Gå till innehåll

RTN , AEFV allt i korallväg dör.


Rekommenderade inlägg

Först dog en för 2 veckor sedan, sedan började alla helt plötsligt dö när jag fått hem ett helt gäng nya.En hel jä... dykresa åt He.....!

Alla mätbara värden ok. Det enda förändringen förutom en massa nya koraller är att jag matat med lite Aminosyror samt ökat belysningen lite 10 cm närmre.

Det är bara en stor blå hjärnkorall och Tridacna musslan som verkar oberörda.

Vad gör man och vad kan det vara?? Rapid Tissue Necrosis RTN , Acropora Eating Flatworm AEFW ???

Några bilder-

post-7151-14468935669318_thumb.jpg

Xenia och lite andra knappar är helt oberörda.

post-7151-1446893566822_thumb.jpg

post-7151-14468935668402_thumb.jpg

post-7151-14468935668582_thumb.jpg

post-7151-14468935668762_thumb.jpg

post-7151-14468935668951_thumb.jpg

post-7151-14468935669129_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AEFW angriper endast Acropora och man brukar se bitmärkena innan korallerna dör på det där viset.

Utan att veta alltför mycket om vad du anser vara OK mätbara värden så skulle jag gissa på att svultna koraller reagerar på ljuschock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AEFW angriper endast Acropora och man brukar se bitmärkena innan korallerna dör på det där viset.

Utan att veta alltför mycket om vad du anser vara OK mätbara värden så skulle jag gissa på att svultna koraller reagerar på ljuschock.

Tror du inte det kan vara RTN?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vare sig det går fort eller långsamt så är inte stn/rtn en sjukdom i sig.

Det är ett händelseförlopp och symptom orsakat av tex bakteriell infektion, kh-sväng, flöde, ljus, förgiftning och en uppsjö andra mer eller mindre svårdiagnosticerade orsaker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för KH? Hur mkt skulle du säga att KH svänger? Tror absolut inte på AEFW men dina koraller ser inte ut att må bra över huvud taget så jag är inte förvånad över att de är döende tyvärr.

Jämför inte LPS med acropora för det är extremt stor skillnad på skötsel på dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typiskt att det skulle blomma upp precis nu när jag är iväg på jobb några dagar.Vet inte om det är rätt men bytte akut ca 30% av vattnet. Verkade bra för vissa visade polyper efter en stund. Är i Holland ett tag så vi får se hur det artat sig till dess jag är hemma.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Göra stora vattenbyten kan ibland göra mer skada än nytta i dessa fall så vida det inte är så att du fått i något dåligt i vattnet. Stora vattenbyten gör ju att dina värden ofta rubbas ännu mer vilket kan vara orsak till STN/RTN

Min erfarenhet är tvärtom. Om man har koraller som dör i större mängd utan att man kan hitta en tydlig förklaring så gör jag alltid mycket vattenbyten för att utjämna eventuella felkällor. Då gäller det ju så klart att man använder ett välbeprövat salt och har vettigt sötvatten att jobba med. Jag brukar byta 30% per dag om det är möjligt. Om det är något fel på vattenvärdena, vare sig det är en brist eller för mycket av något så brukar då vävnadsdöden avstanna inom en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är tvärtom. Om man har koraller som dör i större mängd utan att man kan hitta en tydlig förklaring så gör jag alltid mycket vattenbyten för att utjämna eventuella felkällor. Då gäller det ju så klart att man använder ett välbeprövat salt och har vettigt sötvatten att jobba med. Jag brukar byta 30% per dag om det är möjligt. Om det är något fel på vattenvärdena, vare sig det är en brist eller för mycket av något så brukar då vävnadsdöden avstanna inom en vecka.

Ja har man uteslutit att det beror på svajiga värden så absolut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...