Gå till innehåll

Karantän och TTM aka hinkmetoden


Orchide

Rekommenderade inlägg

Hade för några veckor sedan oturen att en av fiskarna jag stoppade i det nystartade karet hade oodinium.

Kirurgen gick tyvärr inte att rädda men dvärgkejsaren lyckades jag få kurant genom hinkmetoden.

Däremot går en Salarias fasciatus kvar i karet som hela tiden varit helt oberörd av parasiterna. Har försökt fånga upp den massor av gånger men det är stört omöjligt.

Gömmer sig inuti den största stenen i karet och sitter kvar även om jag lyfter upp stenen.

Finns det individer/arter som kan vara helt immuna mot parasiter eller är de bara mer resistenta?

Hur är den optimala processen för att införa nya fiskar i ett kar för att vara säker på att de inte för med sig någon sjukdom. Är det TTM som gäller direkt för nya fiskar och sedan karantän för observation under någon vecka?

Hur fungerar det med att köra flera fiskar samtidigt med TTM? Påverkas processen något eller kan man köra på enligt rekommendationerna?

Med vänlig hälsning Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att säkert bli av med parasiterna som finns i själva akvariet så behöver det vara helt utan fiskar i drygt 2 månader. Din Salarias kan ju mycket väl ha någon enstaka parasit som du inte ser, vilket gör att parasiterna blir kvar så länge den eller någon annan fisk är i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det individer/arter som kan vara helt immuna mot parasiter eller är de bara mer resistenta?

Mer eller mindre resistenta.

Hur är den optimala processen för att införa nya fiskar i ett kar för att vara säker på att de inte för med sig någon sjukdom. Är det TTM som gäller direkt för nya fiskar och sedan karantän för observation under någon vecka?

Det låter som ett perfekt förfarande. Kanske observera upp till 2v. men det är svårt att hinka vissa fiskar. tex anthias med hög ämnesomsättning. Helt klart finns många utmaningar med det.

Hur fungerar det med att köra flera fiskar samtidigt med TTM? Påverkas processen något eller kan man köra på enligt rekommendationerna?

Inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte lika gärna medicinera alla nya fiskar man köper i karantänen innan de släpps i huvudkaret istället för att hålla på med hinkmetoden? Eller vad är nackdelen? Det känns ju som att det går snabbare, smidigare och är mindre stressande för fisken med hänsyn tagit till att den behöver fångas upp och flyttas runt mycket mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte lika gärna medicinera alla nya fiskar man köper i karantänen innan de släpps i huvudkaret istället för att hålla på med hinkmetoden? Eller vad är nackdelen? Det känns ju som att det går snabbare, smidigare och är mindre stressande för fisken med hänsyn tagit till att den behöver fångas upp och flyttas runt mycket mindre.

Med vilken medicin då? Koppar är väl det enda som fungerar som går att få tag på och det är hyfsat giftigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen praktisk erfarenhet av pricksjukdom i saltvatten, så det var nog mest en naiv tro om att det fanns mediciner tillgängliga som fungerade bra i miljöer utan lägre djur. En handlare i närheten bruka prata om att han inte hade några bekymmer att bota mot parasiterna bara han inte hade lägre djur i karet, men jag fråga aldrig mer än så. Så jag har inte mer än påståendet ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag avslutade TTM för några dagar sedan, sänkte salthalten löpande under den tiden.

Nu kör jag hyposalinitet i några veckor.

Kirurgen är absolut obrydd av hanteringen, enda skulle vara den begränsade ytan...

Äter som en häst.

Märker direkt när jag gått för lågt i salthalt.

Då blir han stressad, syns tydligt på beteendet.

Ned till 1.009 mår han prima!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...