Gå till innehåll

Svart lager på levande sten


Saltaren

Rekommenderade inlägg

Hej allihop.

jag är en riktig rookie på detta och jag har stött på ett eventuellt problem i mitt akvarium.

det är ett Aquael reefmax på 105 liter

det har varit igång i ca tre månader och jag har tagit det väldigt lugnt.

Efter första månaden så fick tio turbosniglar flytta in.

jag har aldrig fått några alger att tala om egentligen, och den sk. Nitrittoppen har jag inte riktigt sett till heller annat än efter första månaden så låg nitrit på 0.2 och ammonium på 0.2. Efter det så har värde på båda varit 0 .

nu efter tre månader så har det tillkommit en goby, en rörmask och två eremiter till akvariet.

Idag hittade jag tre sniglar döda, två st hade klättrat upp förbi avrinningen och satt ovanför vattnet och en låg på rygg längst bak, jag noterade också att det är som ett svart lager med någon svart alge, inte hårig eller luden utan mer som ett lager damm på all levande sten. Jag ser också att alla andra sniglar är väldigt passiva, kan ju va slump att alla vilar samtidigt men inte sätt det tidigare.

Jag vet inte om det finns något samband mellan allt detta, kanske någon annan vet bättre?

gjorde tester såklart:

salinitet: 1.026

ph: 8.2

kh: 7 dKH

ammonium: 0

nitrit: 0.05

nitrat: 5

kan lägga till att jag brukar mata gobyn med 1/3 kub av frusen artemia per dygn, kanske för mycket?

mvh / Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Erik,

Tycker du ligger lite högt i salinitet.

1.023-1.024 skulle jag köra på men 1.026 är lite högt tycker jag.

Tror inte dina sniglar gillar det kan nog vara därför dom dör.

10 sniglar dom kanske inte har tillräckligt mycket alger att knapra på?

Kan kanske vara matbrist också?

/Zoltan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nån slags alge är det iaf. Ska försöka ta en bild när jag kommer hem men kan vara svårt att se på ett foto. Kan tillägga att en av mina eremiter vart iaf glad över att få ett sprillans nytt zebrarandigt skal att svassa runt i i akvariet, trots att det är typ fem gånger större än hans gamla skal så släpar han runt på det hur nöjd som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror märket är redsea, iaf ett sånt test där det är skitsvårt att se, ska jämnföra olika nyanser av ljus rosa. Har också tänkt på det om de har för lite mat, frågade akvarieaffären och de sa att de aldrig hört talas om att det skulle vara möjligt ens, men men han vill ju sälja också.

men stämmer mätningen så, även om det är en liten ökning så är det kanske början till något. Må hålla ett öga påt.. Nu är sniglarna glada iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det är inte gifitigt, men jag skulle ändå vara orolig för min nitirfikation och att jag isåfall stundtals har amonium...

Alla som har levande djur i sina kar har Ammonium i vattnet. I naturligt havsvatten varierar värdet och ligger oftast under 0.1 ppm, men det finns. Det viktiga är väl att nitrifikationscykeln är igång såpass att ammonium inte når farliga koncentrationer.

Jag tycker värdena ser bra ut, men sniglar är känsliga för många andra saker än det vi oftast mäter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild, men vet inte om det syns så bra.. Allt som är mörkt på bilden är det där svarta algerna, vad det nu är.

en liten sidofråga förresten.. Upptäckte att den andra eremiten lämnat sitt skal utan att husera i något nytt, så jag har med andra ord en liten eremitstreaker som ränner runt.. Är det någon fara att den kan dö utan skal för länge?

post-8826-14468935699273_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bror hade ett kar för några år sedan, cirkulationen hade lagt av och han fick nån slags svart alg som blev som en matta i karet, såg efter ett tag ut som förmultnade löv eller nått, 1 fisk gick i karet o den verkade må hyffsat men gav bort den till ett zoo, sedan lades karet ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill bara tacka alla så mycket för era svar.. Det är ju inte precis lätt att luska ut vad det kan vara. Hursomhelst så verkar resterande sniglar må bra och de pinnar på runt i akvariet. Ska göra lite tätare tester en tid framöver nu bara så får väl se om det kanske försvinner av sig självt med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...