Gå till innehåll

Aquascaping


rolnor

Rekommenderade inlägg

En metod som jag sett som verkar smidig om man kör LS är att borra och foga samman med pvc rör. Om man dessutom använder epoxi lera som extra säkerhet så vet man att det håller. Finns en hel del länkar till den varianten på nätet. Själv bygger jag med Död sten så jag kommer att limma där det behövs med epoxiskum för akvariebruk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag har beställt LS och epoxi och ett skum som går att limma med, ska testa båda. Mitt akvarium är en kub så jag måste tänka på utnyttja höjden samtidigt måste ljuset komma åt längs ned, kanske ett rev som smalnar av uppåt som ett berg? Ger väl sej när jag får min sten. Borra och använda rör är väl bäst men det är ju lite pyssel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag staplade inga stenar alls i mitt nuvarande akvarium. Jag ville få en känsla av öppet vatten, så de stora stenarna når bara halvvägs upp till ytan. Vissa koraller tar ju plats uppåt också.

Mitt akvarium är en kub så jag måste tänka på utnyttja höjden samtidigt måste ljuset komma åt längs ned,

Vad har du för belysning? LED-belysningar med fokuserade ljuskäglor (pga linser eller tätt sittande LED-kluster) kanske inte är idealiska i så fall. Jag skulle hellre använda en belysning som sprider ljuset så mycket som möjligt (t ex lysrör), alternativt placera ljuståliga djur längst upp och mer ljuskänsliga längre ner.

kanske ett rev som smalnar av uppåt som ett berg?

Låter som att det skulle kunna samlas mycket detritus under en sån konstruktion? Jag gillar annars den här Bonsai-inspirerade scapen: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1288059&pp=25 men det kanske är stressigt att montera med levande sten utan att den torkar. Helst vill man ju tänka och fundera ett tag också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LED-belysningar med fokuserade ljuskäglor (pga linser eller tätt sittande LED-kluster) kanske inte är idealiska i så fall. Jag skulle hellre använda en belysning som sprider ljuset så mycket som möjligt (t ex lysrör)

Måste rätta mig själv här!

Med en smal/fokuserad ljuskägla borde man få starkare ljus även på botten, däremot kanske korallernas sidor inte blir lika bra belysta.

Med en bred ljuskägla borde ljuset visserligen spridas mer, men samtidigt blir ljuset som starkast direkt under belysningen.

Med många lysrör (eller många LED-kluster) får man förhoppningsvis lika starkt ljus överallt närmast ytan, och även bra ljus på sidorna av en revpelare, men svagare vid botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 18 ledlampor, tycker det verkar bra, dom sitter på en stor skiva utspridda. Jag gjorde inget "berg" utan mer en gryta, det fanns inte så mycket att välja på med dom bitarna jag fick från triton om jag inte skulle såga, borra, limma etc. Jag kunde önska att det blev högre men det kan ju bli högre med korallerna?

bilden snurrade, sorry.

?post-8941-14468935851307_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...