Gå till innehåll

Grumligt vatten :/


elvir

Rekommenderade inlägg

hallå,

Vaknade upp dan efter nyår och vattnet i karet är grumligt, jag förstår ej varför, jag märke något igår natt men jag tänkte det är säkert mina ögon som spelar ett spratt på mig.

Jag har haft karet igång ca 1månad och 1 vecka, har 2 blåbenade eremiter och 2 turbo snäckor där i. För 4 dagar sen köpte jag 2 koraller en Galaxea och en Sol Korall.

Alla mina värden stämmer, men jag har även vid första vattenbytet satt i tillskott av flytande magnesium kan vattnet ha reagerat på detta?

jag tar en bild lite senare och visar hur det ser ut och jag ska göra nya vatten tester.

Jag har en skummare 2 pumpar och ultra phos i en behållare där bak i sumpen.

hjälp mig snälla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte sett nått som dött, det jag kanske kan tänka mig är att min solkorall kanske mår dåligt pga att jag tog ut den i en bunke inför matning, och matade den separat för att den skulle få mat och tydligen öppna sig.

när jag däremot satte tillbaka den i karet så var den full av lukt av cyclops och mina eremiter var genast på den och började knapra, de verkade knapra lite mer än på maten och de verkade även skada korallen :(

så jag satte i en ren pet flaska runt om solkorallen så att den inte skulle få nån eremit på sig.

detta hände 2 dygn sedan och igår natt så började akvariet bli grumligt.

Jag tillsätter magnesium tillskott pga att enligt mina sista mätningar så har det legat på 1200.

Bytte vatten precis en månad efter uppstart dvs 26e december. ca 12% vatten och karet är på 80L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog bort flaskan igår kväll pga att sol korallen inte fått nån vatten cirkulation på ett tag och nu sitter eremiten på den sedan flaskan åkte. det är ett JBL test, jag vet att det inte uppskattas men jag har inte haft ett tillfälle att köpa av annat märke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 bilder och 1 bild på solkorallen

http://sv.tinypic.com/r/z1sgo/8

http://sv.tinypic.com/r/11qr68w/8

korallen:

http://sv.tinypic.com/r/2ikrio/8 Före

http://sv.tinypic.com/r/332553b/8 Efter

Hmm efter att jag tänt ljuset nyss så ser jag att det inte är så grumligt längre? man ser att på bild nmr 2 så är det fortfarande lite grumligt men bild 1 verkar vara bättre. kan skummaren ha gjort sitt jobb under natten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De behöver inte ljus och de använder inte fotosyntes samt de växer långsamt vilket gör att de inte klarar konkurrensen med de mer snabbväxande korallerna som använder fotosyntes. Därför hittar man dem oftast i skugga där de andra korallerna inte har någon fördel av det svaga ljuset. Sedan om de vill ha ljus eller inte - det kan jag inte svara på - jag tror inte det spelar någon roll om andra förutsättningar finns. Vad gäller din eremit så är det ett beteende jag sett ofta, speciellt när det kommer nya koraller. De kan ha med sig ätbara saker och det är dessa som eremiterna plockar - inte av koralldjuret. Grumligheten beror troligtvis på din magnesiumtillsats. 1200 ppm är för mig ingen panik om kalcium och alkaliniteten håller sig på bra nivåer

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De behöver inte ljus och de använder inte fotosyntes samt de växer långsamt vilket gör att de inte klarar konkurrensen med de mer snabbväxande korallerna som använder fotosyntes. Därför hittar man dem oftast i skugga där de andra korallerna inte har någon fördel av det svaga ljuset. Sedan om de vill ha ljus eller inte - det kan jag inte svara på - jag tror inte det spelar någon roll om andra förutsättningar finns. Vad gäller din eremit så är det ett beteende jag sett ofta, speciellt när det kommer nya koraller. De kan ha med sig ätbara saker och det är dessa som eremiterna plockar - inte av koralldjuret. Grumligheten beror troligtvis på din magnesiumtillsats. 1200 ppm är för mig ingen panik om kalcium och alkaliniteten håller sig på bra nivåer

MVH Lasse

Ok men vad jag läst om så ska magnesium hålla sig på mellan 1300 - 1450? därför jag har tänkt och höja det. men varför tror du att magnesium tillsatsen gör vattnet grumlig? är det pga överskott eller att jag hällt i för mkt? jag har läst på anvisningarna och det stod 5ml per 100L vatten, jag satte i 4 ml tillskott.

Alkanitet kan jag inte mäta för tillfället men mitt calcium har låg förra veckan på 440 och håller sig mellan 440-460 under uppstarten.

Min solkorall har börjat repa sig lite idag och eremiten verkar ha släppt den för tillfället, vattnet verkar vara grumligt till en viss del men det ser bättre ut än igår.

Vad tycker ni jag ska göra? vatten byte? eller byta vatten som jag tänkt nästa lördag och ska jag då tillsätta magnesium eller låta bli?

Något mer jag kan göra eller fixar det sig av sig självt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som kan ha hänt är att tillsatsen triggat en spontanfällning av magnesium eller kalciumkarbonat. Vad gäller magnesiumnivåerna så är det något som jag normalt inte bekymrar mig över om kalcium och alkaniteten ligger bra. Värt att veta är också att du på de flesta tester kan göra ett läsfel på upp mot 50 ppm bara för att du läser av det i fel ljus. Mäta under dagtid och läsa av mot fönstret - det är det bästa.

Jag tycker att du inte gör något annat än tar en skön stol, en god dryck och sätter dig framför akvariet och beundrar stenhögen framför dig. I sinom tid kommer den att likna ett rev :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar upp detta i denna tråd för att det handlar nog om samma händelse..

När mitt vatten efter ett dygn vart fritt från dimman jag hade under nyårsafton så fick jag massa vita "damm" partiklar som cirkulerar runt. Det är inte micro bubblor, de slutade när skummaren började skumma.

Jag har googlat och sett att om man har lågt magnesium värde och högt calcium så kan det bildas partiklar i vattnet därav fick man som svar att inte tillsätta mer magnesium?

Är detta sant? isåfall hur gör jag, jag vill ju inte ha alldeles för låga värden magnesium men vill även få bort vita partiklarna.

Mätte värden igår med JBL test och så såg det ut:

Mg: 1020

Calc: 380

Jag tog mått precis då testvattnet skiftade färg.

Idag gjorde jag även 1 vattenbyte på 10L.

är det nått jag kan göra? eller ska jag låta det vara och se hur det utvecklas? jag vill ju inte få för lågt magnesium så att korallerna inte trivs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En teori om hur magnesium hjälper till att hålla höga kalciumvärden är att det bildar kristaller av magnesiumkarbonat på ytor och substrat. Dessa kristaller motverkar då bildningen av kalciumkarbonat och mer kalcium kan då vara löst vid en given karbonatkoncentration. Den första dimman du hade (efter ditt tillskott av ett medel som vi inte vet sammansättningen av) bedömde jag kunna vara magnesiumkarbonat - om det var så eller inte vet jag inte.

Det första jag tycker du skall göra är att skaffa dig ett testsett som är för saltvatten. Inte för att jag vet om JBL är dåligt eller bra men här på guiden så finns väldigt stor erfarenhet av exempelvis Salifert och Red Seas produkter. Finns en erfarenhet så finns det en referensbas att utgå ifrån. Om exempelvis salifert säger ditt eller datt så finns det alltid någon här som kan tolka detta. Samma för Red Seas produkter.

Hade jag fått de sita värdena med mitt Red Sea test så hade jag börjat med att buffra upp magnesium (den mätningen med kalciumet ändrar förutsättningarna) till 1200 - 1350. Efter detta hade jag buffrat upp kalciumet och hållit mina ögon på alkaliniteten. Jag har också en förkärlek för rena produkter såsom kalciumklorid, magnesiumklorid/sulfat och bikarbonat. Då vet jag vad jag stoppar i. Det finns rena produkter även hos märkesleverantörerna men jag undviker oftast deras super/duper - allt i ett produkter. Jag tror du läst fel om att inte buffra upp magnesiumet när du har sjunkande kalciumvärde - eller så har den personen som skrev det inte samma erfarenheter som jag. I mitt inlägg tidigare i tråden skrev jag

Vad gäller magnesiumnivåerna så är det något som jag normalt inte bekymrar mig över om kalcium och alkaniteten ligger bra.
.

Om jag litar på värden som du har så hade jag som sagt buffrat på med magnesium. Men skulle inte göra det utan täta kontroller - med magnesium är det ibland så att man häver i och häver i och värdet ändrar sig väldigt trögt - men plötsligen är det som man mättat systemet och värdet stiger som en nyårsraket. Tät kontroll under denna period - en gång om dagen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut.

Jag är väl medveten om vad många här inte tycker om Jbl test och jag lär mig mer och mer varje dag. Jag har tänkt o köpa salifert både magnesium test och calc men det har inte blivit av pga att jag glömt eller som här om dan på triton..det var slut hos dem.

Jag gjorde ett vatten byte igår som sagt och tillsatte mg enligt anvisningarna 4ml för 80L.

Jag använder ett magnesiumtilskott av märket salifert en flaska på kanske 200-300 cl och tillsätter en gång vid varje vattenbyte enligt anvisningarna.

Jag ska så fort som möjligt få tag på saliferts tester så att jag kan jämföra dem.

Jag väljer även att fortsätta tillsätta magnesium som jag hittils gjort i 2 veckor men ska mäta magnesium och calc varje dag som du råder mig till Lasse.

Tack för informationen ännu en gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät KH också. Jag tycker inget om JBL:s tester - kan inte eftersom jag inte har använt dem. Alla märken fungerar olika i olika vatten och har man en tillgång till en stor referensbas så är det bra. Det finns för Salifert och Red Sea exempelvis här på forumet. Om du nu beslutar dig för att buffra upp magnesiumet så gör det stegvis med en dos varje dag - men höj sakta se nedan saliferts egen manual

Regular maintenance: Dose 5 ml per 100 liters (25 gallons) once a week. Adjust dosage according to individual requirements (use a magnesium test, e.g., Salifert’s Magnesium Profi-Test). Ever 5 ml per 10 liters (2.5 gallons) will increase the magnesium concentration by approximately 12.5 mg/L(12.5ppm). Never increase the magnesium concentration by more than 50 mg/L aday. Maintain a magnesium concentration of 1350 – 1500 mg/L.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...