Gå till innehåll

Vad äter era Chelmon rostratus


Jocke

Rekommenderade inlägg

Mina har käkat artemia. Den kan vara ganska svår att få den att äta tillräkligt. En metod är att borra ett hål i en mussla och placera mat där som bara den når med sin långa näbb. Glasrosor är en annan favorit rätt.

Mycket LS, lite konkurans och snälla fiskar är nog metoden för att den ska bli långlivad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar mata min efter ljusen är släckta, då har många av konkurrenterna gått och lagt sig. Artemia och Mysis funkar med min, glasrosor samt feather dusters går också ner. Brukar vara väldigt ovanligt att de äter annat än fryst eller levade (har prövat med frystorkade röda mygglarver och artemia men detta duger inte för min).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite jobbigt i början, fick handmata min med artemia och mysis.

Nu äter den det mesta O-N Formula one, Julian sprung´s sea veggies, Sera marin-flingor, musslor mm.. Oftast drar den med flocken vid matning, men ibland får jag fortfarande mata den i en annan del av akvariet.

Trevlig fisk, något nervös men trevlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min äter artemia, mysis och röda plankton. Jag brukar blanda planktonen med antingen artemia eller mysis och den äter när det serveras, så jag antar att den får i sig alla tre sorterna. Jag löser upp lite fryst mat i en kopp med akvarievatten och häller ner det så alla får ta del av maten samtidigt, det är ganska smidigt då maten sprider sig direkt i vattnet och det inte blir bråk på samma ställe om maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 10 månader senare...

Är det någon som testat att mata dom med musslor, sånna på burk?

Har bara för mig jag har läste det någonstans, plus att jag har lagt märke till om t.ex en turbosnigel hammnar på rygg i sanden så är min pincett på och pickar för fullt....

Tror det kanske skulle funka om nu inte dessa innehåller något konsarveringsmedel eller liknanande?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...