Gå till innehåll

IKS Aquastar och Tunze


Robbygg

Rekommenderade inlägg

IKS Aquastar och Tunze, funkar detta tillsammans. Jag har beslutat mig för och skaffa en IKS dator till mitt saltkar, jag tycker det är vettigt eftersom man är inte hemma så mycket och det vore bra om den kunde hålla i trådarna när man är borta. Min fråga är om det går och koppla Tunze cirkulationspumpar till IKS datorn vi en sådan socket. Eller man ska satsa på en Tunze stream kit TS24? Det sak vara dom pumparna med bred vattenstråle typ 6060 eller liknande. Kan man få datorn till att göra vågsimulationer då? Det fina med IKS datorn är ju att man kan styra alla pumpar, belysning och diverse i bygget. Jag vill isf ha IKS'en till och styra allt, utom vattenbyten =). Hoppas det är någon som kan hjälpa mig med dessa frågor. Mvh, Alex Ps. Är det någon som har en IKS aquastar basicsystem till salu PM'a mig Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

har iks aquastar och har kompletterat med tunze multicontroller 7095 samt till den tunze wavebox. med den senare blev det absolut ännu mer rörelse i vattnet utöver cirkulationspumparna men ingen wow-upplevelse precis. beror på att vi har mkt sten och koraller. aquariumet sköter sig självt till stora delar. svarar det på frågan du ställde?

mvh vili

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undra mer om man kan ersätta Tunze controllern 7095 med en IKS dator till pumparna och ändå få någorlunda samma funktioner? Jag skulle nämligen vilja ha IKS datorn till allt så man slipper ha en massa olika controllers osv. Mvh, Alex Ps. Hoppas det blev tydligare nu Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder IKS tillsammans med 2 st AquaCare TKP 2000 för att simulera vågor/tidvatten. Det fungerar fint. Det måste ju vara en pump som är dimbar och de måste klara att slås av och på sekund-intervall för att få till "vågorna". IKS måste utrustas med en variabel strömskena(4 uttag). Med den kan man exakt ställa in tid och effekt till pumparna. Om du inte redan har Tunze-pumparna så kan det vara ett alternativ. Om du skall styra MH-lampor så duger tyvärr inte den variabla strömskenan då finns där en on/off istället.

Det är ju fiffigt att styra pumpar och ljus, men det bästa tycker jag är att ha sensorer för PH och Redox och därmed sätta larmnivåer för att stoppa t.ex. en Calciumreaktor eller Kalkmixer som löpt amok och sabbar PH't.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, Tunze pumparna går ju inte att styra vi strömskenan, då man måste gå via stryboxen. De pumpar som är anpassade för styrning är 6000, 6100 och 6200. Där man styr dem med en kabel in i styrboxen precis som med multicontrollen. Så har jag fattat det hela. Nu är ju inte multicontrollen så jätte dyr så det kanske är bättre och mindre krångligt att skaffa en sådan. Jag vill själv styra mina streamar med iks datorn, men jag får se hur det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite off topic, men jag hade en e-mail överläggning med IKS gällande den fasta ström skenan och styrning av MH och enligt IKS kommer strömspiken från starten att förstöra de interna reläerna i ström skenan "over time" som de uttryckte det. Har någon upplevt detta problem?

//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte bara koppla två stycken Stream 6060 pumpar till on/off kontakerna och ställa in på datorn att dom ska köra med en halvtimems intervall, eller en timmes intervall? Det är en ganska "ekonomisk" lösning isåfall. Dom pumparna är ju på 11W. Visserligen blir det kasnke ingen vågeffekt men där lär ju bli rörelse ändå.

Mvh,

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte bara koppla två stycken Stream 6060 pumpar till on/off kontakerna och ställa in på datorn att dom ska köra med en halvtimems intervall, eller en timmes intervall?

Jo detta går men jag vet ej hur långlivade de blir med detta på och av säg 24ggr/dygn. Vid varje start ögonblick så slits det lite på pumpen/magneten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste någonstans i forumet att Tunze säger att intervall 1 timme + 1 timme vila ska vara OK för Stream 6060.

Pumpar som går i intervall som ett komplement till en "grundläggande" vattenrörelse är alltid bra. Alternativet är ju samma flöde i samma riktning 24 h/dygn. Man måste bara veta vilka koraller som inte gillar starkt strömmande vatten och placera dem så de inte står i "drag"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte tänkt ha någon grundläggande cirkulation förutom det vattnet som kommer från returpumpen (som monterades igår NewJet 3000).

Borde inte två Tunze 6060 räcka för cirkulationen? (man kan ju välja större pumpar med)

Man kan ställa dom så att dom överlapar varandra tidsmässigt också, så att pump1 startar 10 min innan pump2 stänger av tex.

Well nästa vecka lägger jag in en beställning på En IKS Aquastar med socket och två Tunze 6060. Såvida inte nån av er vet att det inte kommer funka så bra. Jag skriver här igen o berättar resultatet.

Tack för hjälpen

Mvh,

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Jag ställde frågan om dimmbara pumpar och iks till min leverantör av akvarieprodukter. Han svarade att tunze turbelle classic kan användas direkt i den dimmbara skenan utan att använda simmodmodul. Han har inga andra pumpar som det funkar med, vet någon fler alternativ?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...