Gå till innehåll

Vatten filter/rening hur gör ni och hur funkar det


peterj66

Rekommenderade inlägg

Läste precis en intressant tråd på ReefCentral om för och nackdelar med att köra utan skummare, och blev lite nyfiken på vilka erfarenheter som finns samlade här.

Mitt eget kar närmar sig uppstart och jag kommer att köra skummaren på timer till en början.

Jag kommer även att stoppa in en vattenfalls ATS i sumpen för att ta det fosfat/nitrat och annat som inte skummaren hanterar. Kanske lite levande sten även i sumpen.

Så nu är jag nyfiken på hur alla ni andra har gjort för att få en bra rening av vattnet. Vad har funkat och vad har inte funkat (skummare,removers,dsb,refugium,ats och annat)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Min skummare går på timer, körs nattetid och har så gjort i tre år. Mitt akvarium är ett blandrev med enkla stenkoraller och olika mjukkoraller, 6 fiskar, 2 räkor, 1 eremit, mängder med ormsjöstjärnor, snäckor, svampkolonier, rörmaskar och massor med andra små djur. Ingen sump. Fungerar för mig. Jag rekomenderar dig inte att köra utan skummare eller timer men kika gärna på min tråd ;)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade in din, tråd. Ser ju kanonfint ut. Min skummare kommer definitivt att gå på timer dels pga ljudet, men även pga att många upplever att koraller trivs bättre med begränsad skumning . I ärlighetens namn så finns det ju folk som lyckats bra med alla tänkbara metoder, men timer baserad skumning känns logiskt för min del 😃

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Nej inga problem, den skummar en kopp i veckan ungefär. Skummaren är moddad, så finjustering av luftflöde är bättre/enklare. Var tredje månad justerar jag flödet på luften. Inget problem hittills med att snäckor eller liknande fastnar i pumpen.

Inget jag rekomenderar någon, det är mitt sätt att sköta akvariet på.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade in din, tråd. Ser ju kanonfint ut. Min skummare kommer definitivt att gå på timer dels pga ljudet, men även pga att många upplever att koraller trivs bättre med begränsad skumning . I ärlighetens namn så finns det ju folk som lyckats bra med alla tänkbara metoder, men timer baserad skumning känns logiskt för min del 

Tack! Jag meckar mycket med akvariet, tycker det är intressant att läsa och kan erkänna att kemidelen inte är min kopp te. Men det går bra ändå och jag kör också med kranvatten. Jag har valt detta sätt att sköta mitt akvarium trots enstaka mothugg :) Jag menar att kemidelen är min svaga sida och inget jag avfärdar eller skiter i. Sen kör jag enkla koraller och fiskar. Gillar också mångfalden av djur, t.ex. svampar och andra filtrerare.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mångfald tror jag är en nyckel till att få en stabil miljö. Läste om en kille i USA som hämtar lera i havet med jämna mellanrum för att få tillskott av mikroorganismer. Helst skulle jag vilja ha ett stort refugium med en massa olika makroalger och annat som biologisk rening men det får bli ett framtida projekt. Nu har jag bara plats för skummare och ATSen. Problemet som jag ser det med skummare är att de bara tar ca 30% av det man vill bli av med, samtidigt som det finns indikationer på att de tar bort sånt man vill ha kvar. Därför tror jag stenhårt på att kombinera med andra metoder som vattenbyten, aktivt kol och refugium. Finns mycket spännande läsning så jag får fortsätta plöja.

När jag hade sötvatten så körde jag enligt Diana Walstads jordbottenmetod, och den fungerade fantastiskt bra. Skulla vara intressant om någon hittat en lika effektiv biologisk metod för saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade precis något jag inte läst om tidigare, "cryptic zone". En mörklagd del av sumpen med levande sten som ytterligare ökar mångfalden i akvariet. Det blir en plats där olika svampar och annat kan bidra till biologisk rening.

Är det någon som testat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag skrev ett inlägg om cryptic zone för några månader sen och tycker det är intressant. Hade jag sump skulle jag prova :) Det närmaste cryptic zone jag kommer nu, är området bakom skummaren. Där verkar flödet mindre och ljuset når inte dit, där finns många filtrerare hos mig. Annars finns nog sådana zoner bland levande stenen. Har liknande tänk som du om mångfald, tror inte att det är någon nackdel, tvärtom :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset. Sökte på en försvenskad variant, kryptisk zon :), och då fanns inte mycket. Kollade din tråd så nu hittade jag mer lästips. Ska läsa tråden på RC ni referera till när jag läst igenom en annan på samma ämne http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1020248

Finns väldigt många intressanta och långa trådar på reef central så man lär sig alltid något nytt.

Gillar iden med Duplex refugium (mörkt och belyst refugium i kombination) som en del kör. Svårt att hitta ett passande akvarium att köra som sump så nu har jag bara en plastback som får agera sump när det är dags att fylla akvariet. När jag väl hittat det jag letar efter så blir det nog någon variant av duplex refugium som jag kör på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var definitivt en intressant artikel. Som nybörjare så inser jag att jag totalt underskattat hur svårt det kan vara att skilja på fakta och myt i saltvattensvärlden. Samtidigt är det en del av tjusningen att man får jaga informatiion och att man hela tiden lär sig nåt nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
peter hur gått med fragarna

De verkar trivas bra. Båda stjärnpolyperna och svampen tittar fram när det är ljust. Montipororna har polyperna ute med fin färg, och staghorn tvekar men kommer säkert igång snart.

Tack för tipset med programmet. Jag har börjat lägga in värden även om det med min låga belastning inte händer så mycket från vecka till vecka.

Det har börjat växa på bra i refugiet, och jag funderar på att dra igång ATS:en också för att se vad som ger bäst resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, ibland flyger en del trådar under radarn.

Själv kör jag med skummare och chaetomorpha alger och har i ett par år nu, fungerar jättebra. Har också I lite kol för att motverka kemisk krigföring mellan korallerna.

Jag skulle teoretiskt sett kunna enkelt köra utan skummare, men lag är lite väl paranoid och föredrar att ha ett litet "skyddsnät".

Samma med min Mandarins Akvarium, ett makroalg kar men kör ändå med skummare ifall caulerpan någonsin skulle bestämma sig för att bråka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...