Gå till innehåll

Stora gröna blad tar över mitt akvarium


Jonna

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har lite problem att få en bra balans i mitt 580liter akvarium. Det är stora gröna blad som börjar ta över hela karet. Eftersom jag är nybörjare på detta med saltvatten så vet jag ingenting...

Algerna börjar ta över och korallerna är vissa dagar pigga och sträcker ut sig finnt, och andra dagar ser de hängiga ut. Borde jag vara orolig?

Akvariet har varit igång ca 5 månader. Jag byter ca 70liter vatten varannan vecka. Använder bara osmos. Belysningen är på 9 timmar.

Invånarna är: 3st banggai-kardinaler, 2st clowner, 1st gul kirurg, 1st Salaris, 1st putsarräka, 2st död mans hand, 1st skivanemon och 3 till mjukkoraller som jag inte vet vad de heter.

Jag matar korallerna 1 gång om dagen med tropic marin pro-coral phyton, och fiskarna får fryst artemia 1 gång om dagen.

Vattenvärden

Salt-0,026

No3-0

Po4-0,02

kH-9,2

Mg-1240

Ca-390

Förlåt om detta blev väldigt långt och mycket onödigt. Men jag vet inte vad det är ni behöver för att kunna hjälpa, så jag skrev allt jag kunde komma på.

Tack för att ni tar er tiden! :)

post-8412-14468934543549_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WAW dom där maroalgerna skulle man vela ha. Tar tillhör ju skaran som tycker det är snyggt. Dock kanske lite väl mycke även för min smak. Men jag skulle tro att du har ganska mycke bunden näring i sten som algerna tar vara på. skulle skörda så mycke det bara går. och sedan kika av va tiden utvisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara någon ulva sort? http://se.reeflex.net/tiere/944_Ulva_fasciata.htm lite lustiga kommentarer ang att gul kirurg äter den men bara om de plockar den åt den i mindre bitar. Annars är högre alger tacksamma att tukta,har en sort som jag brukar tukta/riva bort rejält när den får för sig att växa till..se det som näringsexport ur systemet ,bra filter! Sanden ser en aning grön ut också? ett par sandvändare gör underverk http://se.reeflex.net/tiere/1601_Valenciennea_sexguttata.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där karet skulle ju vara rena paradiset för en kirurgfisk - oändligt med mat :)

Nävars men som de tidigare sagt så kommer algerna med tiden att dra slut på näringen som förmodligen läcker från din sten.

Det är bara att skörda så mycket som går så kommer det avta med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Ta det lugnt med algerna eller skötseln av akvariet. Skörda algerna regelbundet, det finns gott om algbetande djur att sätta i som åtgärd. Släcka ner belysningen skulle inte jag göra då grundorsaken finns kvar (näring). Se över näringsimport (foder, läckage från sten) samt export av näring (mekanisk rengörning, skummare, betande djur, ev vattenbyten). Även kvaliten på ljuset samt belysningstiden spelar roll. Har du något filtermedia som läcker järn?

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonna. Jag fick med denna alg när jag transporterade hem putsarräkorna. Höll algerna vid liv någon månad kanske, förlorade dem när näringsvärdena sjönk. Jag gillar dock macroalger av olika slag då de fyller en roll som näringsexportörer + att de är vackra att titta på. Försök få en överblick på hur näringen förs in i systemet samt hur uttaget av näring sker. Du har en skummare vilket är bra. Kanske kan du med framgång använda macroalgen som exportör av näring genom att regelbundet skörda? Tycker också att det är bra att du inte släcker ner akvariet. Någon nämde näringsläckage från sten och då hjälper en nedsläckning troligtvis inte. Fodret är också något att se över. Tänker då på foderkvalitet och mängd när du matar (övermatning). Jag upplever i mitt akvarium att om kh-värdet är stabilt och inom rekommenderad gräns, blir problemen med t.ex trådalger mindre samtidigt som kalkalgerna växer till sig. De enda algerna jag har nu är kalkalger samt någon enstaka bubbelalg koloni. Byter regelbundet vatten veckovis, kör med skummare, aktivt kol, led-belysning och tillsätter phytoplankton samt kalkvatten. Har liten belastning gällande fisk och försöker mata fiskarna inom rimliga gränser.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...