Gå till innehåll

limma pvc


MattiasN

Rekommenderade inlägg

tänkte börja limma lite idag, köpte rengöring och tangit från tyskland, fattar inte mycket av det som står på dom.... Är det bara att torka med rengöringsmedlet på rören och sen kladda på lite tangit och trycka ihop delarna? Nått man bör tänka på? Hur mycket tangit behövs? Hur försiktig behöver man vara med hudkontakt, handskar är väl kanske bäst, men de är ju oxå plast?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias,

Jag har själv startat med mitt PVC limmande som har gått bra. Här är mina råd:

1) Arbeta under mycket god ventilation med handskar

2) Kapa raka ändar

3) Fasa av alla lösa PCV flagor och jämna till kanterna så att dom blir släta, går bra med en mattkniv med nytt rakblad

4) Rengör ordentligt med lösningsmedlet (själv använde jag T-röd)

5) Låt lufttorka!

6) Markera på rören vart skarven slutar så att du vet vart limmet ska på

7) Stryk på ordentligt med tangitlim på båda delarna som ska fogas ihop. Gör detta så snabbt som möjligt och snåla inte!!!

8) Foga ihop delarna direkt och tryck ihop dom i den orientation du ska, det går inte att vrida dom i efterhand, inte ens 2-3 sek efter att dom först samman

9) Torka bort överflödigt lim med vanligt hushålspapper

10) Låt vara i 5 min, limma nästa del

Att tänka på är att limmer löser upp PVC:n. Detta kommer du att märka när du tagit bort överflödigt lim, blir nästan bubblor i plasten där limmet varit. Ett gott råd är att plannera väl hur allt ska sitta och ta en sak i taget och arbeta snabbt. Om du har venliten med gängade muffar så tänk på att sätta in gängmuffen på röret innan du limmar, annars är det bara att börja om eller kapa och limma till en skarv (fick jag göra)

Jag var själv ett nervvrak när jag påbörjade mitt arbete, men efter några skarvar blev det bara lättare och bättre. Jag har dock inte hunnit trycktesta mina fogar, så jag kan inte säge med säkerhet att mitt jobb har lyckats.

Angående hur giftigt tangit är så vet jag inte, men använd handskar och arbeta utomhus så går det säkert bra.

Nu är jag ingen expert och om någon bättre erfaren vill kommentera/rätta mig får dom gärna göra det!

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,använd aceton då blir det helt rent du slipper även matta av rör o koplingar,acetonet smälter bort den blanka ytan,märk gärna med en penna för det är ett pill att ta isär om det blir fel,blir det bara lite snett tar du varmlufts pistolen och värmer röret,då kan du böja,förminska och förlänga några mm tils det passar.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 år senare...

Min erfarenhet är att "skruvning" ökar läckagerisken ordentligt. Det blir små tunna kappilärer. Att göra som stig säger med en V-fog på utsidan kan ju hjälpa (täta) men jag är sedan många år noga med att inte vrida.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att "skruvning" ökar läckagerisken ordentligt. Det blir små tunna kappilärer. Att göra som stig säger med en V-fog på utsidan kan ju hjälpa (täta) men jag är sedan många år noga med att inte vrida.

MVH Lasse

Bör jag kasta och göra om? eller kan man täta om det läcker. Handlar bara om ett rör med 2 45-böjar och slanganslutning. och en hävert med 2 90-böjar, häverten gör väl inte så mycket om någon droppe rinner igenom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra en sträng längs kanten för att täta, det bör räcka.

Limmet innehåller starka lösningsmedel som löser upp plasten delvis och tätar skapligt när det stelnat.

När jag limmar brukar jag skruva en liten bit i början bara för att säkerställa att det kommer lim runt hela röret, sen trycker jag ihop resten, har funkat fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra en sträng längs kanten för att täta, det bör räcka.

Limmet innehåller starka lösningsmedel som löser upp plasten delvis och tätar skapligt när det stelnat.

När jag limmar brukar jag skruva en liten bit i början bara för att säkerställa att det kommer lim runt hela röret, sen trycker jag ihop resten, har funkat fint.

Ungefär så jag gjort, kanske "skruvat" ett par varv för att fördela limmet sen lagt undan den. Torkade rent innan men sambons nagellackbortagare som var uatan aceton.

Kletade på lim på ett rör som en skulle limmas som jag torkade bort som var tänkt att limmas senare bör jag skita i det eftersom limmet delvis löser upp röret?

Eller gör jag bara om allt rätt från början så slipper jag tänka på det, är ju bara några böajr det handlar om.

Tack för svaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du lägger en fog på utsidan så bör det täta om du fått några kapilärer. Jag vill ändå understryka att det är viktigt att bara skjuta in rören - ingen skruvning. För att få en jämn limspridning gör man så att man lägger (vid mindre rör) en sträng med lim runt hela röret och längst ut. I muffen gör man likadant - en sträng runt insidan - längst ut. När man sedan för ihop rören så sprids limmet bra. Viktigt är också att fasa röret så man inte bara skjuter allt lim längst ner. vid grövre rör penslar man ut ett jämt lager både på röret och i muffen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...