Gå till innehåll

Tester och tillsatser.


Tias/Frida

Rekommenderade inlägg

Varför just fem? PH, KH, Salt, Nitrit, Nitrat, Ammoniak, Fosfat är väl de SJU tester jag inte vill vara utan i början. Jag började tillsätta Bio-calsium ganska omgående med fisk och annat levande för att få upp CA och KH till önskat värde. Vart efter du får levande som förbrukar mycket calsium finns risken att CA sjunker om man inte tillsätter det oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter den första uppstarten (när minst 6mån gått) Så tror jag att ytters få tester behövs! Jag har alla! men.......

Det ända jag använder regelbundet är pH (elektrisk mätere) och salthalt (elektrisk mätare som ger direkt i promille).

Man ser om något är galet och kan då testa. Tester är dyra (och färskvara) och mycket få bevövs om inget är galet. Detta förutsätter dock att man tillsätter, korrekt, Ca, och tre komp. (många fabrikat, har ej sett någon skillnad) helst med automatisk dospump.

Om djuren ser ut och må bra så undvik för många tillsatser! Vad än testerna säger så är det djuren som har rätt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat så förstår jag inte vitsen med ammoniak-testet. Dels lyckades jag aldrig utläsa något vettigt (eller ens nåt överhuvudtaget) ur det och dels tycker jag att det är fullt tillräckligt med NO2 och NO3 för att hålla koll på "inkörningscykeln".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ammoniak-test kan vara vettigt vid:

- inkörning, då svänger värderna kraftigt

- anläggningar där belastningen varierar snabbt, typ affärer

- odling, det är oftast ammoniak som slår ut ynglen. Man har mkt fisk och obefintlig biologisk filtrering.

Viktigast anser jag dock vara nitrit, nitrat och PH. Temperatur och exakt mätning av salthalt (refraktometer) anser jag vara självklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är enkelt att säga att man ska köpa alla tester typ 20-30 st och testa allt !

Det svåra är att bara testa det som är viktigt och som verkligen behövs.

Ex. Jag blev "pålurad" att köpa en Cu-test och

den har jag aldrig haft någon nytta av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var kan man finna en digital saltmätare

Både salthalt & PH finns digitalt, inte så dyra heller. Sen är det Salifert Nitrat test som gäller & en vanlig termometer... När du sedan börjar med koraller & vill ha mer koll på läget så är KH, CA, PO4 tester du behöver...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ha en digital? en vanlig saltmätare i plast fungerar ju hur bra som helst! och de tar inte ens 20 sek...

varför köpa på sig massa onödiga saker när man igentligen inte behlver de! :P

och testerna.... hur många behövs igentligen? mmm just de,inte alls så många! Du kan ta och införskaffa de viktigaste sen om de skulle vara något fel som inte kan mätas där kan man ju gå till en zoo affär (som säljer saltisar) och be dom mäta åt dig. ofta tar dom ut en LITEN summa men det blir i alla fall billigare än att köpa 20 extra tester med snitt pris på 150 kr!

eller har jag fel? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju helt rätt Bliaze !

Grabbar är ju ofta prylbögar och tjejer är lite mera realister.

(men det är alltid lite kul med prylar ;-)

Här är en lista på testare som jag tycker man bör ha: ( i prioritetsordning)

1) Mätare för testa salthalt i plast

2) KH test (balansera med Buffert)

3) Ca test (balansera med Ca preparat)

4) Nitrat test NO3 (används när man sparkar igång nitratfiltret, sedan har man inte så stor användning av det)

5) Fosfat PO4 (för att se hur mycket man har samlat på sig i karet)

KH & Ca måste du testa ofta och därför blir det billigast att köpa dessa.

Skulle nästan kunna säga att alla dessa testare är ett måste,

om du är rädd om karets invånare.

/Uffe

Varför ha en digital? en vanlig saltmätare i plast fungerar ju hur bra som helst! och de tar inte ens 20 sek...

varför köpa på sig massa onödiga saker när man igentligen inte behlver de! :P

och testerna.... hur många behövs igentligen? mmm just de,inte alls så många! Du kan ta och införskaffa de viktigaste sen om de skulle vara något fel som inte kan mätas där kan man ju gå till en zoo affär (som säljer saltisar) och be dom mäta åt dig. ofta tar dom ut en LITEN summa men det blir i alla fall billigare än att köpa 20 extra tester med snitt pris på 150 kr!

eller har jag fel? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ha en digital? en vanlig saltmätare i plast fungerar ju hur bra som helst! och de tar inte ens 20 sek...

varför köpa på sig massa onödiga saker när man igentligen inte behlver de! :P

och testerna.... hur många behövs igentligen? mmm just de,inte alls så många! Du kan ta och införskaffa de viktigaste sen om de skulle vara något fel som inte kan mätas där kan man ju gå till en zoo affär (som säljer saltisar) och be dom mäta åt dig. ofta tar dom ut en LITEN summa men det blir i alla fall billigare än att köpa 20 extra tester med snitt pris på 150 kr!

eller har jag fel? :P

Om du har en mätere i plast så är det nog inte fel i att kalibrera det mot en "bättre" mätare. Det har varit uppe tidigare om något test. Vissa plastmätar är inte speciellt exakta och när de har visat "rätt" värde så har man varit på gränsen till vad livet i karet tål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plastmätarna skall man nog undvika helt. Men en Aerometer (ser litet ut som en flytande termometer) är bra att ha. Kostar runt en hundring och visar rätt om man håller den ren och skakar av alla luftbubblor innan man kollar värdet.

fast å andra sidan så är dom så jäkla ömtåliga!

Krasar om dom åker imot en sten i pricip.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...