tex om man har lågt av någoting och mäter upp sen kan man kolla i tabellen och se att om du tillsätter såhär mycket så kommer du hamna på den här nivån ?

Sen var det ju det här med dosering, skall man sprida ut alla doseringar på dygnet så den doserar 1 gång per timme ?

Och finns det någon tillsats som man inte bör dosera samtidigt som dom andra ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man vart inte klokare, kollar man på ocean akvarium så är det inte samma recept som med fauna marins balling.

Kollar man sedan i aquacalculator så skall man mäta i flera dagar innan man får fram en förbrukning medans guiden för ballinglight metoden anger att man ska starta på en gång och dosera för att komma upp i rätt värden.

Dock så finns det ingenstans angivet hur mycket 1 ml av varje produkt höjer värdet si och så mycket.

Så hur ska man då ta ställning ?

Har redan låga värden som jag vill gärna höja dom ganska snart, Kh 6, Calcium 410 mg/L, Magensium 1200 mg/L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort på så sätt att jag tog och räknade ut ungefär hur mycket jag skulle ha i mina 1,5 liters PET flaskor. Jag tog Ocean akvariets dosering av bikarbonat och kalciumklorid och räkna om dem. Sedan körde jag en låg dosering några dagar och mätte hur värdena var efter den tiden. Utifrån det jag kom fram till ställde jag den dagliga doseringen.

Men allting är dynamiskt - därför mäter jag kalcium och KH åtminstone en gång i veckan.

Starta dock med att justera in Magnesiumet till ca 1350 ppm. Om du använder magnesiumklorid hexahydrat (som är den vanligaste handelsaformen) så är endast ca 12 % magnesium. Om vi först räknar på ren magnesium så höjer 0,1 gram av ren magnesium 100 liter med 1 ppm. använder du magnesiumklorid hexahydrat så skall du ta ca 0,8 (0,83333333) gram av detta pulver för att höja magnesiuminnehållet på 100 liter vatten med 1 ppm - i ditt fall med 260 akvarium räknar jag med 200 liter vatten och då går det åt ca 1,6 gram magnesiumklorid hexahydrat per 200 liter för en höjning av 1 ppm. Du behöver upp ca 150 ppm vilket innebär att det går åt ca 240 gram magnesiumklorid hexahydrat. Detta kan du inte höja direkt utan det måste du ta i etapper. Högst 20 ppm i höjning per dag tycker jag. det är svårt att hantera pulver - därför bör du göra en stamlösning. För den första uppdoseringen kan du blanda i 400 gram i en liter vatten - då kommer 2 ml av denna lösning höja Mg med ca 1 ppm på 100 liter. i ditt fall behöver du då 4 ml för 200 liter vatten. Högst 20 ppm/dag -> 80 ml av stamlösningen per dag. Mät varje dag så att du inte råkar ut för några överraskningar - och det kommer du att göra. När du väl riktat in magnesiumvärdet så skall du uppskatta förbrukningen. Om du använder kommersiella magnesiumprodukter skall du läsa ordentligt på förpackningen eftersom de brukar använda en blandning av magesiumklorid och magnesiumsulfat. Red Seas magnesiumpulver skall man exempelvis ta 600 gram till 1 liter vatten och då höjer 1 ml värdet med 1 ppm på 100 liter (1 ppm = 1 mg/l)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu börjar jag få lite kläm på det.

Dock 2 saker som återstår.

Det ena är, om jag har 295 liter vatten i akvariet, om jag mäter innermåtten, hur räknar jag bort för all sten som ligger i ?

Sen var det ballingsalterna, just nu kör jag på Fauna marins färdiga salter då jag fick med det.

En 4 kg burk kostar 360:- på triton, är det någon ide att köpa ifrån ocean akvarium, vad är skillnaden på salterna ?

Sen om man kollar så förespråkar en del att man ska ha i natriumfritt salt medans fauna inte nämner det alls ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står ju lite instruktioner hur man skall gå tillväga under http://static.faunamarin.de/manuals/manual_balling-methode_eng.pdf under "Adding the solutions"

Om du ändå har låga värden i karet har du ju en ypperligt tillfälle att ta reda på hur mycket höjning / ml du får ut från varje vätska.

I deras manual doserar de 10 ml per 100 L så: Mät, dosera 30 ml, vänta 2 timmar, mät. så räknar du bara ökning / 30

Så kan du ju fortsätta och dosera tills du fått upp värdena tills dit du önskar.

Sen väntar du en två dagar utan att dosera och mäter igen och ser vad du har för åtgång per dag.

Fotnot:

Jag doserar 30 ml kH, 10 ml Ca och 0 ml Mg om dagen för närvarande i mitt RSM 130

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...