Gå till innehåll

Min bästa dykupplevelse!


Clownen

Rekommenderade inlägg

Jag har läst att många här på forumet har dykt på korallrev runt om på vårt klot. Tyckte det skulle vara kul om ni kunde berätta var ni dykt/snorklat någonstans och hur ni rankar dessa platser.

Själv fick jag nöjet att delvis växa upp i Florida så jag fick tidigt en inblick i korallrevens fantastisk värld. 1984-1985 snorklade jag som 8 åring i John Pennecamp Coral Reef State Park. Djurrikedomen var mycket stor och går tyvärr inte att jämföra med hur det ser ut idag.

Tråkig parentes: På dessa 20 år har utbredningen av koraller (coral coverage) minskat från 50% till mindre än 10% med en minskning av 37% de senaste 5 åren i området! En av de största orsakerna till detta är att antalet sjöborrar, drabbades av en katastrofal epidemi vilket resulterade i att 99% av sjöborrarna försvann från regionen under ett år, 1983. Sjöborrna hade en utomordentlig viktig roll i att hålla rent reven från alger. Även om andra faktorer har spelat in så visar detta hur viktig en art kan vara för revens fortlevnad.

Det jag kommer ihåg från reven i Florida var stora stim med Barracuda, färgglada koraller, mantor, delfiner och en gigantisk hjärnkorall som jag stod på för att hämta andan. Jag skulle antagligen bli besviken om jag hade kommit tillbaks dit idag.

Jag har senare dykt i Kenya, Malaysia, Thailand och Maldiverna. Det jag rankar högst är Maldiverna där öarna omgärdas av lättillgängliga rev med en otrolig rikedom av fauna och färger. Sedan är det ju inte helt fel ovanför vattnet heller :) Bästa eller rätta sagt värsta minnet därifrån är när jag simmade över en formation med stenkoraller på ca 1,5m djup. Min pappa var med mig och började vilt gestikulera och peka framför mig. När jag tittade upp fick jag se gapet på en riktigt stor muräna ungefär en halvmeter framför näsan. Jag gjorde det man borde göra i den situationen, drabbades halvt av panik och paddlade snabbt bort i motsatt riktning med en mäktig bubbelkaskad i ansiktet på den förvånade havsålen.

Som tur var gick det bra och jag fick sedan reda på att denna muräna var van vid människor och ofta blev matad för hand av turister och hotellpersonal. Jag återvände skamset dagen efter med en bit muräna som jag hade fångat tidigare under dagen. Detta lockade tydligen mer än mina grodfötter :)

Många oförglömliga minnen har det blivit och jag hoppas att det blir fler tillfällen i framtiden.

Berätta gärna om era egna upplevelser!

Min ranking:

#1 Maldiverna

#2. Thailand

#3. Florida

#4. Malaysia

#5. Kenya

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) Indonesien (små öar)

1) Maldiverna

1) Sinai spec Tiranöarna och Rash Mohamed ( kom därifrån för 3 dagar sedan har varit där 4 ggr börjar bli slitet)

1) Bariärrevet som har allt.

1) Bonair och Cuba i Karibien (finns säkert fler)

1) Mozambic

Alla platser har sin tjusning! Det är omöjligt att gradera.

Även Norska kusten, Monteray bay och Irland har sin tjusning med Tareskogar och unikt djurliv.

Eller Galapagos med sitt unika orädda djurliv.

Den senaste toppen var att dyka med vithajar i Gansbai i Sydafrika****. (det kommer jag aldrig att glömma! Trots att jag var i en stålbur. Jag var där i januari).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gorgonierna i Karibien, Tobago var klart häftiga! Försökte även simma ikapp två kejsare i 30centimeters-storleken men det gick dåligt.....

Blev faktiskt biten av en treprickig fröken (5cm stor) när jag kom för nära hans/hennes revir!

Annars e ju Gullmarn i kära gamla Svedala värt ett besök!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se att så många håller på med denna underbara hobby förutom akvariet!

Själv har jag varit i Thailnad två gånger, båda gångerna på Similan, första gången även på Koh Bon och Richelieu Rock och Koh Tachai.

I april nästa år är det Maldiverna med flickvännen som gäller. Har höga förhoppningar på att se lite nytt.

#1: Koh Bon (Mantor i massor!), Thailand

#2: Richelieu Rock, Thailand

#3: Similan Islands, Thailand

#4: Kullen, Sverige

http://laggeman.no-ip.com/Bildarkivet/dive/ Bilder från min första tur i Thailand

http://laggeman.no-ip.com/Bildarkivet/050326_thailand Bilder från andra turen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1, Barriärrevet

2, Rödahavet söder Hurgada

3, Rödahavet norra delan, Thistlegorm, Ras Mohammed, mm

4, Västkusten

5, Grekland

Turerna ska vara av typen live abord!

Egypten är helt klart det bästa stället för oss nordbor i ligger inom behagligt avstånd. Men det är fan inte kul att trängas med 50 andra dykare på ett vrak, Helst ryska dykare som i flock klättrar over reven och hela tiden rasslar med sina JÄ**%/ rassselmojänger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dunk Island, Fitzroy Island, Green Island, Lizard Island samt troligtvis alla andra ögrupper runt Stora barriärrevet är av sällan skådat slag..... De har förstås blivit mindre än för tio år sedan när jag var där första gången, men ska dit nu igen om två veckor så vi får se hur det ser ut där nu!!!! Men till alla som ännu inte varit i Australien och besökt Barriärrevet, "Åk dit"... Antingen kan man åka till Cairns, eller till Townsville... Båda orter bjuder på samma kvalitativa rev och dykupplevelser.

//Per:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...