Rasmus Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Hej,Tänkte fråga om någon hade något tips för att motverka alger INNAN man får dom, lite tips som man kanske kan göra för att ha större chans att slippa dom.Tacksam för svar och tips.MvhRasmus Citera
jens karlskrona Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Noll i fosfat och silikat efter osmosfilter..Samt att inte göda vattnet.Va noga med värden och belasta inte systemet för fort.Mvh Jens. Citera
Guest lysröret Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 nitrat ska väl också inräknas?nitrat - nitrogen - kväve - växtgödning? Citera
jens karlskrona Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Jo det blir effekten av hög belastning och övernäring som jag skrev.!!!!???Annat som jag glömde(finns egentligen massa saker) är att köra in ljuset lååångsamt och låta allt ta sin tid tills värdena stabiliseras.Massa tid att plugga på. Lycka till Mvh Jens.. Citera
Rasmus Postat 24 oktober 2005 Författare Postat 24 oktober 2005 Okej, Men jag har MH. Det är väl bättre än om man har UV om jag har förstått det rätt?När man mäter nitrat osv. funkar det på samma sätt som salthalten? Att man har som ett litet "provrör" så man kan mäta om och om igen med samma verktyg?MvhRasmus Citera
Linnex Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Okej, Men jag har MH. Det är väl bättre än om man har UV om jag har förstått det rätt?När man mäter nitrat osv. funkar det på samma sätt som salthalten? Att man har som ett litet "provrör" så man kan mäta om och om igen med samma verktyg?MvhRasmusNitrat mäter nu genom att tillsätta ämne i "provröret" och därefter se vad du får för nyans i vattnet. Citera
stigigemla Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Har du levande sten och cirkulation i akvariet kan nitratet brytas ned där.Börjar du med kort lystid de första fyra veckorna tills nitrittoppen varit så minskar nitratet sedan. När det är nere i noll kan man ha full belysningstid. Citera
Rasmus Postat 26 oktober 2005 Författare Postat 26 oktober 2005 Ih, jag har börjat skåda mina första alger :/ Tecken på liv i akvariet iaf Citera
Rasmus Postat 22 november 2005 Författare Postat 22 november 2005 Hej, Jag har börjat få småvita alger på rutorna, dock inte alls mycket på stenarna, bara på själva akvariet.Vet ej vad det är, det är inga stora men dom är som små prickar, vissa har det blivit lite tråd på.Har haft igång det i ca. 4 veckor då hade jag bara lystid på 1-2 h om dagen, då hade jag inga alger, sen nu har jag börjat öka lystiden mer och mer och då har algerna kommit.Någon som har något tips hur jag får bort dom? MvhRasmus Citera
Rasmus Postat 23 november 2005 Författare Postat 23 november 2005 men ja kan inte använda rutskrapan på baksidan, den som är in till väggen :/ Citera
hobbe_88 Postat 24 november 2005 Postat 24 november 2005 eller en svamp som har en grön rivig sida Citera
Capote Postat 24 november 2005 Postat 24 november 2005 Varning, jag lyckades repa rutorna på mitt gamla akvarium med en sån där grön-gul svamp. Citera
Klubbsson Postat 24 november 2005 Postat 24 november 2005 Varning, jag lyckades repa rutorna på mitt gamla akvarium med en sån där grön-gul svamp.Det fins svampar som är till för glas, jag använder en sån flera dagar i veckan. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.