Gå till innehåll

skyhögt nitrat


skobeedoo

Rekommenderade inlägg

Tack Stig, om man har svavelfilter, kommer man då inte få restprodukter i vattnet?

vill gärna försöka få till en metod där jag inte behöver göra vatten byten.

Har kollat på Alge scrubber. verkar vettigt. någon som vet var de kan köpas eller har en till salu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig, om man har svavelfilter, kommer man då inte få restprodukter i vattnet?

vill gärna försöka få till en metod där jag inte behöver göra vatten byten.

Har kollat på Alge scrubber. verkar vettigt. någon som vet var de kan köpas eller har en till salu?

Eftersom jag har väldigt kort minne minns jag inte alla detaljer om svavelfilter och vilka bieffekter det kan få, men vi har två stycken såna filter igång och jag har inte set något negativt med dom än.

Vi fick in mätningar nyss från Triton lab där vi testat ett system där vi kört med rejält svavelfilter under ett års tid ungefär. Där låg S runt 1000mg/l. I vårt "bästa" korallvatten låg S på 950mg/l(rekommenderat värde från Triton är 900mg/l). Så svavel verkar inte läcka ut så fort(om det ens läcker ut alls).

Sen är det lite pyssel att få igång det och att ställa in det på lagom flöde, men när det väl är gjort tycker jag det är ett smidigt sätt att sänka nitrat. Hör av dig om du vill höra mer om hur det har funkat hos oss.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömmer och glömmer ... jag har nog ingen koll på hur kolkälla främjar denitrifikation.

Men det är just nollningen av fosfat med kolkälla som metod vid så skeva proportioner po4/no3 jag försökt belysa, utan vidare framgång verkar det som.

Jag försöker bara vidareutveckla den tanken. Nollar man nitratet med kolkälla så kommer man inte bli av med allt fosfat - där är vi ense. Om man däremot nollar eller minskar fosfaten så kommer man ändå kunna bli av med mer nitrat eftersom denitrifikation inte har direkta förbindelser till näringsupptag. Det behövs inga andra faktorer än nitrat, syrefrihet och kolkälla för att den skall fungera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett problem med svavelfilter kan vara att det bildas svavelväte i filtret vid strömavbrott. Men har man ett fosfatfilter med järnbaserad remover efter är den risken borta.
Den risken är lika stor för alla biologiska filter om nitratet är nollat. Sulfatinnehållet är i stort sett detsamma oavsett om man kör ett svavelbaserat system eller inte. Se Davids inlägg.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker bara vidareutveckla den tanken. Nollar man nitratet med kolkälla så kommer man inte bli av med allt fosfat - där är vi ense. Om man däremot nollar eller minskar fosfaten så kommer man ändå kunna bli av med mer nitrat eftersom denitrifikation inte har direkta förbindelser till näringsupptag. Det behövs inga andra faktorer än nitrat, syrefrihet och kolkälla för att den skall fungera

Jasså där ser man. Det låter ju som ett praktiskt sätt att kontrollera No3 med. Någon fundering på varför det inte fungerat för Quirkz & Colan? Jag orkade inte läsa båda deras nitrat-problemstrådar men jag tycker mig minnas att de testat kolkälla för att sänka Nitrat utan större framgång.

Hur funkar det i ett kar med SSB och en hel del bökande djur? Rent spontant känns det som att processen kan störas då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat på Alge scrubber. verkar vettigt. någon som vet var de kan köpas eller har en till salu?

Mikroalger behöver fosfat för att växa. Precis som makroalger. Det är ett mycket bra sätt att kontrollera näringsämnen på annars när värdena är någorlunda balanserade.

Det grymtas lite om att mikroalger gärna släpper ifrån sig terpener och att aktivt kol är viktigt vid nyttjande av ATS som exportmekanism.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså där ser man. Det låter ju som ett praktiskt sätt att kontrollera No3 med. Någon fundering på varför det inte fungerat för Quirkz & Colan? Jag orkade inte läsa båda deras nitrat-problemstrådar men jag tycker mig minnas att de testat kolkälla för att sänka Nitrat utan större framgång.

Hur funkar det i ett kar med SSB och en hel del bökande djur? Rent spontant känns det som att processen kan störas då.

Syrefrihet är ett måste och helst då en redox på ca minus 160 - minus 200 mV. För Quirkz problem är jag mycket frågande till om det inte är något som stör mätningarna . vad gäller Colans problem så vet jag inte nu. Vad menar du med SSB ?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den blir nog väldigt sällan anaerob men sand med ca 4- 6 cm djup kan ha syrefritt i delar av sig i alla fall. Det krävs syrefrihet för denitrifikation. Du måste tvinga bakterierna att använda nitrat i citronsyracykeln i stället för syre. Eftersom syre är mycket effektivare i ämnesomsättningen så används det först.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är väl därför man rekomenderar ssb till celldelningsmetoder(Zeovit, Ultralithe,biopellets m.m.), man vill inte ha något som konkurerar om nitraten. För de flesta har även upplagrad fosfat i inredningen och slutar med för lite nitrat och fortfarande för mycket fosfat.

Jag skulle inte göra någon speciallösning för den höga nitraten, utan den skulle jag ta i det långa loppet med vattenbyten. Köp salt för pengarna istället för något nitratfilter, bestämmer du dej för det, så välj ett salt som inte försöker buffra utan försöker hålla NSW. Korallerna skulle också må bra av lite nya spårämnen m.m.

Välja någon metod som även tar hand om nitrat, använder man fosfatabsorber så blir det helt naturligt mycket nitrat. Skulle du upphöra med absorbern så skulle fosfaten också öka, förmodligen finns det en hel del lagrad fosfat.

Vilken metode du än väljer så skulle jag förtsätta och köra palellt med absorber om du tänker byta mycket vatten för att kompensera för det och för att fosfaten inte ska sticka iväg.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...